BIOZÖLDSÉG- ÉS GYÜMÖLCSTERMESZTŐ TANANYAG NEMZETKÖZI EGYÜTTMŰKÖDÉSSEL (x)

Agro Napló
A Magyarországon érvényben lévő felsőfokú szakképzések kínálatából sajnálatos módon hiányzik az ökológiai zöldség- és gyümölcstermesztők, azaz biokertészek képzése. Ezt a hiányt hivatott orvosolni az idén októberben induló Leonardo da Vinci innováció-transzfer projekt, amelynek egyik fontos várható eredménye az „Ökológiai zöldség- és gyümölcstermesztő felsőfokú szakképzés” kidolgozott tanmenete, akkreditációra kész szinten. A projekt rövid elnevezése ECOVOC, mely a képzés angol elnevezéséből - Vocational Training in Organic Vegetable and Fruit Production - származik.

 

A két évig tartó európai uniós projekt során a közép- illetve felsőfokú szakképzésben nagy tapasztalattal rendelkező külföldi partnerintézmények átadják saját tananyagaikat, valamint módszertani tapasztalataikat a hazai intézményeknek, amely eredményeképpen magyar nyelvű képzési tanmenet és hozzárendelt tananyag születik. A leendő képzés erőteljesen gyakorlatorientált, a gyakorlati képzés aránya 60%, az elméleti képzésé 40%.



A kidolgozott tananyag mellett a projekt eredménye lesz a partnerekkel közösen megírandó, önálló gazdálkodás beindítását segítő kézikönyv (Gyakorlati kézikönyv önálló biokertészet beindításához), amely gyakorlati segítséget nyújt nemcsak a pályakezdőknek, de a gyakorló gazdálkodóknak is, nem utolsósorban a felsőfokú szakképzés oktatóinak. Az önálló gazdálkodás beindításához szükséges gyakorlati tudnivalók gyűjteménye nemcsak Magyarországon hiánypótló, de a projekt partnerországaiban is, ezért a kézikönyv 5 nyelven lesz elérhető (magyar, angol, francia, holland, katalán).



Az ECOVOC projekt várható eredményei között szerepel még a kidolgozott felsőfokú szakképzés tanmenetéhez társított „Pedagógia módszertanok gyűjteménye”, amely a partnerintézmények által kidolgozott és sikeresen alkalmazott pedagógiai technikák és jó gyakorlatok kollekciója.



A tervezett képzés gyakorlati részét jól működő biogazdaságok bevonásával teszik színvonalassá. Ennek biztosítása érdekében a projekt azt a célt tűzte ki maga elé, hogy létrehoz egy biozöldség- és gyümölcstermesztő gyakorlati hely- adatbázist, amelyben nem csak magyar gazdálkodók, de a partnerországok témában érintett biogazdálkodói is szerepelnek. A kiépítendő hálózat a HOPPNET nevet kapta (Organic Horticulture Practical Placement Network).





A felsőfokú szakképzésről röviden



Az eddigi tapasztalatok alapján megállapítható, hogy egy viszonylag új, de nagyon ígéretes képzési formáról van szó, amely gyakorlatorientált képzést nyújt az érettségivel rendelkezőknek. A kétéves képzést követően a megszerzett tudás és tapasztalat birtokában a végzett hallgató munkát vállalhat, saját vállalkozást indíthat be vagy tovább léphet felsőfokú alapképzésbe. A különbséget a felsőfokú tanulmányokkal szemben az adja, hogy bár az alapszakokhoz hasonlóan ez a képzési forma is érettségire épül, de felsőfokú oklevelet nem ad. A szakképzésben résztvevő azonban nem esik el a támogatott diplomához való jogától, hiszen a felsőfokú szakképzést követően erre továbbra is lehetősége van, azzal az előnnyel, hogy egyes moduljainak kreditjei a felsőfokú képzésbe (BSc, MSc) is áttranszferálhatóak lesznek.



Kik vehetnek majd részt a képzésben?



A projekt keretében kidolgozásra kerülő ”ökológiai zöldség- és gyümölcstermesztő felsőfokú szakképzés”-re bárki jelentkezhet, aki érettségivel rendelkezik.





Bemutatkozunk



Nemzetközi együttműködés révén, a gondosan megválogatott partnerek segítségével módunk nyílik arra, hogy alaposan megismerjük partnereink eltérő intézményi formáit, oktatási rendszereit, illetve átvegyük a már több éve sikeresen működő szakképzéseik mind szakmai tartalmának, mind pedagógiai módszereinek számunkra hasznos elemeit. Bár partnereink sokszínűsége intézményi felépítésükben és szakképzési rendszerükben is megmutatkozik, a gyakorlat fontosságának hangsúlyozása, és ennek tanmeneti struktúrájukban történő megjelenése minden partner esetében azonos.



GAK Nonprofit Közhasznú Kft; Magyarország. Projektmenedzsmentért felelős intézmény. A GAK Nonprofit Közhasznú Kft-t 1995-ben a Szent István Egyetem (fő tulajdonosa), alapította azzal a szándékkal, hogy közhasznú szolgáltatásai révén megkönnyítse az agrárgazdaság és a vidéki települések fejlődését. Fő feladatai közé tartozik a Szent István Egyetem szellemi kapacitásának gyakorlati hasznosítása, a kutatási és fejlesztési eredmények terjesztése. Tevékenységei a következők:



Gödöllő vonzáskörzetében az agrár szaktanácsadási tevékenység szervezése, szakmai, tudományos megalapozása; közép- és felsőfokú agrárszakemberek felnőtt képzésének, szakmai továbbképzésének szervezése tanfolyami és távoktatási (távtanulási) formában; regionális, majd országos agrárinformációs adatbázisok felépítése, hálózat kialakítása és ezek folyamatos fejlesztése, továbbá üzemeltetése; hazai és nemzetközi agrár-ipari kiállítások, vásárok, szakmai bemutatók és tanácskozások szervezése; agrár-ipari innovációs tevékenységek (kutatás, fejlesztés, demonstráció, terjesztés) szervezése; a Szent István Egyetemhez tartozó hat bemutató mintagazdaság, többek között a Babatvölgyi Biogazdaság üzemeltetése.



A Leonardo projekt témájához szorosan kapcsolódik a GAK Nonprofit Közhasznú Kft. humánerőforrás fejlesztést végző csapatának munkája, a Társadalmi Diverzitás Program, amely 2006-ban kezdte meg működését a veresegyházi és a gödöllői térségben. A Társadalmi Diverzitás Program középpontjában a helyi munkaerőpiac fellendítése és szakmai, valamint kompetencia alapú képzési programok megvalósítása áll a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok számára.



Szent István Egyetem, Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar, KTI; Magyarország. A gödöllői kampusz hagyományait meghatározó Mezőgazdaság- és Környezettudományi Kar több mint félévszázados sikeres és eredményes múltra tekinthet vissza. Oktatói karának tudományos felkészültsége, az elméleti alapozó oktatás színvonala évtizedek óta a legjobb az országban, meghatározza a hazai agrármérnök-képzés kereteit. Tevékenysége döntő mértékben hozzájárul a korszerű mezőgazdasági technológiák elterjedéséhez, a magyar mezőgazdaság és vidék fejlődéséhez, a környezet- és tájgazdálkodás EU-ban elvárt minőségi változásához, valamint a vidéki népesség szakképzettségének fejlesztéséhez. A kar oktatási, kutatási és szaktanácsadási stratégiája elsősorban arra irányul, hogy bővüljön a piacképes képzési kínálat a graduális és a posztgraduális képzésekben, valamint doktori iskoláiban, magyar és angol nyelven egyaránt.



INEOPOLE Midi-Pyrénées- Oktatási- és Kutatási Központ; Franciaország. Az Ineopole (régi nevén CFP Midi Pyrénées) a fiatal- és felnőttképzést célzó "Maison Familiales Rurales" Szövetséghez tartozó Regionális Oktatási és Kutató Központ. Az ökológiai zöldségtermesztésre specializálódott szakképzése a biogazdálkodói tanulmányok szerves részét képezi, amely képzés egyike a képzőintézmény profilját adó négy fő oktatási területnek (Biogazdálkodás, Borértékesítés, Társadalom-gazdaságtan, Kutya- és macskatenyésztés). A képzőintézmény széles körben ismert a biogazdálkodás oktatásában való jártasságáról és saját fejlesztésű innovatív pedagógiai módszeréről (alternáló típusú szakképzés; FOAD).



Centro de Capaticatio Agraria de Manresa - Képzési Központ; Spanyolország. A Manresa-i Mezőgazdasági Képzési Központ egy állami középiskola, amely a katalán kormány Mezőgazdaság, Állattenyésztés és Halászat Ágazatához tartozó agrároktatási osztály által koordinált iskolahálózat egyike. A Képzési Központ aktívan együttműködik a "Espai de Recursos Agroecologics" (ERA) (www.associaciolera.org) nonprofit szervezettel az "Agrocultura" (www.agro-cultura.org) című, háromhavonta megjelenő magazin szerkesztésében, amely magazin az ökológiai gazdálkodásra és a megújuló energia témakörére szakosodott. A Képzési Központ nemcsak tanulóinak kínál szakképzést az ökológiai gazdálkodás témakörben, de ismeretterjesztő tanfolyamokat is indít érdeklődők számára. A képzések gyakorlati blokkjainak lebonyolításához a képzőintézmény saját gyakorlati kertjét használja.



Biodynamic Agricultural College (Emerson College) Anglia. Az Emerson College biodinamikus tanszéke immár tíz esztendeje folytat akkreditált biodinamikus gazdálkodási képzést. 2010-ben a biodinamikus tanszék önálló szervezetként, Biodinamikus Mezőgazdasági Főiskola néven kezdte meg működését (BDAC). A BDAC képzései között szerepel az akkreditált biodinamikus gazdálkodás nappali képzés, valamint kifejezetten kertészetre specializálódott képzés is. BDAC magas színvonalú tananyagokkal látja el tanulóit, valamint gondoskodik arról, hogy diákjai a szakmai gyakorlatot jól működő biodinamikus gazdaságokban töltsék. A BDAC pedagógiája az egyedülálló háromágú megközelítésen alapszik (integratív tanulás): tudást a fejnek, művészeti és szociális készséget a szívnek, gyakorlati készséget a kéznek.



Warmonderhof (Groenhorst College); Hollandia. A Groenhorst College képzési kínálatában nappali és levelező szakképzés is egyaránt szerepel, biodinamikus és ökológiai gazdálkodás, valamint öko-kiskereskedelem témakörben. Az iskola már több évtizeddel ezelőtt megalapította (1947-ben) a kivételes, négy éves szakképzését, biodinamikus zöldség- és gyümölcstermesztés témában. Az iskola pedagógiájának alapja, hogy tanulói aktívan részt vesznek a tangazdaságokban folyó kertészeti munkákban. A „dolgozva-tanulás” elvét követve, a tanulás idejének nagy részét a kertészetben eltöltött munka teszi ki. A tangazdaság sikeres működésének kulcsát pedig az adja, hogy szoros kapcsolatban áll az oktatási intézménnyel és ez utóbbi teljes mértékben kihasználja a tangazdaságot szakképzései gyakorlati oktatásának lebonyolításához.

 

 

PROJEKTADATOK



Az „Ökológiai zöldség- és gyümölcstermesztők felsőfokú szakképzése” az „Egész életen át tartó tanulás program” Leonardo da Vinci innováció-transzfer pályázat keretein belül valósul meg. Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. A projekt szerződésszáma 11/0029-L/4001.



A pályázati projekt időtartama: 2011. október 1. – 2013. szeptember 30.

 

 

További információ:



Csapó Beatrix

GAK Nonprofit Közhasznú Kft

E-mail: csapo.beatrix@gaknet.hu

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Portfolio Agrárium 2025
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye
EZT OLVASTAD MÁR?