20 éves a
magyarországi Kwizda

Agro Napló
Két évtizedes hazai jelenlétét ünnepli idén az osztrák Kwizda magyarországi vállalata. Ez alkalomból beszélgettünk Tamás István marketingvezetővel, aki a kezdetektől egyik szereplője a ma már meghatározó magyarországi résztvevőként jegyzett Kwizda Agro Hungary növényvédő szer forgalmazó vállalatnak. 

Születésnapos kerek évforduló kínálta az alkalmat a beszélgetésre, amelyet kezdjünk egy rövid visszaemlékezéssel a kezdetekre!

Az 1853-ban alapított ausztriai cég korábban is jelen volt már Magyarországon egy egészen apró képviselettel. Akkoriban munkatársaimmal az 1993 januárjában alakult Agrolinz-nél dolgoztunk, és 1994-ben ennek a vállalatnak az értékesítő csapatát „igazolta le” a Kwizda. Az osztrák cég ugyanis jó érzékkel ekkor látta elérkezettnek az időt a magyar piacon való aktívabb megjelenésre, ahol addig nem volt szaktanácsadói hálózata. A korábbi csapatunk hat tagja – az azóta is munkatársunkként dolgozó Balassa Judit irodavezető, a cégvezető, és velem együtt négy értékesítő tehát a Magyar Kwizda Kft.-ben folytatta munkáját meglehetősen szűk portfólióval. Az átalakuló jogelőd Agrolinz szűk portfólióját vittük tovább, melyhez lassan-lassan újabbak érkeztek.


Tamás István marketingvezető

Nagy kihívást jelenthetett egy olyan piacon a torta közelébe férkőzni, amelyet már sokan szeleteltek!

A konkurencia akkor is hatalmas volt a növényvédő szer piacon, s a Kwizda az idő tájt egyértelműen a kis cégek közé tartozott. Rengeteg munkát fektettünk a vállalatba. Az akkor még Magyar Kwizda Kft.-ként jegyzett cég első éves forgalma 400 millió volt – mindjárt hozzáteszem, hogy ma ez közel 10 Mrd –, de évekig azon dolgoztunk, hogy a Kwizda furán csengő nevét egyáltalán elfogadja, megismerje a hazai piac. Ott álltunk egy teljesen új csapattal kapcsolatrendszer nélkül, egy szűk termék portfólióval. Valójában a „padlóról” indultunk 1994-ben, de nem akármilyen munkatársakkal.

Korábban mindannyian gyakorló növényvédősök voltunk, az ott szerzett tapasztalatunkat igyekeztünk kamatoztatni. A szakmai ismeret nélkülözhetetlen, hiszen partnereink is magas színvonalon edukált szakemberek. Igen jó szakmai gárdával indultunk tehát, amely csakhamar hiteles lett a saját területén.

Innen szép nyerni! – mondhatjuk joggal.

Kemény pályán indultunk, de annál nagyobb energiákkal. Ahogy a területi képviselő kollégáim többségének, úgy nekem is öt megye jutott az idő tájt. S ahogy nőtt a forgalom, úgy tudtuk bővíteni a létszámot is. Az osztrák anyacég fő elvárása a profit – ha tudjuk hozni a számokat, akkor az ügyvezetés is szabad kezet kap. Sem a stratégiát, sem a taktikát nem írja elő a menedzsment, ahogy a munkatársak kiválasztásába sem szól bele. Ma már összesen 25-en vagyunk, 15 területi képviselővel. Ahogy a portfólióinkat tudtuk bővíteni, s egy-egy szegmensben erősekké váltunk, megfogalmaztuk a küldetésünket: olyan pozíciót kívánunk elfoglalni, hogy ha egy új cég Magyarországra kíván terméket hozni, és ezért nem akar külön irodát fenntartani, akkor bennünket – mint a legjobb megoldást – találjon meg. A Kwizda bizonyítottan jó disztribúciós cég, hozzáadott értéke a nagymértékű flexibilitás, a marketing, a baráti ügyfélszolgálat és a remek szakmai csapat. Ma már egyébként 22 céget képviselünk.

Az anyacégről is szeretnénk többet megtudni.

Az osztrák Kwizda 160 éve alakult egy patikával, amely épület még ma is áll. Ausztriában egész Kwizda patikahálózat van, és a mai napig a legnagyobb üzletáguk a gyógyszerformulázás, -gyártás, és -logisztika. Az agro üzletág valamivel később indult. Ma már a negyedik generáció vezeti a Kwizdát, amelynek Ausztrián és Magyarországon kívül Romániában és Franciaországban van vállalata. A Kwizdánál bevett gyakorlat, hogy nem vesz molekulát, csak disztribúciós jogokat. A világ Top3 formulázós cégében tartják számon, saját szabadalmai vannak, és komoly gyárral rendelkezik Leobendorfban.

A Kwizda tehát nem klasszikus gyártó cég, az anyacég gyártó munkája a formázást jelenti – vagyis hatóanyagokat vásárol, amelyből a késztermékeket állítja elő. Hazai portfóliónknak azonban csak néhány százaléka az anyacég terméke, a többi a világ számos országából érkezik. Ma már nagyon erős a mikrobiológiai termékcsoportunk is, mely a magyar Biovéd vállalat kutatás-fejlesztési eredménye. Büszkén képviseljük a céget a hazai és nemzetközi piacon, hiszen ezek a termékek a jövő zálogai.

Jelentős állomásként tarthatják számon azt a Hortus Hungaricus kiállítást, ahol az Aglukon céggel elindult a közös sikerük.

Akkoriban rendszeresen részt vettünk az említett kiállításon. Ott találkoztunk az Aglukon céggel, amely a Wuxal® termékéhez keresett új magyarországi forgalmazót. Amikor belekezdtünk a termékcsoport forgalmazásába, 5-6 tonna volt az éves forgalma, ma pedig 500 tonna (!). Ez jelentős változást hozott a Kwizda életébe, mert mi lettünk az első cég, amely a növényvédő szerek mellett a portfóliónkba emeltük a lomb-
trágyákat és a speciális műtrágyákat is. Ennek első lépcsője volt a prémium kategóriás Wuxal® lombtrágyacsalád, amely abszolút sikertermék lett, és több szegmensben piacvezető. A termékek nagyon jók, s évről évre a portfólió is bővült – ma már sokféle áll rendelkezésre különböző hiánybetegségek kezelésére és gyógyítására a különböző kultúrákban.

Ekkor született a gondolat, hogy össze kellene kapcsolni a növényvédő szereket és a mű-
trágyákat. Ebből fogalmazódott meg 2001-ben a „Táplálunk és védünk” szlogenünk – egy termesztéstechnológiai filozófia, amelynek lényege a humán egészségből kiindulva az, hogy tartsuk egészségesen a növényeket, jó irányba „terelve” energiagazdálkodásukat. Így olcsóbb és hatékonyabb lesz maga a kémiai növényvédelem is.

Ez éppen olyan újszerű gondolkodás, mint amilyen logikus, hiszen élőlényről van szó.

Amikor elkezdtük komolyabban vizsgálni a növények élettani tevékenységeit, nagyon sok mindenre kaptunk választ. Például arra, hogy mi a réz szerepe a fotoszintézisben, a kénnek a fehérjeszintézisben, a bórnak az olajok szintézisében stb. Ezzel korábban ezen a módon nemigen foglalkozott senki. Mi arra törekszünk, hogy a növény maga egészséges legyen, mert úgy minden energiáját a fejlődésére fordítja, és nem egy betegség vagy fertőzés kezelésére. A talajból felvett tápanyagot csak az egészséges növény tudja a termelője számára fontos profitba építeni. A fertőzött növény terméskiesést jelent, de a minőségi tápanyagpótlás például sokat segíthet az időjárás okozta stresszek kivédésében is.

Néhány termékről is szeretnénk pár gondolatot hallani.

Két éve bevezettük az Azospeed® nevű terméket, amely egy nem perzselő folyékony nitrogén. Sok pozitív tulajdonságai közül az egyik, hogy szakaszosan adja le a nitrogént és nem hirtelen, egyszerre. A jó minőségű lombtrágya egy komoly eszköz a gazdálkodó kezében ahhoz, hogy az időjárási anomáliákra gyorsan tudjon reagálni – és ez ma sokkal fontosabb, mint akár tíz évvel ezelőtt. Itt jegyzem meg ugyanakkor, hogy miközben a műtrágya portfólió általában is jelentősen bővült, és az EU-ban azokat nem kell engedélyeztetni, csak regisztrálni, ezért sok a silány termék a piacon. Sokan mindent elhisznek a reklámoknak, de számos esetben egészen más tapasztalható a minták vizsgálata során.

Példaként említeném a Pannon Startert®, mellyel néhány éve még egyedül voltunk a mikrogranulátumok piacán, mára azonban már számtalan termék található. Ezek azonban jelentősen eltérnek attól a standardtól, melyet a Pannon Starter® képvisel. A Pannon Starter bizonyítottan megfelelő technológiával gyártott termék, ami nem mondható el sok versenytársról. Az is köztudott, hogy a mikrogranulátumok fő értéke a bennük lévő foszforban van, de a gazdák többsége nemigen nézi meg, hogy mennyi a tápanyagtartalom, csak a „kilós” árra figyel. Pedig ha kiszámolná…!

De említhetném a Wuxal® szuszpenziós lombtrágyacsalád tagjait, amelyben a tápanyagok 100%-ban felvehetők a növények számára. Amennyiben ezt egy lombtrágya nem tudja, értéke jelentősen csökken. Gyakran látjuk a versenytárs termékeknél, hogy például a táp-
anyagot valamilyen vegyület formában tüntetik fel, mert optikailag jobban mutat, bár a növény annak csak töredékét képes hasznosítani. Egyszóval a lombtrágyák megválasztása talán nagyobb odafigyelést igényel, mint egy növényvédő szer hatóanyagé.

Növényvédő szer újdonságaink közül 2014-re a Fezan® Plus-t emelném ki, melynek használata minimalizálja a hibázási lehetőségeket a kalászosok gombabetegségek elleni védekezésben.

Ön szerint mennyire tudatos ma egy hazai gazdálkodó, és vigyázza-e kellően a földet?

Én magam nem látom még ennek egyértelmű prioritását a gazdálkodásban, de vannak pozitív jelek. A mi szakmánk szépségét éppen abban látom – több sikerélménnyel –, hogy igyekszünk a felhasználók számára megmutatni a legjobb utat egy adott termék legmegfelelőbb alkalmazására. Talajaink az intenzív műtrágyázás hatására elszegényedtek, savasak lettek, magas a sótartalmuk, és kihalófélben vannak belőle a szükséges flórák (gombák és baktériumok), és nincs szerves trágya sem az alacsony állatlétszám miatt. S mivel nincs szervesanyag, marad a műtrágya…

Mi felkaroltuk a biológiai portfóliót, mert azontúl, hogy ezek kiváló termékek és remekül dolgoznak, azért is eredményesek, mert az aktív talajélet reprodukálásában játszanak szerepet. A Trifender®, a Bora®, az Artis® vagy az Öko-Ni® használatával olyan mennyiségben jutnak ki a gombaspórák és micéliumok a talajba, hogy a talajélet jelentősen aktívabb lesz.
S ha felelősen gondolkodunk talajainkról, amely a termelés alapja, akkor az ilyen típusú termékeknek a jövőben komoly prioritást kell adni!

Ugyanakkor közvetve a legalapvetőbb termékről, az élelmiszerről beszélünk!

Természetesen, hiszen tágabb értelemben mi is az élelmiszeriparban dolgozunk, s már az alapanyagnál eldől az élelmiszer minősége – amelyet persze a továbbiakban még lehet az egészséges, illetve a mesterséges táplálék irányába módosítani. Mi magunk is igyekszünk az egészség irányában cselekedni, s talán egyszer valódi eredményeket is tapasztalunk a termőföldtől az asztalig szlogen mögött.

Szívesen hallanánk a sikereikről és a terveikről is bővebben.

A cég életében az egyik jelentős állomás a lombtrágyák felkarolása volt, illetve a táplálunk és védünk elmélet mellett a folyamatos beszállítói bővítés. Ma már több mint húsz céget képviselünk Magyarországon, és több céggel tudtunk megegyezni, hogy a kis kiszerelésű portfólióját mi forgalmazzuk. Erre alakult meg a Home and Garden üzletágunk egy új weboldallal (www.szepzold.hu), amely komoly látogatottsággal bír és webshop-ja is sikeres.

Termékpalettánk kínálatát több mint 100 féle készítmény teszi ki, több kiszerelésben, ezzel a magyarországi piacon a Kwizda termékkínálata a legszélesebb. Ez az előny persze lehet hátrány is egyidejűleg, hiszen a nagy portfólió azt jelenti, hogy mindenből készlettel kell rendelkeznünk, ugyanakkor így ki tudunk szolgálni olyan szegmenseket is, amelyre más nem figyel. Ha cégünk hatékonyságát és forgalmát területi képviselőkre bontjuk le, akkor biztos, hogy a legjobbak között vagyunk. Nálunk a műtrágya- és a növényvédőszer-forgalmazás szempontjából azonos elbírálás alá esik, egy portfóliónak tekintjük és ugyanaz a csapat adja el ugyanannak a végfelhasználónak, azonos stratégiával és marketing kommunikációval.

Olyan termékeket veszünk fel a palettánkra, amelyben van új, és hozzáadott érték. Növényvédő szerekből is jobbnál jobb termékekkel bővül a cég évről évre, több piacvezető vállalattal dolgozunk együtt.

Online kommunikációnk a hobbi szegmensen kívül is kimagasló, a profi felhasználók számát tekintve is a legnépszerűbb a honlapunk közel 30 ezres havi látogatottsági adattal.
A generációváltást jellemző online kommunikáció legpozitívabb tulajdonsága a kiváló költséghatékonyság.

Nem mehetünk el szótlanul ugyanakkor az uniós reguláció mellett, amely ma már csak egyféleképpen vizsgálja a hatóanyagokat: mennyire veszélyes az az emberre, a talajra, vagyis a környezetre. Bármilyen jó is egy hatóanyag, ha az említett dolgokra negatív, nem kerülhet forgalomba. Ezért van jövője azoknak a termékeknek, amelyek humán és környezet toxicitási oldalról problémamentesek. Ilyenek például a már említett mikrobiológiai termékeink. Nagy innovációnk 2014-re, hogy ezeket a gombákat – hosszú kutató-fejlesztő munka eredménye során – felvittük a Pannon Starter® felületére. Így egy menetben, takarékosan lehet kijuttatni a műtrágyát a rajta lévő mikrobiológiai termékkel együtt.

Köszönjük a beszélgetést! S hogy a 20. születésnap alkalmából maga az ünnepelt is milyen meglepetésekkel szolgál partnereinek, azt olvasóink is megtapasztalhatják, ha idén is rendszeresen látogatják a Kwizda honlapját.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!