Cégünk a Deraland Kft. több, mint 5 éve foglalkozik a gumiabroncsok nyomásszabályozásának témakörével. Ezzel a tevékenységünkkel arra kívánjuk felhívni a gazdálkodók figyelmét, hogy nagy értékű erőgépeik üzemeltetése során hogyan tudják a modern radiál gumiabroncsokban rejlő tulajdonságokat a talajkímélés és üzemeltetési-költség csökkentése terén a legjobban kihasználni. Az elmúlt években számos gazdálkodó figyelmét sikerült felhívnunk erre a lehetőségre, viszont még mindig nagy azoknak a tábora, akik nem használják ki az abroncsaik adta lehetőségeket.
2011 novemberétől a holland Zuidberg BV. cég termékpalettája a gumihevederes járószerkezetek széles választékával bővült a nagy múltra visszatekintő, szintén holland Westtrack BV. gyártmánypalettájának megvásárlásával. Megalakításra került a cégcsoporton belül a Zuidberg Tarcks divízió, amelynek feladata a termékcsoport műszaki fejlesztése, és a Zuidberg cégtől a mellső függesztések és TLT hajtóművek terén már megszokott kiemelkedő minőségű gyártása.
Ezzel az elemmel válik teljessé az általunk „Deraland Talajvédelmi Rendszerek”, rövidítve DTR-nek elnevezett termékcsoport, amelynek a gazdálkodók körében való megismertetésére a 2012-es évben különösen nagy hangsúlyt kívánunk fektetni.
Tény, hogy az üzemanyag-, műtrágya-, növényvédőszer-, vetőmag-, gépalkatrész árak folyamatosan emelkednek. Takarítson meg jelentős költséget a DTR elemeinek alkalmazásával!
A Profi német mezőgazdasági szaklap 2003-as felmérésében bebizonyította, hogy a német gazdálkodók csupán 15 %-a csökkenti rendszeresen erőgépeik és vontatmányaik gumiabroncsainak belső nyomását, amikor a szántóföldre hajtanak. Mára ez a szám meghaladja a 70%-ot (DLG). A talajkímélésre fordított figyelem olyan szinten tart ma nyugati szomszédainknál, hogy pl. a tavaszi magágy előkészítési, vetési munkafolyamatokat csak olyan erőgépkapcsolat végezheti, amelyen a munkafolyamat igényeinek megfelelően optimalizálni tudják a gumiabroncsok belső nyomását. Ellenkező esetben a bérmunka vállalkozó elesik a munkától. Ez nem elhanyagolandó kérdés az üzemeltetők számára, mivel minden gazdálkodó fontos érdeke - főként a mai üzem-, és inputanyag árak mellett, - hogy csökkentse költségeit a gazdálkodása lehető legtöbb területén.
Az erőgépek fejlesztésére óriási erőfeszítéseket tesznek a gépgyártók, hogy évről évre 1-2% megtakarítást érjenek el az új technológiák alkalmazásával. A mai modern traktorok lassan emberi hangon kommunikálnak a gépkezelővel, de a modern gumiabroncsok nyújtotta költségcsökkentési lehetőségekkel hazánkban csak nagyon kevesen élnek! Az abroncsnyomás optimalizálásával, azaz a felfekvési felület növelésével a megtakarítás akár a 20%-ot is elérheti.
Szinte egyetlen eljárás sem nyújt a mezőgazdaságban ilyen, tudományosan is bebizonyított többrétű kihasználhatóságot, mint az optimalizált gumiabroncsnyomással való közlekedés. Függetlenül attól, hogy a gazdálkodó manuálisan, álló helyzetben fél-automatikusan, vagy kényelmesen menet közben optimalizálja az abroncsok nyomását, az ökonómiai és ökológiai nyereség mindig azonos:
- Alacsonyabb talajtömörítő hatás!
- Nagyobb vonóerő!
- Alacsonyabb üzemanyag-felhasználás!
- Magasabb terméseredmény!
- Kevesebb gumiabroncskopás!
- Magasabb utazási kényelem!
A bizonyított hasznosság ellenére a mezőgazdasági gyakorlatban hazánkban még mindig tudatlanság tapasztalható, ha arról esik szó, hogy milyen befolyása van a gazdálkodás eredményességére a gumiabroncs nyomás optimalizálásának.
A gazdálkodók gépei egyre nagyobb teljesítményűek és nehezebbek lesznek. Ezek következményeként növekvő abroncsterhelések, a talajon káros talajtömörítő hatásként jelentkeznek. Ehhez párosulnak olyan ökonómiai kényszerítő tényezők, mint a kötött szállítási határidők, függőség a bérmunka-vállalkozóktól, amelyek gyakran az időjáráshoz igazodó, talajkímélő megmunkálás lehetőségeit mellőzni kényszerítik.
A talaj hordozóképességének túllépése – kivált, ha az a talaj nedves állapotában történik – okozhat súlyos, és nagy mélységekig hatoló károkat a talajszerkezetben. A talaj hordozóképessége a felső- és alsóréteg összetételétől és azok nedvességtartalmától függ. Főként a nedvességtartalom játszik kulcsszerepet a témában, amely tájegységtől, és évszaktól függően erősen változhat. A túlzottan magas tengelyterhelés így okozhat könnyedén – a felső talajréteg relatív száraz volta ellenére – a mélyebb talajrétegekben káros talajtömörödést. Sajnos pillanatnyilag nem áll rendelkezésre olyan gyakorlatias eljárás, amely a mélyebb talajréteg nedvességét könnyen meghatározhatóvá tenné.
Mi történik a talajban, ha hordozóképessége túllépésre kerül?
Túl magas tengelyterheléssel való közlekedés a talajon, annak káros tömörödéséhez vezet. Jelentős változás a talaj pórusszerkezetében következik be, amely a talaj összporozitás arányának csökkenésében jelentkezik. Különösen a talaj szellőzéséért, és átjárhatóságáért felelős durva szemcsék fokozott aprózódása következik be, amely hátrányosan hat a növények fejlődésére, és ezáltal a terméseredményekre. Reiner Horn professzor a Kieli Növénytermesztési és Talajtani Intézet munkatársa kimutatta, hogy szélsőséges körülmények esetén akár 35% terméskiesés is adódhat.
Mit tehetnek a gazdálkodók annak érdekében, hogy a talajok káros tömörödését megakadályozza?
1. szabály:
„Le a nedves szántóföldről, kerüljük a nedves talajon való közlekedést!”
2. szabály:
„Ki a levegővel a gumiabroncsokból!”
A probléma:
A közútra visszahajtva a gépkezelőnek a gumiabroncsnyomást ismét emelnie kell, annak érdekében, hogy a szükséges közlekedési biztonságot és stabilitást elérje. A gyakorlatban azonban sokan ennek a fáradtságnak a kiküszöbölése érdekében nem alkalmazzák a lehető legnagyobb nyomáscsökkentést a talajon. Inkább választanak egy „köztes” abroncsnyomást, - amely sem a szántóföldön, sem a közúton nem nyújt megfelelő megoldást - és így ismert, ill. ismeretlen hátrányos tényezőket vonnak be a rendszerbe. Ez az a pont, ahol a DTR – Deraland Talajkímélő Rendszereknek létjogosultságuk van.
Mikor válhat szükségessé, hogy a járószerkezet felfekvő felületét még tovább növeljük?
Erre akkor van szükség, ha:
- a vontatott munkagép talajon való mozgatásához oly nagy vontatási teljesítmény szükséges (pl. széles, nagy munkamélységű művelést végző munkaeszközök esetén), hogy gumikerekes járószerkezettel nem optimális (túl magas szlip, stb.) a munkagép mozgatása a talajon.
- a mezőgazdasági járműnek a talajon elvégzendő munkához oly mértékben növelik a kiegészítő berendezésekkel történő ellátását, hogy a megnövekedett abroncsterhelést a gépre szerelt abroncsok nem, vagy csak jelentős talajkárosító hatás mellett tudják elviselni.
- az időjárási körülmények lehetetlenné teszik az adott időszakban a gumikerekes járószerkezetekkel történő haladást a talajon (lásd 2010 őszi betakarítási időszak).
A Zuidberg-Westtrack termékek ezekre a problémákra nyújtanak megoldást a mezőgazdaság, kertészet és földmunkavégzés területén. Növelik a vonóképességet, és megakadályozzák a talajszerkezet károsodását.
A Zuidberg-Westtrack termékek különböző előnyöket nyújtanak a felhasználók számára a járművük teljesítményének növelése mellett:
Felfekvési felület - Az abroncsok felfekvési felületét nem lehet a végtelenségig növelni, főleg akkor nem, ha mellette még a közúti közlekedésben is szabályosan kívánunk részt venni. A gumihevederes járószerkezetek alkalmazása maximális felfekvési felületet biztosít a gép szélességének csak kis mértékű, vagy a szélességi méret növelése nélkül. A nagyobb felület jobb nyomáseloszlást is eredményez, így nagy tömegű járművek talajon való közlekedését is lehetővé teszik a talajszerkezet megóvása mellett.
Vonóteljesítmény - A hosszában növekvő felfekvési felületnek, és ezáltal a számos kapaszkodóköröm kapcsolatnak köszönhetően nagy vonóteljesítmény átvitele lehetséges. A Zuidberg-Westtrack 4 hevederes rendszere a teljes motorteljesítményt képes a talajra átvinni. A két hevederes rendszerektől eltérően a kanyarodás során nincs szükség a hevederek fékezé-sére, így a talajszerkezet károsodása is minimális.
Talajvédelem - A Zuidberg-Westtrack termékek számos előnnyel szolgálnak a mezőgazdasági felhasználók számára. A járószerkezetek a csökkentett talajnyomásnak köszönhetően minimalizálják a talaj tömörítését. A kisebb talajnyomás kedvezően hat a talaj levegő és vízháztartására, ezáltal a talajéletre, biztosítva a növények gyökérzetének jobb fejlődését és nagyobb termésátlagot eredményezve ezáltal. Ökonómiai szempontból is kedvezően hat a Zuidberg-Westtrack gumihevederes járószerkezetek alkalmazása, mivel alkalmazásukkal idő-, és üzemanyag megtakarítás érhető el.
Ezek a járószerkezetek mind első szerelt gyári kialakítások, de utólagosan az abroncsok helyére is felszerelhető egységként is beszerezhetők.
Mindezek mellett a gumihevederes járószerkezetek alkalmazása költséges, így mindenképpen javasolt részletes gazdasági számításokat végezni a beruházás előtt.
Készítette: Dér Attila
Forrás: PTG GmbH. tájékoztató füzetek
Top Agrar 01/2010
DLG Test 03/2011
Zuidberg Tracks ismertető 11/2011
Elérhetőségeink:
DERALAND KFT.
7400 Kaposvár, Ezredév u. 20-22
Tel./Fax.: +36 82 416-447
Mobil: +36 30 3851-351
E-mail: deraland@deraland.hu
Web: www.deraland.hu

