Lehetõségek a helyspecifikus vetés megvalósítására

Agro Napló
A helyspecifikus vetés elvégzése kétségkívül a legnagyobb anyagi ráfordítást igénylõ technológiai elem a precíziós növénytermesztésen belül. Kivitelezéséhez számos eszköz megléte nélkülözhetetlen. Ezek közt talán a legfontosabb a megfelelõ sorvezetõ kiválasztása.  

A sorvezetők piaca is jellemzően kínálati piac. Számos gyártó kínálja megvételre a jobbnál jobb eszközöket, melyek közt nehéz az eligazodás. A beszerzés előtt érdemes meggyőződni, hogy a kiválasztott eszköz rendelkezik-e azokkal az alapfunkciókkal, melyek révén alkalmassá válik a helyspecifikus vetés elvégzésére. Ilyen funkció például, hogy kompatibilis legyen a robotpilóta rendszerrel, legyen alkalmas nagy pontosságú korrekciós jel (RTK) vételére illetve a terv alapján történő kijuttatás vezérlésének a lehetősége (1a. ábra). Ezen funkciók hiányában sorvezetőnk nem lesz képes tőszámszabályozott vetés végrehajtására.



Miután sikerült kiválasztanunk a megfelelő sorvezetőt, szükségünk lesz egy megfelelő automatikus kormányzásra az erőgépünkbe. Mint ahogy a sorvezetőnél már láthattuk, e téren is számos gyártó kínálja termékét, azonban érdemes szem előtt tartani néhány gondolatot: ha vetésre kívánjuk használni a robotpilótát, mindenképpen a kormányhidraulikába épített típust érdemes választani, továbbá nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy kompatibilis legyen a már meglévő sorvezetőnkkel. Szerencsés esetben már AutoPilot Ready™ traktor áll rendelkezésünkre, ekkor csak a dőlésszög kompenzációért felelős vezérlőegységet kell megvásárolnunk a sorvezetőhöz (pl. Trimble NavController II – lásd az 1b. ábrát), ha mégsem ilyen az erőgépünk akkor sajnos ki kell építtetnünk a kormányhidraulikánkba a robotpilóta előkészítést.



Miután összeállítottuk a robotpilóta rendszerünket, és megvásároltuk a megfelelő feloldókódokat a nagy pontosságú RTK-jel vételéhez, el kell döntenünk, hogy milyen forrásból vesszük igénybe a korrekciót. Amennyiben gazdaságunkban több erőgépen is használni kívánjuk az RTK jelet és területeink nem nagy távolságban helyezkednek el egymástól, akkor megfontolhatjuk egy saját bázisállomás (1c. ábra) beszerzését. Ennek minden előnyét élvezve függetlenedhetünk a mobil- illetve a korrekciós jel szolgáltatóktól továbbá mentesülünk az évente felmerülő korrekciós jel költségétől. Ám, ha gazdaságunk egymástól távoli területeken folytatja a termelést vagy csak egy erőgépet kívánunk alkalmazni, akkor igénybe vehetjük a mobilhálózatokon keresztül elérhető korrekciót is egy speciális adatmodem segítségével (1d. ábra).



 






1. ábra

 

 

 



Ha traktorunk készen áll a robotpilóta irányította mûködésre, akkor következő lépésként el kell döntenünk, hogy vetéskor tőszámot is szeretnénk-e szabályozni menet közben, avagy csak sorelzáró rendszer révén kívánunk szakaszolni. Ha megelégszünk a GPS vezérelte sorelzárással, akkor szükségünk lesz a szakaszvezérlés kiépítésére mind az erőgép, mind pedig a vetőgép felől. Az erőgép oldalán a sorvezetőnkhöz kapcsolható szakaszoló egységet kell beszerelnünk (2a. ábra) majd a vetőgépünket kisebb átalakítás révén alkalmassá tehetjük a pneumatikus kuplungok fogadására (2b. ábra). Ennek hatására el tudjuk kerülni a rávetéseket, ezzel input anyag megtakarítást érhetünk el, mely meggyorsítja rendszerünk megtérülését. Azonban, ha szeretnénk állományunkat helyspecifikusan, az edafikus tényezőkhöz igazítani, akkor a vetőgépünk további kiegészítővel történő felszerelésére lesz szükség. A tőszámszabályozás végrehajtásához ki kell iktatnunk a talajhajtást és egy speciális GPS-szabályozott hidromotor meghajtást alkalmazni (2c. ábra), melynek köszönhetően a munkagép haladási sebességétől függetlenül, automatikusan változtathatjuk a meghajtás sebességét. Így már technikailag megvalósítható a helyspecifikus vetés, amelyhez csak el kell készítenünk a speciális vetéstervet, melyet a sorvezetőbe feltöltve a rendszer automatikusan megvalósít.

 

 






2. ábra

 





Mint minden precíz mûszert, így a helyspecifikus rendszert is kalibrálni szükséges. A beüzemelést követően célszerû nagy figyelmet fordítani a robotpilóta helyes beállítására, mert ez nélkülözhetetlen a megfelelő pontosság eléréséhez. Ezt ajánlott szakemberre bízni, mert a felhasználónak ez a mûvelet sok esetben túlzottan hosszadalmasnak illetve bonyolultnak tûnhet. Ám így elkerülhetünk olyan bosszantó hibákat, mint például a pontatlan csatlakozás, mely adódhat a gép méreteinek hibás megadásából vagy a GPS antenna helytelen elhelyezéséből.



Szintén érdemes odafigyelni az antenna és munkagép távolságának pontos megadására. Ennek a szakaszolás miatt van jelentősége, hiszen a téves méretek miatt előbb illetve később kapcsolódnak le a vetőkocsik, melyek vetéshibákhoz vezetnek. Ha minden kalibrációt pontosan végeztünk el, akkor nem csak az arra járók szemlélhetik megelégedéssel az állományunk, hanem jelentős mértékben növelhetjük gépkapacitásunkat, hiszen szinte bármilyen körülmény között, maximális pontosság mellett végezhetjük el a beavatkozást, továbbá lényegesen megkönnyíthetjük a sorközmûvelést, melyet tőszámveszteség nélkül hajthatunk végre.

 



Dr. Milics Gábor, Ph.D., egyetemi adjunktus, Smuk Norbert Ph.D. hallgató

Nyugat-magyarországi Egyetem

Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar,

Mosonmagyaróvár

A cikk szerzője: dr. Milics Gábor

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erdőtelepítésre még bőven van forrás

Erdőtelepítésre még bőven van forrás

Az ezen a héten újranyíló pályázattal együtt a Vidékfejlesztési program (VP) öt kiírásában van még fejlesztési forrás az erdőgazdálkodók számára. A pr...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!