Az új szabályozás a borágazat adminisztrációját csökkenti

Agro Napló
Az új szabályozás a borágazat adminisztrációját csökkenti és egyszerűsíti – hangsúlyozta Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára június végén Budapesten, a 3. BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár eseményén, a Városligetben, a Vajdahunyad várában, a Mezőgazdasági Múzeumban.

Ismertette – adta közre a kormányzati hírportál –, hogy az új borágazati szabályozás struktúrája a jövőben három részből – törvényből, kormányrendeletből, miniszteri rendeletből – áll majd, az eddigi több mint tízféle jogszabály helyett.

Emlékeztetett arra is, hogy az új bortörvényt az Országgyűlés tavaly elfogadta, az idén augusztus 1-jén lép hatályba, de lényegében az idei szüretet még nem fogja érinteni.

A helyettes államtitkár kiemelte: az ágazatban kialakul majd egy valódi elektronikus ügyintézési rendszer, aminek használatára a tervek szerint a jövő év január végétől nyílik meg a lehetőség, és 2022. augusztus 1-jén térnek át a rendszer általános használatára.

Megjegyezte, ennek használata a legkisebb termelőknek csak lehetőség lesz, nem pedig kötelező. A helyettes államtitkár egyebek közt ismertette, hogy az új bortörvény bevezeti a szüreti bejegyzés fogalmát. Az ePincekönyvbe 2022-től kell majd a szüreti bejegyzést megtenni. Új fogalom lesz 2022-től a borgazdasági egység is, az oda tartozók egyszerűbb eljárásban tudnak majd működni.

Előadásában az AM helyettes államtitkár szólt arról is, hogy bevezetik majd a szakmai jövedéki nyilvántartást, a jövő év augusztusától háromféle szakmai jövedéki nyilvántartást – kisüzemit, általánost és online regisztert – kell majd vezetni, a szereplők méretétől függően.

A helyettes államtitkár jelezte azt is, hogy a bor forgalomba hozatali szabályai 2022-től egyszerűbbek lesznek. Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője a konferencián elmondta, hogy a hazai bortermelés egyharmada kerül exportra, céljuk a palackozott magas minőségű magyar borok külpiacának növelése, az eddig pozíciók erősítése. Ennek érdekében nemzetközi borkommunikációt végeznek, különböző szakmai rendezvényeket, szakkiállításokat tartanak.

Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) borturizmus és borkommunikációs területének kiemelt vezető szakértője többek között arról beszélt, hogy a magyar borturizmus növelése érdekében a hazai borvidékeket, a boros utazásokat népszerűsítik. Egy tavalyi tanulmány szerint a borturizmus fellendítéséhez fontos a borászatok tudatos stratégiai tervezése, és a jó borturisztikai gyakorlatok megvalósítása – emlékeztetett a szakértő.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!