A dél-amerikai ország pistaciótermő területe jelenleg mintegy 25 000 hektárra tehető a 2023-ban alakult Argentin Pisztáciafa Kutatási Nemzeti Hálózat adatai szerint. A termőterületek többsége az Andok hegység lábánál fekvő San Juan tartományban található, ahol a száraz, forró nyarak és hűvös telek ideális feltételeket biztosítanak a növény számára - közölte a Reuters.
A szakértők szerint Argentínában összesen 16 millió hektárnyi terület alkalmas pisztációtermesztésre San Juan, Mendoza, San Luis és La Pampa tartományokban. Bár az ország termelése még messze elmarad a világ vezető pisztációtermesztőitől (Egyesült Államok, Irán, Törökország), Argentína az egyetlen jelentős termelő a kontinensen, és komoly exportpotenciállal rendelkezik.
Argentína kétségtelenül nagy termelővé válhat
- nyilatkozta Alberto Aguilera, a SolFrut vállalat pisztációültetvényeinek vezetője.
A cég közel 3000 hektáron termeszt pisztáciát, és várhatóan 2027-ben kezdi meg a jelentősebb betakarítást. Az argentin termelők többnyire Kaliforniából származó oltványokat használnak. A pisztácia iránti kereslet világszerte növekszik, amit a közösségi médiában népszerűvé vált pisztáciás "Dubai csokoládé" is tovább fokozott. Ennek hatására Argentínában is számos új pisztáciás termék jelent meg a piacon, a pisztáciás dulce de leche-től kezdve a süteményekig.
Marcelo Ighani, egy 74 éves iráni bevándorló volt az első, aki az 1980-as években pisztáciát kezdett termeszteni Argentínában. Fia, Maximiliano szerint jelenleg olyan nagy a kereslet, hogy nem tudják kielégíteni. A Pisté nevű családi vállalkozásuk 2025-re várhatóan 400 000 oltványt fog előállítani, ami több mint kétszerese a 2023-as mennyiségnek. Az Argentin Szövetségi Beruházási Tanács 2024-es jelentése szerint az ország a megtermelt pisztácia 30-50 százalékát exportálja, főként Olaszországba, Oroszországba, Ausztráliába és más latin-amerikai országokba. A szakértők szerint az export várhatóan növekedni fog, ahogy egyre több befektető lép be a piacra és több fa kezd termést hozni.
A SolFrut 2019-ben kezdett pisztáciát telepíteni korábbi olajfaültetvényeinek helyére, hektáronként mintegy 12 000 dolláros beruházással. José Chediack, a vállalatot magában foglaló Grupo Phronesis elnöke szerint a pisztácia jelenleg "nagyon jó időszakát éli", de óvatos a hosszú távú fennmaradásával kapcsolatban. A csökkenő globális borfogyasztás miatt egyes bortermelők szőlőültetvényeiket pisztáciára és más diófélékre cserélték. Mendoza tartomány, amely híres Malbec szőlőjéről, már 2020-ban felismerte a pisztácia potenciálját, és "zöld aranynak" nevezte a növényt.
San Juan tartományban, ahol körülbelül 800 000 ember él, a pisztáciafák már a harmadik legnagyobb területet foglalják el a mezőgazdasági termékek közül, a szőlő- és olajfaültetvények után. Miguel Moreno, a tartomány mezőgazdasági titkára szerint "a pisztácia nagyon erős hatással lesz San Juan gazdaságára". A pisztácia láz egyértelműen látható a tartományban: a helyi édességgyárak pisztáciás süteményeket készítenek, a fagylaltozók pedig többféle pisztáciás ízesítést kínálnak, köztük a népszerű Dubai csokoládés pisztáciát is.








