Ez durva: több száz millió euróra büntették a híres élelmiszergyártót

Ez durva: több száz millió euróra büntették a híres élelmiszergyártót

MTI
Az Európai Bizottság 337,5 millió eurós (mintegy 135 milliárd forint) bírságot szabott ki a Mondelez amerikai élelmiszergyártó nemzetközi nagyvállalatra, amiért az uniós versenyszabályokat megsértve korlátozta a különböző csokoládé-, keksz- és kávétermékek kereskedelmét a tagállamok között  - tájékoztatott az uniós bizottság. Az Európai Bizottság végezetül leszögezte: továbbra is elkötelezett az indokolatlan kereskedelmi akadályok lebontása mellett, hogy biztosítsa az egységes piac jobb működését.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Mondelez 22 versenyellenes megállapodás révén élt vissza erőfölényével a nemzeti piacokon. A 2012 és 2020 közötti időszakra vonatkozó megállapodások egyebek mellett olyan rendelkezéseket tartalmaztak, amelyek kizárólag Mondelez-termékek értékesítését tette lehetővé egyes kereskedők számára. Az egyik megállapodás tartalmazott olyan rendelkezést, amely arra kötelezte a Mondelez ügyfelét, hogy a belföldi értékesítéshez képest magasabb exportárakat alkalmazzon. A megállapodások között volt olyan, amely megakadályozta egy tíz tagállamban működő forgalmazó számára, hogy a Mondelez előzetes engedélye nélkül válaszoljon másik tagállamokban található ügyfelek eladási kérelmeire.

Az uniós bizottság vizsgálata szerint a Mondelez visszaélt erőfölényével, amikor megtagadta egy németországi kereskedőnek, hogy csokoládét értékesítsen tovább Ausztria, Belgium, Bulgária és Románia területén, ahol az árak magasabbak voltak. Az amerikai vállalat emellett megszüntette a csokoládé értékesítését Hollandiában, hogy megakadályozza azok Belgiumba történő behozatalát, ahol a vállalat ezeket a termékeket magasabb áron értékesítette.

Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Mondelez jogellenes intézkedései megakadályozták, hogy a kiskereskedők szabadon szerezhessenek be termékeket az alacsonyabb árakkal rendelkező tagállamokban, és mesterségesen felosztotta az uniós belső piacot. A Mondelez célja annak elkerülése volt, hogy a határokon átnyúló kereskedelem árcsökkenéshez vezessen a magasabb árakkal rendelkező országokban. Ez lehetővé tette a vállalat számára, hogy továbbra is magasabb díjat számítson fel saját termékeiért, ami végső soron kárt okozott az uniós fogyasztóknak - érvelt a brüsszeli testület.

Címlapkép forrása: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?