2024. május 5. vasárnap Györgyi

A traktorabroncsok belsõ levegõnyomásának jelentõsége

Agro Napló
Köztudott, hogy az abroncsok terhelhetõsége az abroncstérfogatba préselt levegõ mennyiségétõl függ, ami a belsõ levegõnyomás értékével egyenesen arányos. A traktorabroncsok esetében a magas belsõ levegõnyomás azonban hátrányos a talajkímélés szempontjából, ezért arra kell törekednünk a szántóföldi munkák során, hogy a lehetõ legkisebb belsõ levegõnyomást alkalmazva használjuk traktorunkat.  


 

Lassan mindenhol felenged a téli fagy, és meg kell kezdeni a tavaszi talajmunkákat, főleg a vetőágy előkészítéseket. Ebben az időszakban okozhatjuk a legtöbb kárt talajainkban, mert a nem megfelelő traktor gumiabroncsok használatával a nedves, puha talajokon jelentős talajtömörödést idézhetünk elő a szántóföldi gépmozgások során. A talajtaposási károk elsősorban a széles profilú, alacsony belső levegőnyomású gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthető agronómiailag elfogadható mértékre, amivel a terméshozam elvárt szintjét érhetjük el. Ezek mellett még a korszerû traktorabroncsoknak nagyon sok szempontból kell kielégíteniük a felhasználói igényeket.



A mezőgazdasági használat általában a talajok alapmûveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás) nagy vonóerőt, a másodlagos talajmûveléshez (pl.: szántáselmunkálás, magágyelőkészítés) és a vetési munkákhoz megfelelő vonóerőt és alacsony talajnyomást, míg a közúti vontatás jó tapadást, jó irányíthatóságot, kellő ruganyosságot követel a traktorabroncsoktól. Kiválasztásuknál pedig főszerepet kap a minőség és a gazdaságosság.





A legnevesebb mezőgazdasági gumiabroncsot is gyártók (pl.: Michelin, Goodyear, Trelleborg, Continental, Vredestein) ma már szinte kizárólag radiál szerkezetû, egészen kis (0,4–0,6 bar) belső levegőnyomás esetén is elegendően nagy teherbírású, és nagy felfekvő felületû traktorabroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerő kifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai kritériumait is. Ezeknek a traktorabroncsoknak a jellemzője a széles futófelület és az alacsony profiltényező (ami a profilmagasság és a profilszélesség aránya). A szuperszéles (70-es széria) és az ultraszéles (60-as széria) profilok mellett már az extrém széles (50-es széria), alacsony profilú, tömlő nélküli traktoraboncsok hazánkban is csaknem szériaszerûen állnak a felhasználók rendelkezésére.



A gyártók komoly fejlesztési erőfeszítéseket tesznek a belső levegőnyomás csökkenthetőségének érdekében. Kiváló példa erre a Michelin cég XeoBib gyártmánya, vagy a Vredestein legújabb sikerterméke, a Traxion XXL típus. Sajnos a gyakorlat még nem használja ki kellően a bennük rejlő lehetőséget, a hatékony üzemelést a tavaszi talajmunkákban, alacsony belső levegőnyomással. A XeoBib traktorabroncs szinte univerzálisnak tekinthető, mert szerkezeti kialakításánál fogva mind szántóföldön, mind közúton 1,0 bar alatti belső levegőnyomással alkalmazható.



A Traxion XXL-nél, vagy hasonló más korszerû modellnél (pl.: Goodyear Optitrac, Trelleborg TM-900 High Power) azonban nagyobb figyelmet kell fordítani a nyomásértékre. Aki ezeknek a traktorabroncsoknak az előnyeit ténylegesen ki akarja használni, az a belső levegőnyomást az aktuális funkcióhoz állítja be, a kerékterhelés és a sebesség mindenkori szem előtt tartásával. Ez azt jelenti, ha szántóföldi munkát végzünk, akkor a körülményekhez képest a lehető legkisebb nyomásértéket (akár 0,4 bar) érdemes használni, ha közúton haladunk, akkor annak megfelelően (1,6–1,8 bar) beállítva kell a belső levegőnyomást változtatni, amely mûvelet naponta akár többször is előfordulhat. Be kell látnunk azonban, hogy ezt sokan nem végzik el, mert idő- és eszközigényes a leeresztés, illetve a felfúvás, ezért ideális lenne az abroncsnyomás szabályzó berendezések alkalmazása, hiszen ezek már nem elérhetetlenek. Utólagosan is beszerelhetők, mint például a Deraland Kft. által forgalmazott PTG-készülék.



A lényeget összefoglalva mondhatjuk, hogy a belső levegőnyomás tekintetében „minden a levegő körül forog”. Növekvő levegőnyomás mellett az abroncs nagyobb teherbírású és nagyobb sebességgel haladhat, ha csökkentjük, akkor vagy a terhelést kell csökkenteni, vagy lassabban kell a traktorral haladni. Nem is gondolnánk, hogy azonos terhelés és azonos belső levegőnyomás mellett egy keskeny és egy széles traktorabroncs felfekvő felülete szinte egyforma, amint azt az előző oldali ábra is mutatja (forrás: Top Agrar). Önmagában tehát a széles abroncs még nem garancia a talajkímélésre. A széles abroncsnak csak akkor lesz nagy a felfekvő felülete, ha a belső levegőnyomást csökkentjük, ezáltal csökken a talajtömörödést előidéző talajnyomás, ami kíméli a talajt. A nagyobb felfekvő felületû traktor abroncsok kevésbé sül­lyednek a talajba, így kisebb a gördülési ellenállásuk, ezáltal üzemanyag megtakarítás is jelentkezik. Nagyobb az abroncs vonóteljesítménye is. Minél nagyobb az abroncs térfogata, annál jobban lehet csökkenteni a nyomást, és annál jobban jelentkeznek az itt felsorolt előnyök. A közúti haladásnál ugyanakkor a magasabb nyomás alkalmazása szükséges, a gördülési ellenállás és a kopás csökkentése érdekében.



Mindezek arra figyelmeztetnek, hogy a traktorabroncsok belső levegőnyomását érdemes rendszeresen szabályozni, és gyakran ellenőrizni.

 




 

Antos Gábor

A cikk szerzője: Antos Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Megszülettek az első LEADER döntések

Megszülettek az első LEADER döntések

Több mint 350 kérelem támogatásáról született döntés első körben a LEADER Program helyi fejlesztéseket támogató pályázatai esetében – adta hírül a sza...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!