Napjainkban az egyik legnagyobb kihívást jelentő és egyben legsürgetőbb megoldásra váró probléma a világszerte növekvő populációból, illetve a megművelhető földek véges számából adódó élelmiszerhiány veszélye. A Syngenta működési területének köszönhetően abban a kivételes helyzetben van, hogy tevékenységével és termékeivelsegíteni tudja egy hosszú távú megoldás kidolgozását, amely választ jelent arra, hogy hogyan lehet több élelmiszert termelni a korlátozottan rendelkezésre álló termőterületekről. A vállalat célja, hogy fenntartható módon hozzájáruljon a nagyobb élelmezésbiztonsághoz, a gazdaságok termelékenységének megváltoztatásával világszerte.
Ez volt a központi témája annak a „demo” napnak is, amelyet a Syngenta tartott június végén a Hungexpo területén. Az egész napos rendezvényen Izraeltől Törökországon át Magyarországig több mint 200 kormányzati döntéshozó, termelő, kereskedő és civil szervezetek képviselői vettek részt. A meghívottak a forgószínpados megoldásban bemutatott prezentációk keretében növénykultúránként ismerkedhettek meg a Syngenta eddigi sikertörténeteivel, illetve hosszú távú stratégiájának gyakorlati lépéseivel.
„A Syngenta célja, hogy átformálja a növénytermesztést és távolabb lásson, mint a hozamok – ez egyben új piacralépési modelleket jelent, amelyek a fejlődő piacokon elért sikeres együttműködéseinkre épülnek” – mondta el Czigány Tibor ügyvezető igazgató, a Syngenta Kft. magyarországi leányvállalatának vezetője. „Mindennek, amit teszünk, a termelő áll a középpontjában: stratégiánk legfontosabb alapköve, hogy a termelő fejével gondolkodjunk és összefüggéseiben megértsük, mit gondol a saját földjéről és terményeiről. A növényvédelem és vetőmag-előállítás területén széles technológiai választékkal rendelkezünk, amely lehetővé teszi számunkra, hogy ne csak integrált ajánlatokat kínáljunk ügyfeleinknek, hanem egyben a jövő leginnovatívabb és leginkább formabontó technológiáit jutassuk el hozzájuk. Ezek a megoldások lehetővé teszik a gazdák számára, hogy megfeleljenek a jelen és a jövő egyre komplexebb kihívásainak” – tette hozzá.
A Syngenta fejlődésének legfőbb motorja az innováció, elsősorban a kutatás és fejlesztés területén. A jövő termékei a kivételes hozam mellett jó hatást kell,hogy gyakoroljanak mind a földre, mind pedig az ott élő emberekre. A kiemelkedő hozam már többé nem elegendő. Túl kell lépnia külön kémiai és biológiai termékekben történő gondolkodáson - az innováció a vetőmagnál kezdődik, és lépésről lépésre áthatja az egész termesztési folyamatot.
A jövő útját jól példázzák a Syngenta egyes területeken elért eddigi sikerei, amelyek hozzájárultak a hosszú távú stratégia kialakításához. Ezek elsősorban olyan egyedi értéknövelő együttműködések és partnerkapcsolatok, ahol kifejezetten a termelő igényeihez alkalmazkodva fejlesztettek ki különleges technológiákat:
- Ilyen például a Plene integrált cukornád ültetési és szaporító program, amelynek köszönhetően 15% költségmegtakarítást sikerült elérniük a brazil termelőknek.A világ cukor-előállításának 70%-a cukornádból származik, de ennél is látványosabb a cukornádból előállított etanol mennyisége. Brazília a legnagyobb termelő ország, ahol már az autók fele kizárólag etanollal működik, kiválóan megoldva ezzel az egyre dráguló fosszilis üzemanyagok problémáját. Ráadásul az előállítási költsége kevesebb, mint a fele, a felhasználása során kibocsátott szén-dioxid mennyiség pedig csupán 10%a kőolajhoz képest. A Plene program keretében a fertőzésmentesség biztosítása érdekében a cukornád palánták saját üzemben, saját szaporítóanyaggal készülnek és egy speciálisan erre a célra kialakított John Deer ültetőgéppel kerülnek a földbe. Így az ültetési folyamat hatékonyabb és kevésbé emberierőforrás-igényes, amely 1000$/ha többletbevételt jelent a termelőknek. A technológia Brazília cukornád-termő területeinek 30%-án meghonosodott már.
- Szintén egy egyedi problémamegoldásra példa az a Syngenta által fejlesztett kukorica hibrid, amelyet az etanol-gyártásbanalkalmaznak az USA-ban. A kukorica etanollá alakításához alfa-amiláz szükséges, amelynek előállítása nagyon víz-, energia- éskénsavigényes, emellett egyben rendkívül környezetszennyező is. A Syngenta által kifejlesztett hibrid eleve tartalmazza az alfa-amilázt, ezáltal 6,3%-kal csökkenti az etanolgyárak vízfelhasználását, 5,3%-kal a gázfelhasználást, 10%-kal a károsanyag-kibocsátást és 5,2%-kal növeli az etanol-termelést.
- Mint multinacionális cég a Syngenta nagy hangsúlyt fektet arra, hogy jól képzett kereskedői hálózata révén ne csak a termelőkkel, de a feldolgozóiparral is jó kapcsolatot ápoljon, annak érdekében, hogy pontosan tudja, mire van szüksége a piacnak - erre kiváló példa az olasz tésztagyártás. Az olaszok a világ tésztagyártásának 40%-át adják. A kiváló és egységes minőség érdekében a Syngenta segítségével új durumbúzafajtákat nemesítettek és közös termelői protokollokat alakítottak ki, mindezt integrált megoldásként biztosítva a partnerek számára.
- A feldolgozókkal történő együttműködésre másik példa a McCain technológiai partnerprogram. A McCain a világ hasábburgonya-termelésének 1/3-át adja. A Syngentával közösen kifejlesztett technológiának köszönhetően a krumpli, amikor a talajba kerül, egymenetben kap egy Amistar kezelést, amelynek köszönhetően nemcsak a terméshozam növekedik, hanem gyorsabban és könnyebben tisztítható, illetve feldolgozható eredményt kapnak.
- A gyümölcs- és zöldségtermelésbena Syngenta fontosnak tartja az értékesítői lánc képviselőinek bevonását, akik választásaikkal jelentősen befolyásolják az előállított termékek tulajdonságait. Így került a piacra a magnélküli egységes méretű görögdinnye, a magnélküli édes paprika, vagy akár a hosszabban eltartható kelbimbó. A Syngenta igyekszik megismerni az értékesítési lánc – termelők, nagykereskedők, kiskereskedők, fogyasztók – igényeit és mindent megtesz azért, hogy kielégítse azokat.
- A fogyasztók igényeinek kiszolgálása érdekében a Syngenta új üzleti modellek bevetésétől sem riad vissza: ilyen például a Nucoffee márkanév alatt létrehozott brazil kávé. Korábban a termelőket nem ösztönözték arra, hogy jó minőségű kávét állítsanak elő, így a kínálat rendkívül változó, gyakran gyenge minőségű volt. A Syngenta egy kétlépcsős technológiai ajánlattal kereste meg a termelőket, amelynek köszönhetően 20% többlettermelést tudtak elérni. Emellett a Syngentával közösen egy kereskedőházat hoztak létre, amelyen keresztül egységes minőségben és az eredetiség visszakövethetősége mellett aNucoffee program segítségéveladják tovább a kávét. A márka alatt történő értékesítés akár 50% többletbevételt jelent a termelők számára.
Ezen együttműködések során a Syngenta célja nemcsak jobban megismerni a termelőket és az értékesítési lánc szereplőit, hanem magában a terményben lejátszódó életfolyamatokat, az azok közötti ok-okozati összefüggéseket. Így olyan hibrideket és növényvédő-szerekettud fejleszteni, amelyekkelnagyobb gazdasági előnyt tud biztosítani a termelő számára. A vállalat kutatóállomásai világszerte azon dolgoznak, hogy a helyi környezeti viszonyokra adaptált növényeket nemesítsenek és ezeknek biztosítsák a megfelelő kémiai védelmet.
Hosszú távú stratégiájának eredményeként a Syngenta lépést kíván tartani a világ mezőgazdaságának termelékenységi igényével folyamatosan növelve piaci jelenlétét, súlyát, részesedését a világon.

