Változás az élelmiszerpiacon

Változás az élelmiszerpiacon

agrarszektor.hu
Az elmúlt időszakban gyakran szó esett szakmai körökben az agrárgazdaságot érő sokrétű kihívásokról. Ezek közül az egyik leglényegesebb az inputárrobbanás és az orosz-ukrán háború kereskedelemtorzító hatásai mellett a magas inflációs környezet volt. Utóbbi az élelmiszerek iránti hazai és nemzetközi keresleten keresztül a piaci szereplők értékesítési lehetőségeit érintette. Ugyanakkor az elmúlt időszakban ezen a téren a fordulat jelei látszanak, az inflációs és a kiskereskedelmi adatok is a piaci környezet javulására utalnak.

A 2023. februárban kezdődött dezinflációs trend 2024. januárban gyorsuló ütemben folytatódott, a fogyasztói árak ösz-szességében 3,8 százalékkal haladták meg az egy évvel ezelőttit, ami 1,7 százalékponttal elmarad a decemberi emelkedéstől és 21,9 százalékponttal a 2023. januári csúcsértéktől. A mérséklődéshez minden fogyasztási főcsoport hozzájárult, az élelmiszerek szerepe azonban kiemelkedő volt. Figyelemre méltó, hogy a szolgáltatások, a szeszes italok, dohányáruk, és a ruházkodási cikkek ára jobban emelkedett, mint az élelmiszereké.

Az egyes fogyasztási főcsoportok éves bázisú fogyasztói árindexe 2024. januárban (%) Forrás: KSH
Az egyes fogyasztási főcsoportok éves bázisú fogyasztói árindexe 2024. januárban (%) Forrás: KSH

Az élelmiszer-infláció (többek között az orosz-ukrán háború kereskedelemtorzító és inputárnövelő hatásai miatt) 2022 elején gyorsult kétszámjegyűre, és 2022. decemberben már 44,8 százalék volt. Ugyanakkor a drágulás üteme 2023. januárban csökkenni kezdett, ami hónapról hónapra folytatódott. 2024. januárban 3,6 százalék volt, amely 1,2 százalékponttal kisebb, mint decemberben és 41,2 százalékponttal marad el a 2022. decemberi csúcstól. A következő hónapokban folyamatosan és várhatóan tovább mérséklődik az áremelkedés dinamikája. Ennek részben a bázishatás az oka, mivel 2023 elején kétszámjegyű volt a drágulás, ami magas bázist okozott, de hozzájárult a nemzetközi energiaárak és egyes mezőgazdasági alapanyagok árának csökkenése, illetve a kiskereskedelem forgalmának visszafogott alakulása is. Utóbbi hatására az áruházláncok intenzív akciózásba kezdtek és egyes vezértermékek (pl. liszt, kenyér, étolaj, baromfihús) árát havi alapon csökkentették. Az élelmiszerek fogyasztói árának növekedése januárban 1,1 százalékponttal járult hozzá az infláció 3,8 százalékos értékéhez.

Az élelmiszerek fogyasztói árának éves változása (%) Forrás: KSH
Az élelmiszerek fogyasztói árának éves változása (%) Forrás: KSH

Éves viszonylatban, 2024. januárban a fontosabb termékkategóriák közül leginkább a cukor (+38,2%), az alkoholmentes üdítőitalok (+14,6%), a csokoládé, kakaó (+14,1%), a friss zöldség (+13,8%) a kávé (+13,8%) és a cukrászáru, jégkrém (+13,2%) drágultak, de jelentős volt még a büféáruk (+12,7%), a gyümölcs-, zöldséglé (+11,3%), és a sertéshús (+10,0%) áremelkedése is. Ezzel szemben csökkent többek között a sertészsiradék (-19,8%), a liszt (-19,0%), a tojás (-17,8%), a sajt (-15,6%), a vaj és vajkrém (-13,8%), a száraztészta (-13,2%), a tejtermékek (-10,7%) és a tej (-10,2%) ára.

A fontosabb élelmiszerkategóriák éves bázisú fogyasztói árindexének alakulása 2024. januárban (%) Forrás: KSH
A fontosabb élelmiszerkategóriák éves bázisú fogyasztói árindexének alakulása 2024. januárban (%) Forrás: KSH

Két év alatt igen jelentős volt a drágulás. Az élelmiszerek fogyasztói ára 49,2 százalékkal emelkedett. Ezen belül például a kenyér ára 64,3, a gyümölcs, zöldséglé ára 60,3, a péksüteményeké 57,1, a tejtermékeké 57,0 százalékkal növekedett. Szinte minden termékcsoport esetében kétszámjegyű volt az árak emelkedése. Kivételt az étolaj és a liszt képez, amelyek 9,4, és 19,7 százalékkal olcsóbbak lettek.

A fontosabb élelmiszerkategóriák fogyasztói árindexének 2022. és 2024. január közötti változása (%) Forrás: KSH
A fontosabb élelmiszerkategóriák fogyasztói árindexének 2022. és 2024. január közötti változása (%) Forrás: KSH

A fentiekből látható, hogy az élelmiszerárak többéves viszonylatban magasak, ezért a háztartások visszafogják az élelmiszer-fogyasztásukat, illetve megváltoztatják annak szerkezetét az olcsóbb termékkategóriákat, az alacsonyabb szinten feldolgozott termékeket, illetve a gyártói márkák helyett a kereskedelmi márkákat részesítve előnyben.

Biztató ugyanakkor, hogy az élelmiszer-kiskereskedelem volumenének 2022. júniusban kezdődött csökkenése 2023. novemberben gyakorlatilag megállt, és decemberben növekedésnek indult, amiben jelentős szerepe volt az élelmiszer-infláció mérséklődésének és a bázishatásoknak. A csökkenés 2023. áprilisban érte el mélypontját 13 százalékos visszaeséssel, azóta szinte folyamatos a javulás. Az élelmiszer jellegű vegyes üzletek (pl. hipermarketek, szupermarketek, diszkontok, vegyesboltok) forgalma változatlan áron 2023. decemberben 2,4%-kal növekedett (októberben még 1,5 százalékkal csökkent, novemberben nem változott éves alapon).

A cikk szerzője: Páll Zsombor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!