Jelentõs átrendezõdések a világ kukorica nemesítésében

Agro Napló
Az évek óta dinamikusan fejlõdõ amerikai növénynemesítõ vállalat, a Monsanto, 2007-ben áttörõ sikert ért el a világ több meghatározó kukoricatermelõ országában.

Amerikai Egyesült Államokban 2007-ben a kukorica vetésterület 33%-án a Monsanto vállalat két márkáját, 23%-án a DEKALB és 10%-án az ASI (American Seed Inc.) hibrideket használták az amerikai farmerek (forrás: Merill Lynch, 2007, elemzők Don Carson és Steve Byrne). Ezzel az eredménnyel a Monsanto a világ legnagyobb kukoricatermelő országában a legnagyobb kukoricanemesítő vállalat lett. Az amerikai sikerekkel párhuzamosan a Monsanto Európában is vezető pozícióba került a kontinens legnagyobb kukoricatermelő országában, Franciaországban 17%-os piacrésszel (Kleffmann, 2007), illetve Magyarországon 34%-os részesedéssel (Kleffmann, 2007).

A Monsanto lendületes fejlődésének oka soktényezős. Először is a vállalat menedzsmentje a 90-es években kiválóan felismerte a XXI. század legfontosabb növénynemesítői sikertényezőit, melyet a vállalati küldetésében fogalmazott meg:

„A világ mezőgazdasági termelőinek olyan technológiai megoldásokat kíván nyújtani, melyekkel a gazdálkodók a környezet és a társadalom számára fenntartható módon tudják termelékenységüket fejleszteni.”

A cég ennek a küldetésnek az érdekében sikeres stratégiát tervezett és valósított meg. Ennek eredményeként ma a vállalat fejlődését a legkiválóbb teljesítményû, hagyományos módszerekkel nemesített növények, a biotechnológiai nemesítési módszerekkel kialakított új agronómiai tulajdonságok (szigorúan betartva az egyes országok törvényi előírásait) és a kiváló szakemberek biztosítják.

A stratégia kivitelezése során a vállalat létrehozta a világ legmodernebb nemesítési technológiáját beleértve az óriási nemesítési alapanyagbázist, a rendkívüli mennyiségû keresztezést és tesztelést, a tulajdonságok átörökítésének gyorsított felismerési technikáját és az adatfeldolgozásnak a legmodernebb informatikai hátterét. A Monsanto a nemesítési technológiai újítások mellett sok figyelmet fordított a szakemberek személyes fejlesztésére is. A vállalat célja, hogy a dolgozók tudásukkal az agrárszektor élvonalában legyenek, és tisztességes módon érjenek el kiváló eredményeket. Ennek a törekvésnek a következménye, hogy a vállalat alkalmazottainak kötelessége a termékek tulajdonságait etikus módon, a valóságnak megfelelően, a versenytársakat tiszteletben tartva megismertetni a vásárlókkal.

A Monsanto vállalat DEKALB márkájú hibridkukorica újdonságait a gazdálkodók évről-évre egyre többen próbálták ki, és miután meggyőződtek személyesen saját gazdaságukban a hibridek értékéről, egyre nagyobb mennyiségben használták fel őket a termelékenység növelése és a termelési kockázat csökkentése érdekében. A nemesítő vállalatok kukoricahibridjeinek jelenleg kialakult vetésterület megoszlása hosszú folyamat eredménye, mely sok kísérlet, kipróbálás és tapasztalatnak köszönhetően következett be és megfontolt termelői döntéseken alapult, amelyhez a Monsanto mérnökei mindig korrekt szakmai támogatást nyújtottak.

A piaci átrendeződésnek eredményeképp a nemesítő vállalatok közötti verseny élesedik, ezért ma még nagyobb szükségük van a termelőknek, hogy a hibridek teljesítményéről szakmailag megalapozott, valós és statisztikailag értékelhető információt kapjanak. A Monsanto-t és a DEKALB hibrideket ért támadások ellenére vállalatunk folytatja az eddigi tisztességes kommunikációs gyakorlatát a termelők érdekében, azaz:

• csak homogén, szakmailag kiértékelt kísérleti helyekről származó eredményeket használunk fel kommunikációs anyagainkban;

• az eredmények mérésénél biztosítjuk a lehetőséget a tőlünk független kontrollra;

• a mért eredményeket nem módosítjuk, a valóságnak megfelelően hozzuk nyilvánosságra.



Meggyőződésünk, hogy ezek a módszerek segítséget nyújtanak a termelőknek, a hibridválasztás fontos döntéshozatala előtt. Továbbra is mindent megteszünk annak érdekében, hogy tevékenységünkkel, az általunk ajánlott hibridekkel és technológiákkal javítsuk a gazdálkodók eredményességét és mérsékeljük termelési kockázatukat.

A Magyarországi TOP 10-be tartozó népszerû DEKALB® hibridek az idén is meggyőző teljesítményt nyújtottak.

Az újonnan bevezetett kukorica hibridek, a DKC 4860, a DKC 4964 és a kereskedelmi forgalomban jövőre debütáló DKC 5276 mind termés, mind vízleadás tekintetében előrelépést jelentenek éréscsoportjukban. Teljesítményük igazolja a MONSANTO innovatív nemesítői munkáját.



Kökény Benő kukorica vetőmag termékmenedzser

–Szeidl Balázs regionális marketing menedzser

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
A DEKALB új hibridjei 2023-ban

A DEKALB új hibridjei 2023-ban

A DEKALB kukorica portfóliója a genetikai előrehaladásnak köszönhetően évről évre, kisebb-nagyobb mértékben – az életpályájuk végét elérő hibridek kiv...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?