Ezért nem eszünk magyar paradicsomot

agrarszektor.hu
Pedig 2013-ban közel 140 ezer tonna paradicsom termett Magyarországon.

Az év a kedvező időjárási viszonyok ellenére sem indult jól a paradicsomtermesztőknek, az árak estek és április végére nehezen értékesíthetővé vált a termés, az export elenyésző mennyiségű, az importtal azonban szinte egész évben versenyeznie kell a hazai termelőknek a piacon - áll a növényvédő szerek és vetőmagvak forgalmazásával foglalkozó Syngenta Kft. legfrissebb ágazati elemzésében.

A paprika piaci viszonyai kedvezőbben alakultak, a tavalyihoz hasonló árakon értékesítik a termést a gazdák. A fogyasztói tudatosság adhat okot némi optimizmusra, észrevehetően többen keresik az ízletes magyar zöldségeket - hangzott el a közlemény szerint a Syngenta és az Árpád Agrár Zrt. pénteki szentesi rendezvényén, ahol több mint száz paradicsom-és paprikatermelőnek szakmai előadásokon vázolták az ágazat helyzetét, a technológiai lehetőségeket.

Magyarország a hajtatott paradicsomtermesztés megközelítőleg 410 hektáron, paprikatermesztés pedig 1000 hektáron zajlik. A termésátlag a paradicsom esetében négyzetméterenként 10-55 kilogramm, paprikánál négyzetméterenként 10-25 kilogrammra tehető, függően a termesztés technológiai színvonalától. Az elmúlt évben a gazdálkodók 138 ezer tonna paradicsomot és 170 ezer tonna paprikát termeltek, főként a Dél-Alföldön.

Erős az importverseny

A friss hazai paprika és paradicsom túlnyomórészt hazai pultokra kerül, a paradicsom exportja elenyésző a megtermelt mennyiséghez képest. Paprikából a kápia adja az exportra kerülő áru túlnyomó részét. Ezzel szemben az importtal szinte egész évben számolniuk kell a termelőknek. A kereskedők szempontjai azonban nem mindig esnek egybe a magyar termelők érdekével, ha olcsóbb terméket kínálnak Hollandiából vagy Lengyelországból, akkor azt fogják árusítani, még ha az gyengébb minőség is a hazainál - hangsúlyozták. A fogyasztókban tudatosítani kell, hogy a hazai termelő által előállított zöldség frissen, gasztronómiai és táplálkozástani értékeiből szinte semmit nem vesztve kerül a piacra. Nem utazik még szinte éretlenül napokig Európa országútjain, hanem a lehető legrövidebb idő alatt a fogyasztó asztalára kerül - teszik hozzá.

A közlemény szerint az ágazat nagy kitörési pontja lehetne, ha a hazai fogyasztás nőne, mert a mediterrán országokban évente átlagosan elfogyasztott 30 kilogrammnyi paradicsomhoz és paprikához képest itthon alig a felét eszik meg. A magyar paradicsom- és paprikatermelők megélhetésének kulcsa, ha megbízható technológiával folyamatosan jobb minőségű árut állítanak elő, mint külföldi versenytársaik.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?
AgroNapló  |  2024. május 14. 05:58