Egyre népszerűbbek itthon a prémium sörök

Agro Napló
Egyre népszerűbbek itthon a prémium sörök, jelentős kínálati változást hozott ugyanis a kereskedelmi törvény, a vendéglátóhelyek és a multik között idén augusztus 1-től életbe lépett kizárólagossági szerződések tilalma, ám ez még csak most kezdi éreztetni hatását a kisüzemi sörfőzdék forgalmában – derült ki a napokban tartott Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállítás és Vásár (OMÉK) Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének (KSE) standján tartott sajtótájékoztatón.

A Kereskedelmi Törvény módosításának kezdeményezője, Kósa Lajos országgyűlési képviselő (Fidesz) elmondta – tette közzé honlapján a témáról készített összefoglalójában az Agrármarketing Centrum (AMC) –, hogy nyár óta jelentős változás következett be az italgyártók életében. Az Egyesült Államokban például a kisüzemi sörfőzdék már megvívták a harcot a nagy gyártókkal az elmúlt 50 évben, ott a kézműves sörfőzdék mára a teljes sörpiac 15-20 százalékát teszik ki. Hazánkban ez a küzdelem viszont csak most kezdődik.

Kiemelte: „fontos, hogy megvédjük a magyar fogyasztókat. A természetes úton erjesztett sör elkészüléséhez legalább 21 nap szükséges, ezzel ellentétben a nagyobb gyártók söreiket legfeljebb 8 nap alatt készítik el. Ezért is kell különbséget tenni a nagyüzemi, ipari sörök és a kézműves sörök között. A kézműves sörfőzdék és üdítőital gyártók beleteszik a munkát, a tudást annak érdekében, hogy kitűnő minőségű terméket állítsanak elő. A hazai kézműves sörfogyasztással ezt a munkát is támogatjuk”.

A politikus hangsúlyozta: a fogyasztók választásának megkönnyítése érdekében fel kellene tüntetni, hogy mely sör nagyipari, melyik kézműves, hogy a fogyasztó számára egyértelmű legyen milyen sört is fogyaszt. A hazai kézműves sörfogyasztással ezt a munkát is támogatják.

Már látszik a kisüzemi sörfőzdék némi forgalomnövekedése a Kereskedelmi Törvény módosítása nyomán, az átütő változásra azonban még várniuk kell. Sajnos azonban azt tapasztalják – emelte ki Gyenge Zsolt, a Kisüzemi Sörfőzdék Egyesületének elnöke -, hogy sok vendéglátóhelyet a nagyüzemi sörgyártók megvezetnek.

Gyenge Zsolt

Hozzáfűzte: a kisüzemi sörök térnyerése a hazai piacon hosszú idő lesz ugyan, de elindultak az úton, és a cél, hogy térségi, régiós szinten tudják megtalálni a helyi piacaikat, ezáltal is népszerűsítve a környezettudatos fogyasztói választást. Fontos a fogyasztók informálása és tájékoztatása is, ezért standjukon az OMÉK-on sörkóstolóval is várták a látogatókat.

Rigó Csaba Balázs, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke többek között arról beszélt, hogy a hazai sörpiacon, illetve a többi italtermék piacán az tapasztalható: mind a jogalkotó, mind a versenyhatóság egyaránt prioritásként kezeli a kiegyenlített versenyviszonyokat.

Rámutatott: ennek alapján jövőben is minden lehetséges eszközükkel arra törekszenek, hogy fellépjenek a kisebb italbeszállítók, ideértve különösen a kisüzemi sörfőzdék kiszorítását, a vendéglátóhelyek kiszolgáltatottságát, illetve a fogyasztói választék szűkülését okozó piaci torzulásokkal és jogsértő magatartásokkal szemben. Ezen eszköztár lényeges új eleme a Kereskedelmi Törvénynek az ágazatra vonatkozó speciális szabálya.

Az OMÉK-ot szervező AMC ügyvezető-helyettese, Giczi Gergely emlékeztetett: az agráriumban kiemelten fontos a magyar kis- és középvállalkozások támogatása, marketingeszközökkel való segítése. Így a kézműves sörök számára is kiváló lehetőség a kétévente megrendezendő agráriumi seregszemle. A kézműves sörök térnyerése a kiváló minőségű magyar élelmiszerek piacát is színesítik, melyre nem csak a hazai kínálatnak, de az exporttermékek között is szükség van.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!