2024. április 25. csütörtök Márk

Siófokon zárult a jubileumi XV. Coop Rally programja

Agro Napló
Az idén 15. alkalommal megrendezett eseményen a résztvevő versenyzők és a meghívott újságírók Nyugat-Magyarországot körbejárva nyolc helyszínre látogattak.

A díjkiosztó ünnepségen az agrárminiszter úgy fogalmazott: „köszönet és hála azért, hogy a Coop Rally 15 éve arról szól, hogy a média ráirányítja a hazai élelmiszeripari termékekre, termelőkre a figyelmet, és így a fogyasztók figyelmét is felhívja a magyar termékek kiváló minőségére, valamint biztonságos voltára.”

Miniszteri köszönet

Dr. Nagy István mindehhez hozzátette még azt, hogy kifejezetten fontosnak tartotta, hogy ezen az eseményen személyesen jelenjen meg, mivel köszönetet szeretett volna mondani azért a munkáért, amit a magyar agráriumban dolgozók az elmúlt nehéz időszakban tettek, azaz biztosították az ország zökkenőmentes élelmiszer-ellátását a koronavírus-járvány idején is. Ez ugyanis nem volt egyszerű feladat – húzta alá a tárcavezető.

Megjegyezte: az élelmiszer-ellátás biztonsága annál fontosabb, minél kisebb egy település, és ezeket a településeket általában egyetlen bolt, több településen Coop üzlet látja el a mindennapokban. Ezért a miniszter szerint ő maga is hálával tartozik azoknak, akiknek a vállalkozásai ott vannak a kistelepüléseken, és kitartanak amellett, hogy ők működtetik azokat az üzleteket, amelyek a mindennapok biztonságát nyújtják a helyieknek.

Nagy István örömének adott hangot a tekintetben, hogy a Coop Rallyn nemcsak a termelők képviselői, hanem a feldolgozó cégek, az élelmiszeripari vállalkozások munkatársai is jelen voltak, akik végül is megvalósítják „a termőföldtől az asztalig” koncepció lényegét, azaz fogyasztható élelmiszert készítenek az alapanyagokból. Ezek a folyamatok akkor válnak teljes egésszé, ha részt vesznek benne a termelők, a feldolgozók (gyártók) és a kereskedők is. A fogyasztó ugyanis csak ennek a folyamatnak a végén, minden résztvevő munkájának eredményeként teheti asztalára azokat az élelmiszereket, amelyeket el szeretne fogyasztani. Az pedig nagyon fontos, hogy még a nehéz körülmények ellenére sem merült fel egyetlen egyszer sem Magyarországon, hogy ez az ellátási lánc veszélybe kerülne.

Dr. Nagy István

Az agrártárca irányítója arról is beszélt, hogy hálás mindazért a társadalmi felelősségvállalásért, amit a Coop az elmúlt másfél évtizedben végzett. Ez a Coop Rally már a kezdetektől fogva arról szól, hogy az esemény irányítsa rá a széles fogyasztói rétegek figyelmét a magyar termékekre. Ezért indult útnak minden évben a szakemberekből álló mezőny hol a Dunántúlon, hol a Duna-Tisza-közén, hol pedig a Tiszántúlon egyik feldolgozótól a másikig. Ez pedig ráirányította a médiumok figyelmét azokra a termelőkre és feldolgozókra, ahol a versenyzők útjuk során megfordultak. Ez pedig nem arról szólt, hogy miként adható el egy liter tejjel vagy egy kilogramm kenyérrel több.

Az üzletlánc további társadalmi felelősségvállalási programjait is figyelve – amik a sportolóktól kezdve a rászorulók megsegítésén keresztül a tudás megszerzésének lehetőségén át a mecenatúráig terjed – a legtöbb ember felismerte, felismerhette, hogy mindaz a profit, ami a termelésből a kereskedelmen át képződik, az, ha hazai tulajdonban van és marad, akkor az feltehetően mind itthon keres magának helyet. Ez pedig igen jelentős erőt és gazdasági pozíciót jelent mindazoknak, akik ebben a folyamatban részt vállalnak. Ebből ugyanis komoly gazdasági és társadalmi célok is megvalósíthatók.

„Ezért szükséges az önök előtti tiszteletadás” – hangoztatta a tárcavezető. Hozzátette: ez a munka ugyanis nagyon embert próbáló a mindennapokban, mert jóval nehezebb körülmények között állítják elő a profitot, mint más kiskereskedelmi láncok, mert például számos kisebb településen is működtet üzleteket a Coop.

A miniszter a hazai élelmiszeripar érdekében az elmúlt 15 évben végzett kiemelkedő teljesítmény elismeréseként oklevelet adott át az üzletlánc számára, amit a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke vett át.

Dr. Nagy István és Pekó László

Pekó László az elismerés átvételekor kihangsúlyozta: a Coop és az Agrárminisztérium céljai közösek. Kiemelte, hogy a magyar termékhez magyar alapanyag, magyar munkaerő szükséges, illetve olyan vállalkozás, amely adót fizet és jövedelmet ad.

Az igazgatóság elnöke egyben köszönetet mondott a Coop Rally résztvevőinek, a szervezőknek, valamint a média képviselőinek, amiért a maguk eszközeivel támogatják a szakmai program célkitűzéseit, és népszerűsítik a magyar termékeket. Elismeréssel szólt arról, hogy az idei verseny egyes állomásaiként résztvevő cégek a tavalyi halasztás után egy évvel is vállalták a rally mezőnyének és a média képviselőinek vendégül látását

Soós Tészta Kft.

A Coop Rally első állomásán, Vecsésen, a Soós Tészta Kft.-nél Dr. Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a XV. Coop Rally indításakor többek között arról beszélt, hogy történelmi léptékű fejlesztési lehetőség előtt áll a hazai élelmiszeripar; augusztus közepén megnyílt ugyanis az a mintegy 200 milliárd forintos keretösszegű, az élelmiszeripari üzemek komplex fejlesztését célzó pályázat, amire a felhívás kiírói folyamatosan várják a jelentkezőket. Ezért az államtitkár arra biztatta a hazai élelmiszergyártókat, éljenek a lehetőséggel, amely jelentős fejlesztésekre kínál forrást.

Kiemelte: a jubileumi, XV. Coop Rally az élelmiszer-gazdaság közös ünnepe, amely a jó hangulatban eltöltött két nap mellett hasznos publicitási lehetőséget kínál a hazai termékek jobb megismertetésére az élelmiszergyártóknak, beszállítóknak.

Mint mondta: Magyarországnál kevés jobb adottságú ország van – akár a világban is – mezőgazdasági termelésre. Az alapvető élelmiszerekből pedig 120 százalékban önellátó az ország ma is. A pandémia időszaka alatt egyértelműen kiderült, hogy a hazai élelmiszer-termelés és -feldolgozás jó minőségű, biztonságos termékekkel el tudja látni a magyar lakosságot.

A kormány a magyar agráriumot, a magyar vidéket fejlesztő programjának köszönhetően egy évtized alatt, azaz 2030-ra pedig 130 százalékra nőhet Magyarország önellátottsági szintje az alapvető élelmiszerekből, ami a hazai élelmiszerigények kielégítése mellett az ország exportteljesítményének növelését is lehetővé teszi.

Az államtitkár közölte azt is, hogy leghamarabb októberben foglalkoznak a nagy léptékű élelmiszeripari pályázati felhívás idei „nyitvatartásának kérdésével”. Így van idő a pályázatok megfelelő előkészítésére, bármilyen változtatás esetén pedig időben tájékoztatni fogják az érintetteket – ígérte az államtitkár.

Soós Zoltán 1981-ben alapította a Soós Tészta Kft.-t, amely mára a méltán híres magyar tésztaipar egyik legdinamikusabban fejlődő szereplőjévé vált. Az immáron négy évtizedes múltra visszatekintő vállalkozás folyamatos innovációinak köszönhetően korszerű, modern üzemi keretek között foglalkozik a tésztagyártással.

A friss tojás és a jó minőségű liszt, azaz a minőségi alapanyagokba vetett töretlen bizalom és a házias ízvilág azonban még most is ugyanúgy jellemzi a márkát, mint amikor a nyolcvanas évek elején az első adag tojásos tészta csomagolására sor került az akkor még kis manufaktúrában.

A négy évtizede működő cég 100 százalékban magyar tulajdonban van. A vállalatnál dolgozó több mint 50 alkalmazott évente mintegy 5 ezer tonna tésztát készít. Soós Barbara, a Soós Tészta Kft. ügyvezetője az Agro Naplónak elmondta: a múlt évben a vállalat mintegy 2,2 milliárd forgalmat ért el, ami mintegy 300 millió forinttal volt több az előző évinél. Az idén a cég szeretné a tavalyi teljesítményét megismételni. Jelezte továbbá, hogy a cégnél folytatni kívánják a folyamatos fejlesztést, elsősorban a technológia terén, annak érdekében, hogy hatékonyabb és biztonságosabb legyen a termelés a Soós Tészta Kft.-nél.

Partner in Pet Food Hungária Kft.

A Coop Rally második megállóhelye a Partner in Pet Food Hungária Kft.-nél (PPF) volt Bábolnán. A PPF egy innovatív, vezető európai állateledel-gyártó, amely több mint 600 kereskedőnek szállít 40 országban: kiskereskedelmi láncoknak, szupermarketeknek, kisállat-eledel szaküzleteknek és állatorvosoknak.

A PPF a második legnagyobb kiskereskedelmi sajátmárkás nedves- és száraztáp-gyártó Európában, így kiváló minőségű macska- és kutyatápok széles választékát kínálja. A száraz táptól kezdve a konzerveken, az alutasakos és alutálkás eledeleken, a félig nedves tápokon és a jutalomfalatokon át egészen a macskatejig. A PPF márkatermékeinek (PreVital, Bozita, Reno, Propesko) piaci részesedése is folyamatosan nő, és ez a trend várhatóan folytatódik a jövőben is.

A magyarországi székhelyű – de egy nemzetközi befektetői csoport tulajdonában lévő –, mintegy 2000 főt foglalkoztató PPF tíz országban tevékenykedik: Hollandiában, Franciaországban, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Romániában, Németországban, Svédországban és Olaszországban. Európa-szerte működő tíz gyártóüzemével a PPF az egyedüli olyan piaci szereplő, amely integrált páneurópai gyártóhálózattal rendelkezik.

Kedves Ferenc, a Kft. ügyvezetője arról tájékoztatta az Agro Naplót, hogy a cégcsoport árbevétele jelenleg mintegy 450 millió euró – azaz mintegy 160 milliárd forint –, a magyar cégcsoport (mivel Magyarországon 3 üzem termel) ennek az árbevételnek mintegy 15 százalékát adja, ami mintegy 60 millió euró (vagyis mintegy 20 milliárd forint körüli összeg). Az értékesítés mennyisége teljes cégcsoport szinten várhatóan mintegy 710 ezer tonna körül mozog majd.

A cégnél előállított állateledelek közül mennyiségileg a kutyaeledel a több, értékben pedig a macskaeledel a több, mert ez utóbbi kicsit igényesebb összetételű, receptúrájú termék. A fejlődés jelenlegi új irányát az akutasakos, illetve az akutálcás termékek adják. Ez ma a leginkább fejlődő piaci szegmens, ilyen még például a kutyaszalámi is, amit Bábolnán gyártanak. A magyar gyárak termelésének a fele exportra kerül. A magyar cégcsoport a hazai piac 50 százalékát birtokolja, és ezzel piacvezető – közölte az ügyvezető.

A magyar állateledel-gyártásról csak kevesen tudnak érdemben, de súlyát mutatja, hogy második legsikeresebb ágazatról van szó. Ezt alátámasztja, hogy a területen dolgozók átlagfizetése is a második legmagasabb a magyar agráriumban ágazati szinten – hívta fel a figyelmet Erdős Norbert, az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára, aki végigkísérte a kétnapos esemény első napi programjait.

Az agrártárca számára azért fontos a PPF munkája, mert nemcsak a hazai állateledel-piac 50 százalékát birtokolja, hanem jelentős arányú a jelenléte a szlovák, a cseh, a lengyel de a holland piacon is. Ezért is segítette a tárca a cég működését a koronavírus-járvány ideje alatt a múlt évben. Az állateledel-gyártás azért is lehet nagyon sikeres, mert a házi kedvenceken az emberek általában nem szoktak takarékoskodni – jegyezte meg az államtitkár.

Mindehhez a Sága Foods Zrt.-nél még azt is hozzátette, hogy szerencsés az a megye, illetve város, jelen esetben Vas megye és Sárvár, amelyiknek egy gazdaságilag fontos, mondhatni a városban meghatározó vállalatát olyan családi cég veszi meg, amelyik már negyedik generáció óta egy adott szakmában – jelen esetben a baromfiiparban – tevékenykedik. De szerencsés a Bárány család is, amely egy olyan nagy múltú és jól bevezetett márkákkal rendelkező céget vehetett meg, mint a Sága Foods.

Magyarország baromfiipara igen erős – húzta alá az államtitkár –, ismertetve: az élelmiszeriparban dolgozók több, mint 10 százaléka a baromfiiparban dolgozik, és az élelmiszeripar árbevételének több, mint 10 százalékát termeli meg. Egy jól szervezett integrált ágazat a baromfiipar, mert az öt legnagyobb vállalkozás az ágazat árbevételének több mint 50 százalékát adja.

A magyar kormány eddig az élelmiszeripar számára 463 milliárd forint forrást biztosított. Ez pedig soha nem látott pénzmennyiség az élelmiszeripari szereplők számára – szögezte le az államtitkár, kérve valamennyi ágazati szereplőt, hogy továbbra is pályázzanak, mert a nyertesek között lesznek, ahogyan a magyar élelmiszeripar is.

Sága Foods Zrt.

A Master Good cégcsoport árbevétele tavaly meghaladta a 120 milliárd forintot, amiből a Sága Foods Zrt. mintegy 11 milliárd forinttal részesedett 2020-ban – mondta az Agro Napló kérdésére Bárány László, a Sága Foods Zrt. vezérigazgatója a Coop Rally negyedik állomásán, a cég székhelyén, Sárváron, hozzáfűzve: ez mintegy 10 százaléka a cégcsoport árbevételének.

„Az pedig nagy büszkeséggel tölt el, hogy a Sága Foods már a Master Good csoport tagja, és így már a cégcsoport nemcsak Kelet-Magyarországon, hanem a Dunántúlon is működik” – jegyezte meg a vezérigazgató.

A Sága Foods Zrt. egy továbbfeldolgozó üzem, ugyanis a cégcsoport húskészítményeket gyárt a sárvári üzemben. „A Sága brandet egy termelői márkából egy fogyasztói márkává kívánjuk alakítani. Ennek köszönhető, hogy a Sága működése során először pulyka alapanyag felhasználásán kívül már készül csirkéből és sertésből is termék” – közölte Bárány László. Hozzátéve: „ez a bővülési folyamat folytatódik, mert a  párizsitermékek palettáját nemcsak sertés, hanem borjúpárizsival is szélesítjük.”

Megemlítette a vezérigazgató azt is, hogy a Ságánál az idén – ismerve a trendeket – mintegy 5–10 százalékos árbevétel-növekedés várható. Cégcsoport szinten pedig a múlt évi teljesítmény megismétlése a reális célkitűzés. Azaz a pandémia alapvetően nem viselte meg a cégcsoportot, ugyanakkor a nehéz járványügyi helyzet miatt felmerülő gondokat a cégcsoportnál is meg kellett oldani – mondta Bárány László.

A sárvári székhelyű Sága Foods Zrt. erős márkáival, megbízható, minőségi termékeivel, széles portfóliójával és munkatársai évtizedes tapasztalatával Magyarország egyik legjelentősebb élelmiszeripari vállalata. Kiemelkedő piaci sikereket mondhat magáénak mind a főtt, mind a panírozott termékek kategóriájában, mivel működését arra alapozza, hogy jól ismeri és rugalmasan kiszolgálja a fogyasztói és a kereskedelmi igényeket. A vállalat elkötelezett a minőségi húskészítmények gyártása és a fogyasztók korrekt tájékoztatása mellett. Partnerei számára megbízható, tervezhető és kölcsönös előnyökön alapuló együttműködést biztosít.

A Sága olyan népszerű termékek gyártója, mint például a 2000-ben bevezetett Füstli, ami igazi sikertörténetnek számít, hiszen több mint 20 éve töretlen népszerűségnek örvend. A Sága büszke arra, hogy a Füstli, a piaci megjelenése óta a legkedveltebb virslimárka Magyarországon. A Füstli 2020-ban megújult, az új arculat mellett, GMO-mentes termelésben felhasználható takarmánnyal etetett csirke húsából készül, de az íze változatlan maradt.

Varga Pincészet

A Varga Pincészet Kft. 2020-ban mintegy 5,7 milliárd forint árbevételt ért el, a nyereség pedig elérte a 300 millió forint körüli összeget – mondta Varga Máté, a pincészet ügyvezetője és társtulajdonosa az Agro Naplónak Badacsonytomajban, a Coop Rally ötödik állomásán. Jelezte, hogy ez a gazdasági teljesítmény az előző évihez hasonló volt, és az idei árbevétel pedig szintén a tavalyihoz lesz hasonló, a koronavírus-járvány illetve a megváltozott fogyasztói szokások miatt. A cég jelenlegi termelése mintegy 15 millió palack évente, aminek mintegy 3 százaléka, 500 ezer palack kerül külföldre.

Az ügyvezető célzott arra, hogy a Varga Pincészet olyan újdonságok (innovációk) bevezetését tervezi, amellyel fiatalok körében szeretné népszerűsíteni, terjeszteni a kulturált borfogyasztást. Ezek olyan boralapú italok lesznek, amik közelebb viszik a fiatalokat a borokhoz – tájékoztatott Varga Máté, ám további konkrétumokat nem ismertetett, mondván a szóban forgó termékek még fejlesztés alatt állnak.

A Varga Pincészet egy közel három évtizede működő családi vállalkozás. Sok dologba bátran belevágtak, sok mindent megtapasztaltak és megtanultak, jó ideje ők az ország legnagyobb családi pincészete. Nemzetközi borversenyeken szerzett aranyérmeik adják hiteles kommunikációjuk alapját. A jövő zálogát a beruházásokkal rendszeresen támogatott fenntarthatóságban látják. Vargáék szerint a betétdíjas palack a legzöldebb csomagolás, és a pezsgő spricc az új prémium fröccs.

A hazai fogyasztók körében a magyar élelmiszerek, a magyar borok elismertsége szerencsére egyre nő, amit a magas minőség kommunikációja is hatékonyan támogat. Ebből a szempontból a borászat nagyon jó pozícióban van, hiszen a Varga Pincészet nemzetközi borversenyeken rendszeresen kiváló eredménnyel szerepel. 2020-ban rekordot döntött: 33 aranyérmet és két nagyaranyat hozott haza kiváló minőségű termékeivel. Ezek a sikerek adják meg a hiteles alapot a minőség népszerűsítéséhez. A magyar bortermelők közös érdeke, hogy minél több nemzetközi versenyen bizonyítsanak, ezzel is népszerűsítve a magyar termékeket bel- és külföldön.

Kometa 99 Zrt.

A Kometa 99 Zrt. Magyarország egyik legnagyobb sertésfeldolgozója, kiemelt ágazati szereplő, és 1994 óta végzi munkáját Kaposváron. A cég több, mint 800 munkavállalót foglalkoztat, ami csaknem a duplája a nyolc évvel ezelőttinek, ezzel Kaposvár és Somogy megye egyik legnagyobb munkaadója.

A vállalat – amely a Coop Rally hatodik állomása, a második nap nyitóhelyszíne volt – beruházásainak összértéke az elmúlt 10 évben meghaladta a 8 milliárd forintot, a forgalma az elmúlt 8 évben pedig csaknem megháromszorozódott.

A társaság árbevétele 2019-ben 46 milliárd forint volt, aminek mintegy fele külföldi értékesítésből származott. A 2020-as éves forgalom megközelítette az 54 milliárd forintot, idén pedig már 60 milliárdos forgalomra számítanak. Termékeit főként a hazai piacon értékesíti, ám a világ több mint 40 országába is exportálnak.

A magyar piac kiemelkedő szereplőjeként Magyarország valamennyi vezető kereskedelmi láncának partnere.

Magyarország kormánya a múlt év nyarán stratégiai megállapodást kötött a vállalattal, amely tervei szerint egy több tízmilliárd forintos fejlesztés révén néhány éven belül több mint kétszeresére növeli termelési kapacitását, és több száz új munkahelyet teremt Kaposváron. A cég folyamatos fejlődésének jele az is, hogy a társaság az idén több, mint 5 milliárd forintos tőkeemelést hajtott végre.

„Magyar viszonylatban a legnagyobbak közé tartozik a cég, de az európai piachoz még kicsi, így még látunk lehetőséget a bővítésre” – mondta el Giacomo Pedranzini. Az ügyvezető igazgató arra is számít, hogy a stratégiai megállapodás segít a fejlesztési terveik megvalósításában és a Kometa külföldi piacszerzésében. „A belföldi piac esetében különösen fontos számukra a Coop Csoport, mert a legnagyobb hazai kiskereskedelmi hálózat.”

Giacomo Pedranzini a cégnél tartott sajtótájékoztatón kitért rá: a magyar termékekre irányítani az ország figyelmét, az mindig kiváló gondolat, a hazai termékek vásárlása pedig alapvetően nemzeti ügy. A Coop az egyetlen olyan kiskereskedelmi lánc, ami az ország szinte minden sarkában jelen van. Ez egy fontos társadalmi felelősség és értékes szolgálat, amit meg kell becsülni. A társadalmi felelősségvállalás a Kometa számára is kulcskérdés. Ezért is olyan kiváló a Coop és a Kometa együttműködése – vonta le a következtetést az ügyvezető igazgató, megjegyezve: ugyanis a Coop és a Kometa társak az ország egészséges élelmiszerekkel való ellátásában, hangsúlyt fektetve arra, hogy a termelési és az ellátási láncok rövidüljenek, így előnyben részesülnek a közeli termelők, ezzel segítve a fenntarthatóságot és védve a fogyasztók egészségét is.

Sole-Mizo Zrt.

A Bonafarm Csoport a régió egyik meghatározó, vertikálisan integrált élelmiszer-gazdasági vállalatcsoportja. A cégcsoport 5 mezőgazdasági és 5 élelmiszer-feldolgozó vállalatból áll, melyek összesen közel 8.400 munkavállalót foglalkoztatnak.

A Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. 4 hazai üzemével Magyarország piacvezető tejipari vállalata. Szegeden, Bácsbokodon, Csornán és Marcaliban több mint 400 millió liter tejet dolgoznak fel évente, és mintegy 1200 munkavállalót foglalkoztat a cég. A termékekhez szükséges tejet részben saját, a Bonafarm Mezőgazdaság telepéről, részben pedig más magyar termelőktől szerzi be a vállalat. A belőlük készült késztermékeket a közép- és kelet-európai, illetve a közel-keleti piacokon értékesíti a cég.

Itthon Mizo, Farmer, Gazda és Hazai márkanevek alatt találhatják meg a polcokon a fogyasztók széles választékban a vállalat termékeit. Az export révén jelentős piaci részesedéssel rendelkezik a vállalat Romániában is. A részvénytársaság ötödik üzeme Dél-Szerbiában található, amely a Sole márka termékeinek segítségével erősíti jelenlétét a balkáni régióban.

A Bóly Zrt. csípőteleki tehenészeti telepe – ami a Coop Rally hetedik állomása volt – a Bonafarm Csoport legnagyobb tejtermelő gazdasága. A gazdaságos tejtermelés alapját a kiemelkedő genetikai háttérrel rendelkező, mintegy 3 ezer törzskönyvezett holstein-fríz adja.

A genetikai potenciál növelésekor az elsődleges termelési tulajdonságok javítása mellett nagy hangsúlyt fektet a vállalat a másodlagos tulajdonságokra is. Így többek között a takarmányhasznosítási képesség és az állategészségügyi ellenálló képesség fejlesztésére is kiemelt figyelem jut, és folyamatos azon innovatív technológiai megoldások keresése is a Bóly Zrt.-nél, melyekkel még magasabb szinten tudják kiszolgálni a tehenek igényeit.

Például az állatok viselkedésének, valamint egészségének nyomon követésére egy egészségmegfigyelő rendszert alkalmaznak a telepen, amelynek információi alapján a szükséges beavatkozásokat gyorsan és egyedre szabottan el tudják végezni. A magas szintű kiszolgálásnak köszönhetően az idei évben a tehenenként értékesített tej mennyisége előreláthatólag meghaladja majd a 12 300 kilogrammot.

A magas szakmai szintű, fenntartható, alacsony környezetterhelésű termelés csak egészséges, stresszmentes környezetben és jólétben élő állatállománnyal valósítható meg. Mindezt szem előtt tartva épült meg 2012-ben a csípőteleki telep, amely Közép-Európa egyik legmodernebb tehenészeti telepe.

A telepen két 1100 férőhelyes termelő istálló és egy 500 férőhelyes szárazon álló istálló található. Az épületek tervezésekor az elsődleges szempont a tehenek komfortérzetének biztosítása volt, ezért nagy légterű istállók kerültek kialakításra, ahol az állatok homokkal almozott bokszokban pihenhetnek.

A teheneket GMO-mentes takarmánnyal etetik, amit műgyantával ellátott etetőasztalról vehetnek fel, míg vízigényüket bő vízhozamú, télen temperált itatókból elégíthetik ki. A nyári hőstressz tejtermelésre gyakorolt negatív hatásainak csökkentése érdekében ventilátorokat alkalmaznak a telepen, valamint zuhanyfejeken keresztül bespriccelt vízzel hűtik le a teheneket. Az istállók falán mozgatható függöny található, amely hideg, szeles időjárás esetén kellő védelmet nyújt. A trágyát az istállókból öblítéses rendszerrel, a lehető legkisebb stresszt okozva távolítják el.

A teheneket naponta 3 alkalommal fejik meg, és a fejőházba vezető utat egy gumimatrac borítású folyosón teszik meg az állatok. A fejés egy 72 állásos karusszelen történik, mely során – hasonlóan a többi munkafolyamathoz – szintén a stresszmentes környezet garantálására törekszenek a telepen. A Csípőteleken megtermelt tej teljes egészében a Sole-Mizo Zrt. GMO-mentes termékportfóliójához biztosít alapanyagot. A telepen az éves árutejtermelés mennyisége a múlt évben 34,5 millió kg volt. Ez csaknem azonos az előző évi mennyiséggel.

Ádám János, a Bonafarm Mezőgazdaság vezérigazgatója többek között a helyszínen arról beszélt, hogy a Bóly Zrt. a Sole-Mizo egyik legnagyobb alapanyag beszállítója nemcsak a cégcsoporton belül, „hanem a termelési volumenben is közösek vagyunk”, ez is összekapcsolja a két céget. „Évente a Sole-Mizo termelésének mintegy 8 százaléka realizálódik itt a csípőteleki telepen, ahol 70 ember dolgozik. Ez Magyarországon mintegy 200–220 ezer ember éves tejfogyasztását fedezi jelenleg.

Gerbrant Redmer de Boer, a Sole-Mizo Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a társaság tavaly több mint 80 milliárd forint felett értékesített, aminek 30 százaléka exportból származott. A vállalat által évente feldolgozott tej az összes magyarországi feldolgozott tejmennyiség 27 százaléka. Így a Sole-Mizo a legnagyobb magyar tejipari vállalat. Öt év alatt pedig megduplázódott a cég mérete, és fél évtized alatt a vállalat mintegy 20 milliárd forintot költött beruházásra. Ennek eredményeként nőtt a hatékonyság és az élelmiszer-biztonság is – közölte a vezérigazgató.

Szentesi Sándor, a Sole-Mizo Zrt. kereskedelmi igazgatója felhívta a jelenlévők figyelmét: másfél évtizede alakult meg a Sole-Mizo két korábbi nagy cég egyesülése nyomán. És már az első évben megkötötte a társaság az éves együttműködési megállapodását a CO-OP Hungary Zrt.-vel. Ez mindkét fél számára fontos volt, mert egy széles portfólió talált helyet magának egy nagyon jelentős kiskereskedelmi lánc üzleteiben. Ez a kapcsolat pedig azóta is tart kölcsönös megelégedésre.

Dr. Bognár Lajos, országos főállatorvos, az AM élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkára az Agro Naplónak elmondta: az elmúlt években folyamatosan fejlődött a Coop Rally, amit az eseményen részt vevő beszállító cégek számának növekedése is jelez. Ezek a cégek pedig magyarok – jegyezte meg az országos főállatorvos, hozzáfűzve ezt a folyamatot, azaz a fejlődést testközelből tapasztalhatta, mert sok éve vesz részt a szakmai programon.

A Coop ez irányú tevékenységével bizonyítja, hogy – amit a pandémiás időszak is igazolt –, hogy a rövid ellátási láncnak van létjogosultsága, a helyi termékek biztonságot adnak a fogyasztóknak. A Coop ebben élen jár, boltjainak polcain 80 százalék feletti arányban hazánkban készült termékek vannak, amelyek biztonságát pedig a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakembergárdája szavatolja. Ám mindehhez az is szükséges, hogy az élelmiszerlánc minden pontján felelős vállalkozók működjenek. A magyar vásárlók a pandémia miatt jellemzően a magyar élelmiszerek felé fordultak, mivel a magyar árukat biztonságosnak tartják – ismertette tapasztalatait az országos főállatorvos.

Hétforrás Zrt. és a Mecsek Füszért Zrt.

Mindezt megelőzően a Coop Rally résztvevői két korszerű, felújított Coop üzletet is meglátogattak. Az egyik a Hétforrás Zrt. egy beledi szupermarketje volt Győr-Moson-Sopron megyében, a másik pedig a Mecsek Füszért Zrt. Coop szupermarketje volt a tolnai megyeszékhelyen, Szekszárdon.

A Hétforrás Zrt. a Coop Csoport tagjaként kis- és nagykereskedelmi tevékenységet is folytat. Immár 2003 óta biztosítja a régiójában közel 500 Coop üzletének friss termék ellátását. A vállalkozás 46 saját és további 10 Coop logóval ellátott egységet üzemeltet, és elsősorban a 2000–3000 fő lakosú településeken épít új, vagy vásárol meg és korszerűsít üzleteket. A beledi szupermarket 2018-ban újult meg teljeskörűen, mely során 400 nm-re bővült az eladótér, szélesedett a választék, és modern, energiatudatos technológia került beépítésre.

A Mecsek Füszért Zrt. a hagyományokra épít, ezért folyamatos hálózatbővítésre és korszerű kereskedelemre törekszik. A pécsi székhelyű, száz százalékban magyar tulajdonú cég kis- és nagykereskedelmi tevékenységét a Dunántúlon, Észak-Magyarországon és Budapesten végzi. A társaság tavalyi árbevétele meghaladta az 50 milliárd forintot, amellyel a Coop Csoport legnagyobb forgalmú tagja. Emellett a cégcsoporton belül a legnagyobb bolthálózattal is rendelkezik, 9 megyében 178 településen 253 üzletet üzemeltet. Az idei beruházások során több szupermarket újult meg, a 700 nm-es szekszárdi egységben többek között korszerűbb technológia, új padozat és kasszák kaptak helyet.

A Coop Rally nyertese és elismerések

Az immáron 15. alkalommal megrendezett Coop Rallyt a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. csapata nyerte, míg az Agrárminisztérium különdíját a Sole-Mizo Zrt. csapata kapta meg.

A szakmai program alkalmával a több mint 105 autóból álló mezőny – három médiabusz kíséretében – nyolc állomást – helyszínt és céget – látogatott meg, több mint 800 kilométert autózva Magyarország nyugati részén.

A versenyen kétszázötvenen vettek részt, akik hazai élelmiszeripari, kiskereskedelmi, szolgáltató és médiacégeket képviseltek. A résztvevők a hazai élelmiszer-kereskedelmi piacon évi mintegy 2 ezer milliárd forintot kitevő termékértékesítést, és a Coop Csoporttal együtt több mint 50 ezer munkavállalót képviselnek. A rally az idei programjaival együtt már 127, hazánkban működő vállalkozást mutatott be, és szinte a teljes FMCG szektor támogatását tudhatja maga mögött.

A kerek évforduló apropóján jubileumi elismeréseket adott át Dr. Nagy István és Pekó László a rally legelkötelezettebb, legtöbb alkalommal részt vevő vagy házigazda állomást biztosító beszállító partnerei számára, megköszönve aktív szerepvállalásukat a hazai termékek népszerűsítésében. Az elismeréseket a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a FrieslandCampina Hungária Zrt., a Gyermelyi Zrt., a Nestlé Hungária Kft., a Pick Szeged Zrt., a Sole-Mizo Zrt., a Unilever Magyarország Kft., a Univer Product Zrt., és a Zwack Unicum Nyrt. kapta.

További információért kattintson a linkre: www.cooprally.hu

-an-

        

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Élelmiszeripari helyzetkép járvánnyal

Élelmiszeripari helyzetkép járvánnyal

A lakosság élelmiszer-ellátása folyamatos és a jövőben is az lesz – szögezi le a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK); a köztestület szakértői ezt a me...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!