Letarolják ezek az élelmiszerek a magyar boltokat: erre jó, ha mindenki felkészül

Letarolják ezek az élelmiszerek a magyar boltokat: erre jó, ha mindenki felkészül

agrarszektor.hu
Nem 10%-os, hanem 30-50%-os leárazásokat hirdetett több kiskereskedelmi üzlet is a kormányzat által elrendelt kötelező akciózás keretein belül. Arra azonban fel kell készülni, hogy az üzletek nem igazán fognak több és nagyobb akciót végrehajtani, mint eddig, csak az eddigi „piaci akciókat” keresztelik át „kötelező akciókra”. Ugyanakkor a szerényebb termékválasztékkal rendelkező, egyébként is kevés akciót hirdető kisebb boltoknak beütheti az utolsó koporsószeget a kötelező akciózás, vagyis tovább folytatódhat a boltok számának drasztikus csökkenése Magyarországon.

Néhány üzletlánc már jelezte, hogy sokkal nagyobb mértékben értékelik majd le a termékeiket, mint ahogy azt a kormány elvárja a kötelező akciózás alatt. Egyedül azok a főképp magyar tulajdonban lévő kisebb egységek vannak nehéz helyzetben, akiknek a jogszabály szerint be kell vezetniük a kötelező akciókat, mert az árbevételük meghaladja az 1 milliárd forintot, de az energiaárak korábbi emelkedése, illetve a kiskereskedelmi forgalom zuhanása miatt már így is pengeélen táncolnak. A kötelező akció a szerényebb termékválasztékkal rendelkező, egyébként is kevés akciót hirdető kisebb boltoknak ütheti be az utolsó koporsószeget, így folytatódhat a boltok számának drasztikus csökkenése - írja a Portfolio. Ugyanakkor a multik újabb reklámfogásként tekinthetnek a kötelező akciókra, például a kijelölt termékek árát az elvárt mérték többszörösével is csökkenthetik akár, de olyanra is lehet példa, hogy egy cég azt mondja majd, hogy nem 20 terméket áraz le, hanem sokkal többet. Mindazonáltal ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy júniustól több és nagyobb akciók lesznek, mint eddigló.

De ahogyan az árstop, úgy a kötelező akció is „boríthatja” a piacot, júniusban pedig biztosan mindkettő velünk lesz. Az árstopos termékeket ma már minden bolt veszteséggel értékesíti, miután a beszerzési ár már magasabb, mint a polciokra kihelyezett fogyasztói ár.  A kötelező akciókból származó veszteséget hivatalosan a kiskereskedőknek kell állniuk, nem háríthatják tovább az iparra. Ugyanakkor forrásaink szerint nem igazán van 40-50%-os árrés a kiskereskedelemben.

Ma már az árstopos termékek esetében alapvetően dömpingárakról beszélhetün, ami a termékminőség rombolását, a hazai termékek kiszorulását és az alacsonyabb minőségű import behozatalát okozza a befagyasztott árú termékeknél. És könnyen lehet, hogy a következő időszak tényleges dömpinget okoz a termékek széles körében - hiszen a vásárlók többségének már hosszú hónapok óta (és egyre inkább) az ár a legfontosabb tényező.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!