2024. április 29. hétfő Péter

Szürke marha: Így lesz piacképes a borjú 8 hónap alatt

agrarszektor.hu
A Magyar Szürke Szarvasmarhát Tenyésztők Egyesülete bruttó 300 ezer euró, mintegy 90 millió forint uniós forrást nyert el a fajta hústermékeinek harmadik országbeli promóciójához. A célországok: Szaúd-Arábia, Kuvait és Svájc. A merész lépéshez az kellett, hogy a génmegőrzők "szent tehenét" charolais-val keresztezzék.

A magyar szürke marha húsa különleges minőségű termék, amit 2011 óta az unió is elismer, európai oltalom alá helyezte. Az agrártárca génmegőrzésre szánt forrásokkal, termeléshez kötött támogatásokkal és átmeneti nemzeti támogatásokkal is segíti a magyar szürke szarvasmarha tenyésztését, ám ezek optimális esetben csak kiegészítő jellegűek, a tenyésztés gazdaságosságát a piaci sikerességnek kell meghatároznia - mondta Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára egy sajtótájékoztatón Budapesten. Hozzátette: a 300 ezer eurós forrás célja, hogy a fajtát tenyésztő egyesület új értékesítési csatornákat találjon a különleges értékű élelmiszernek.

MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

A szürke marha azonban lassan fejlődik, húsformái és hússzerkezete is más, mint egy intenzív fajtáé. Bár a belőle készülő áru egyedi és a speciális fogyasztói igényekhez jól igazodik, lehetne sokkal piacosabb terméket is előállítani vele. Baracskay Lajos, a fajtaegyesület elnöke az agrárszektor.hu kérdésére elmondta, hogy az előrelépéshez szükség volt a fajta keresztezésére is. "Szürke marha a kihordó anya, charolais az apa. A borjút 8 hónapra vágjuk, vagy egyéves korban elviszik a külföldi vevők. Ami nem kel el, azt még egy évig továbbhizlaljuk, végül itthon vágva, csontozva, vákuum-csomagolva kerül ki a célpiacokra a konyhakész termék."

EZ IS ÉRDEKELHET
Az áruelőállító program két éve indult el hivatalosan, a 320 hazai tenyésztő nagyjából fele már hosszabb-rövidebb ideje alkalmazza is ezt a gyakorlatot. Három nagyobb vágóhíd fogadja a hazai szürke marhát, hogy ne lábon, hanem nagyobb hozzáadott értékű termék formájában hagyhassa el az országot. A tenyésztők nem titkolt célja, hogy a várhatóan csökkenő támogatások mellett is rentábilissá tegyék a marhatartást. A piacok kiépítésében nagy segítséget jelent az ágazatnak a 300 ezer eurós promóció.
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!