MENÜ

A 2021-2027. közötti időszakban is kiemelt figyelmet kap az élelmiszeripar

Agro Napló 2019.11.14.

Az Agrárminisztérium (AM) már megkezdte a felkészülést a 2021-2027-es időszak fejlesztéseire az élelmiszeriparban, mivel ebben az uniós finanszírozási időszakban is kiemelt figyelmet kap az élelmiszeripar – hangsúlyozta Zsigó Róbert élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkár az Agóra konferencián Etyeken.

 

Az államtitkár kifejtette – az AM közlése szerint –, hogy a 2021-2027-es ciklusban fókuszba kerül az innovatív élelmiszeripari fejlesztések támogatása, az erőforrás-hatékonyság növelése és a környezetterhelés mérséklése mellett a robotizáció és digitalizáció támogatása is. Utóbbi során már a XXI. századi technológiák és eszközök felhasználásával támogathatják a magasabb hozzáadott értékű termékek előállítását. Emellett újabb nemzeti programokat tervez a szaktárca miközben segíti a fogyasztói tudatosság fokozását és a lakosság szemléletformálását. A legfontosabb azonban a legnagyobb értéket képviselő hazai munkaerő képzése, foglalkoztatása és megtartása.

Az 2015-ben elkészült átfogó Élelmiszeripari Fejlesztési Stratégia után újabb fejlesztési terv készült, amelyben konkrét területekre fókuszál az AM, ilyen például a „Kiváló Minőségű Élelmiszer” védjegyrendszer. Zsigó Róbert elmondta: az elmúlt években számtalan olyan intézkedés történt, ami a vásárlókat és a szektort is pozitívan érintette. Például megtörtént a Büntető Törvénykönyv (Btk.) szigorítása az élelmiszerhamisítással kapcsolatosan, folyamatosan zajlik a Magyar Élelmiszerkönyv átalakítása és a szakemberek dolgoznak a vállalkozások közötti tisztességtelen piaci magatartás visszaszorításán is. A kormány 2020-ig mintegy 300 milliárd forintot biztosít az élelmiszeripar komplex fejlesztéséhez.

Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője rámutatott: ma már egyre több fogyasztó számára fontos vásárlási szempont a fenntartható termelés, a hazai gyártás támogatása. Ezért jelentős részük hajlandó akár többet is fizetni a magyar eredetű áruért. Egy reprezentatív felmérés szerint például két, tulajdonságaiban megegyező, azonos árú termék közül a magyarok 85,9 százaléka a hazait választja, 52,7 százalékuk pedig 10 százalékkal magasabb árat is hajlandó fizetni a hazaiért a külföldivel szemben, ha az eredetet védjegy igazolja. Mint fogalmazott: az elmúlt évtizedben sikerült jelentősen megváltoztatni a magyar termékek megítélését a fogyasztók körében, amelyben az AM és a cég között fennálló több éves együttműködés is kiemelt szerepet játszott. A cél ugyanis közös: felhívni a fogyasztók figyelmét a hazai termékek megkülönböztetésére létrehozott védjegyekre, a magyar élelmiszerek vásárlásával járó előnyökre - fűzte hozzá.

Az Innováció és fenntarthatóság az FMCG – azaz a gyorsan forgó áruk – piacán című rendezvényen a beruházások kerültek a középpontba, az eddigi fejlesztések sikerét és a jövőben szükséges lépések számbavételét, illetve a most aktuális fenntarthatóság témakörét érintették az előadók – tartalmazza a tájékoztatás.