Az ISO 9001 minõségügyi szabványról röviden

Agro Napló
Az ISO 9001 minõségirányítási szabvány az International Organization for Standardization (ISO) Nemzetközi Szabványügyi Szervezet által kidolgozott, gyakorlatilag a világ valamennyi államában elfogadott minõségügyi elõírás és követelmény gyûjtemény.
Az ISO 9001 szabvány nem termékre, vagy szolgáltatásra vonatkozik, hanem folyamatokra és szervezetekre: úgy tervezték, hogy a világon bárhol mûködő szervezetre és alkalmazott folyamatra alkalmazható legyen.



Az ISO 9001 szabvány arra a célra összpontosít, amely a gazdasági élet mozgatója: a vevők, az ügyfelek elvárásainak és igényeinek minél teljesebb kielégítése.



Egy jól megtervezett, bevezetett és gondosan mûködtetett ISO 9001 szerinti minőségirányítási rendszer jelentősen segítheti, hogy tevékenysége egyre magasabb szinten és minőségben tudjon megfelelni a vevők elvárásainak. Ez úgy érhető el, hogy minden, a minőséget befolyásoló munkafolyamat, tevékenység esetén egy háromrészes, folyamatosan megújuló ciklus valósul meg: tervezés – ellenőrzés – dokumentálás:



Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségügyi rendszer kiépítése és mûködtetése során

· a minőséget befolyásoló tevékenységeket tervezni kell, célok és a felelősségi körök egyértelmûek legyenek,

· a minőséget befolyásoló tevékenységeket ellenőrizni kell, hogy a speciális elvárások (minden szinten) teljesüljenek, a problémákat megelőzzük és elhárítsuk, és a helyesbítő akciók tervezhetők és kivitelezhetők legyenek,

· a minőséget befolyásoló üzleti tevékenységeket dokumentálni kell, hogy biztosítsuk a minőségi célok és módszerek megértését, zökkenőmentes együttmûködést a szervezeten belül.



Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer kiépítése és hatékony mûködtetése esetén a szervezet tevékenységét az alábbiak is fognak megvalósulni:

· teljes elkötelezettség a minőség iránt a vezetés és valamennyi alkalmazott részéről,

· a hibamegelőzés kerül előtérbe,

· állandó, alkotó kommunikáció a munkafolyamatok, a vezetők, munkatársak, ügyfelek, partnerek között,

· a tevékenység minősége szempontjából kritikus dokumentumok gondos vezetése és hatékony ellenőrzése,

· a munkafolyamatok kritikus pontjainak és a kimenetek folyamatos figyelése, ellenőrzése, a javító célzatú beavatkozások végrehajtása.



Az ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer várható előnyei:

· a vezetés hatékonyságának és eredményességének növekedése,

· a munkaszervezet és a folyamatok folyamatos fejlődése,

· tervezett és rendszeres ellenőrzés, hibafeltárás, helyesbítés és megelőzés,

· csökkenő hibalehetőség és veszteség,

· egyenletesebb és megbízhatóbb teljesítmény,

· a piaci pozíció erősödése, a versenyképesség javulása,

· a presztízs növekedése.





Dr. Vadász István

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?