Újabb traktor- és szállítóeszköz konstrukciók a mezõgazdasági anyagok szállításában

Agro Napló
A mezõgazdasági szállítási feladatok zavarmentes ellátása nélkülözhetetlen a termelés folyamatosságának biztosításában. A mezõgazdasági termelésben a növénytermesztés és állattenyésztési ágazatban még a mai specializálódott és a jövedelemorientált, erõsen szûkített termelési szerkezetben is a megtermelt termények vagy termékek, ill. a termeléshez szükséges segédanyagok – a szállítási feladat ellátása szempontjából – eltérõ tulajdonságaival kell számolni.



A feladat megoldását nehezíti, hogy a megtermelt mezőgazdasági termékeket, de még a termeléshez felhasznált anyagokat – az agrotechnikailag optimális – az esetek többségében a legrövidebb időn belül a felhasználási, feldolgozási, ill. tárolási helyre kell szállítani. Éppen ezért a mezőgazdasági szállítóeszközöket, pótkocsikat a gyártók folyamatosan fejlesztik a teherbírás, raktérfogat növelése, a technológia-felhasználás bővítése, a taposási károk csökkentése szempontjából. Az üzemeltetői igények kielégítése mellett azonban a közlekedésre vonatkozó jogszabályokat is figyelembe kell venni, amelyek a traktoros pótkocsis szállítóeszközök vonatkozásában az elmúlt időszakban kedvezően változtak, nőtt a vontatható összgördülő tömeg a vontató traktor tömegének 4-szeresére, és a megengedett maximális szállítási sebesség is (40 km/h-ra) emelkedett.

 

 A mezőgazdasági pótkocsiknak a gyakorlatban konstrukciós és funkcionális szempontból is nagyon eltérő igényeknek kell megfelelni. Mindezeket a traktorkonstrukciók fejlesztése is követte, megjelentek a rugózott felfüggesztésû vezetőfülkék, rugózott mellső- és hátsó hidak, ill. kerékfelfüggesztések, terhelés alatt kapcsolható, 40-50-60 km/h sebességhatárú váltók, különböző teljesítményszinten dolgozó, a szabályozatlan ágban is nagy nyomatékrugalmasságú motorok. Ahhoz, hogy egy üzem vagy vállalkozás termelési szerkezetének, ökológiai adottságainak megfelelő pótkocsi, ill. traktoros szállító eszközparkot összeállíthassunk, vagy kiválaszthassuk a legmegfelelőbb szállítóeszközöket célszerû áttekinteni a rendelkezésre álló konstrukciókat, melyek csoportosítását az 1. ábrán foglaljuk össze.

Jelen ismertetőnk elsősorban a középnehéz, univerzális traktorokkal üzemeltethető, 18 t összgördülő tömegû, ikertengelyes vagy tandem futómûves, a 24 t összgördülő tömegû, rugózott, kéttengelyes és a 24 t összgördülő tömegû, tridem futómûves pótkocsikra terjed ki.



Az 1. ábrán szereplő konstrukciós megoldások közül a termelt növényféleségeknek, a szállítandó anyagok tulajdonságainak megfelelően kell az adott konstrukciót kiválasztani.

 


 



Nagyobb szállítási távolságok mellett (szemestermények, gabonafélék, napraforgó, cukorrépa, silókukorica, lucernaszenázs) különösen, ha a szállítási távolságnak nagyobb része épített, szilárd burkolatú útvonalra esik, célszerû vízszintes vonórúdterhelésû, azaz hagyományos építésû, két- vagy háromtengelyes pótkocsit választani, vagy üzemeltetni. Ma már a nehéz univerzális kategóriába tartozó traktorok egyes példányait rugózott mellső- és hátsó híddal is gyártják, ill. független kerékfelfüggesztéssel. Ezen traktorok vontatási és menettulajdonsága, a beépített motorteljesítmény jól kihasználható a vontató traktorból és két billenőszekrényes pótkocsiból álló szerelvénnyel (2. ábra).

 


 

A kétoldalra billenőszekrénnyel szerelt típusok különösen az áthajtó rendszerû fogadó berendezések esetén előnyös. Silókukorica-szilázs vagy lucerna-, gyepszenázs szállítása esetén pedig térfogatnövelő felépítménnyel használható ki a pótkocsi teherbírása. Az oldalfalak leszerelése után hengeres és szögletes nagybálák szállításában jól helyettesíthetik a fixplatós pótkocsikat.

A kisebb, 30–57 kW motorteljesítményû, univerzális pótkocsikhoz az 5–9 t teherbírású, egytengelyes vagy tandem futómûvel szerelt vízszintes- és függőleges vonórúdterhelésû pótkocsik illeszkednek. A 7–9 t teherbírású pótkocsik – az igényeknek megfelelően – széles típusválasztékkal és a billenő felépítményes változattól a tartályos felépítménnyel szerelt változatig sokféle kialakítással készül.

A terepjáró képesség javítására az egytengelyes futómûvek továbbfejlesztéseként tandem futómûveket alkalmaznak.

A tandem futómûvek esetében a tengelycsonkok egy, rendszerint négyszög-keresztmetszetû himbakarba vannak hegesztve.



A dinamikus igénybevételek csökkentésére a pótkocsik futómûve rugózott változatban, tandem és ikertengelyes elrendezésben is készülhet. A tandem és rugózott futómûvek alkalmazása – a kéttengelyes futómûvel szerelt pótkocsikhoz képest – jobb manőverező képességet biztosítanak. A rugózott tandem futómûvek kialakítása a korábbiakban ismertetett rugózatlan változattal majdnem megegyező, azzal a különbséggel, hogy a tandem himbát maga a laprugóköteg alkotja.

A laprugókötegek statikailag egyenszilárdságú kéttámaszú tartóként kezelhetők, ebben a vonatkozásban újdonságnak számít, hogy a gyártástechnológia és az anyagszerkezeti fejlesztések eredményeként 10–12 db klasszikus laprugóból álló rugóköteg helyett néhány rugóelemet építenek be, ennek a legújabb változata a befogót egyenszilárdságú tartóként mûködő rugózó elem alkalmazása.



A mezőgazdasági üzemek szállítási feladatainak a döntő többségét az ikertengelyes vagy tandem futómûvel szerelt pótkocsik különböző billenőszekrényes, térfogatnövelő, tartályos, lehordószerkezetes, vagy speciális felépítménnyel szerelt változataival végzik a mezőgazdasági vállalkozók. Az ikertengelyes és tandem futómûves pótkocsik összgördülő tömege, így teherbírása is be van korlátozva. A megengedett tengelyterhelésből és a vontató traktorra átszármaztatható vonórúdterhelésből (2 x 8 t tengely + 2 t vonórúdterhelés) az összgördülő tömeg nem haladhatja meg a 18 t-át. Az ikertengelyes futómûvel szerelt pótkocsik közül újdonságnak számít az AGRIKON Solt által gyártott EB-15CS cserefelépítményes pótkocsi, mely alapváltozatban billenőszekrénnyel emelve kerül gyártásra (3. ábra).

 


 



Az ikertengelyes vagy a tandem futómûves pótkocsik kiváló terepjáró képességgel rendelkeznek, ami a mezőgazdasági termelési viszonyok között szükségszerû is. Hiszen a betakarított termények szállítását nagyon gyakran mostoha időjárási körülmények között (felázott talajon, sáros földutakon a névleges teherbírás kihasználása mellett kell elvégezni. Ilyen nehéz út- és terepviszonyok között még ideális állapotnak tekinthető út- és terepviszonyokat szemlélteti a 4. ábra.

 


 



A 18 t összgördülő tömegû, vízszintes és függőleges vonórúdterhelésû, vagy 20 t összgördülő tömegû, vízszintes vonórúdterhelésû, rugózott kéttengelyes, ill. 24 t összgördülő tömegû, rugózott háromtengelyes pótkocsik üzemeltetésére a vontatható összgördülő tömeg kifejthető vonóerő- és motorteljesítmény tekintetében a 73/100–88/120 kW/LE motorteljesítményû, középnehéz, univerzális traktorok javasolhatók. Ezen teljesítménykategóriába tartozó traktorok fejlesztésénél kiemelt szempont volt a szállítási munkavégzésnek a minél tökéletesebb megfelelése.



A szállítási munkák hatékonysága szempontjából nagyon fontos a menetsebesség minél jobb kihasználása, ami egyrészt a középnehéz, univerzális traktorok ergonómiai és motorteljesítmény- kihasználási tulajdonságainak a fejlesztését igényelte. Éppen ezért alakították ki ebben a teljesítménykategóriában a rugózott felfüggesztésû vezetőfülkék mellett a rugózott mellső hidakat és az így szerelt traktorokat, motorteljesítmény kihasználásra pedig a különböző teljesítményszinten dolgozó motorokat. Ez azért fontos, mert szállítóüzemben a traktormotort is – a fogyasztás kedvező szinten tartása miatt – a legkedvezőbb fajlagos fogyasztás helyén, mint jármûmotort célszerû üzemeltetni, szemben a talajmunkák vagy TLT-s munkagép üzemeltetésével, ahol az igénybevétel jelentősen ingadozhat, hol a szabályzott tartományban a névleges fordulaton kell üzemeltetni a traktormotort (5. ábra).

 


 



Az említett teljesítménykategóriába tartozó középnehéz, univerzális traktorok ma már kizárólag CommonRail hajtóanyag ellátó rendszerrel készülnek. Ennek megfelelően a beépített motorok nagy nyomatékrugalmassággal és teljesítménytartalékkal rendelkeznek. A különböző teljesítményszinten dolgozó motorokkal szerelt traktorok használata a szállítási üzemben jelentős üzemanyag-megtakarítást eredményez. A JOHN DEERE traktorba épített 6030 Prémium PowerTech Plus Engine motor az „Inteligent Power Management” elektronikus szabályzó bekapcsolóval + 7% teljesítménynövelés érhető el.



Összefoglalva megállapítható, hogy az új, korszerû középnehéz, univerzális traktorok és a hozzájuk energetikailag jól illeszkedő 18 t összgördülő tömegû, tandem, ill. ikertengelyes vagy a 20 t teherbírású kéttengelyes rugózott, ill. a 24 t teherbírású rugózott futómûves pótkocsik használatával a szállítási munkák hatékonysága növelhető.



Dr. Kelemen Zsolt, MGI – Gödöllő

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Traktoros homlokrakodók

Traktoros homlokrakodók

Európában a mezőgazdasági rakodási munkák nagyobbik részét a traktoros homlokrakodók végzik. A családi kisgazdaságok szinte mindegyikében megtalálható...

Traktor vezetőfülkék világa

Traktor vezetőfülkék világa

A traktorok vezetőfülkéje az a munkahelyi környezet, ahol a jármű vezetőjének akár naponta – ha megszakításokkal is – 8-12 órát is el kell töltenie. N...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?
Hello vidék  |  2024. május 20. 14:06