Nem tett jót a kukorica és a búza árzuhanása az UBM-nek

Nem tett jót a kukorica és a búza árzuhanása az UBM-nek

agrarszektor.hu
Nagyot esett az UBM bevétele és profitja a takarmánygyártás alapanyagaként használt szemes terményeknél jelentkező árzuhanás miatt. A volumenben viszont összehasonlítva 19%-os növekedést ért el a cégcsoport, illetve a megelőző félév volumenéhez képest is 5%-os a növekedés - derült ki a vállalat gyorsjelentéséből.

Az UBM Holding közzétette a 2023. július 1-től 2023. december 31-ig tartó félév számait. Ezek alapján a vállalatcsoport az egy évvel korábbi 122,7 milliárd forint után 14 százalékkal kevesebb, 105,3 milliárd forint árbevételt, 31 százalékkal 4,1 milliárd forintra csökkenő EBITDA-t, és 1,9 milliárd forintról 65 százalékkal 670 millió forintra csökkenő adózott eredményt ért el - írja a Portfolio. A gyorsjelentésben a vállalat kiemeli, a féléves számok elmaradnak a megelőző félév hasonló számaitól, de erre a teljesítményre egy jelentős árzuhanást elszenvedő piacon voltak képesek.

A takarmánygyártás alapanyagaként használt szemes terményeknél a 2023. december 31-ével záródó félévben a takarmánykukorica átlagos ára több, mint 50%-kal, a takarmánybúza ára pedig közel 40%-kal esett vissza, ami jelentős negatív árhatást okozott az árbevételben. A volumenben viszont összehasonlítva 19%-os növekedést ért el a cégcsoport, illetve a megelőző félév volumenéhez képest is 5%-os a növekedés.

Az UBM Csoport két hagyományos üzletága közül a szemes terményekkel és olajos magvakkal kereskedő Commodity üzletág a várakozáson felül teljesítve zárta a félévet, a takarmánygyártással és takarmány alapanyag-kereskedelemmel foglalkozó Feed üzletág a várakozásokat alulmúlva teljesített - emeli ki a menedzsment. Ennek legfőbb oka a folyamatos gyártáshoz szükséges készletek megléte volt csökkenő árú piaci környezetben, amely nem tette lehetővé a folyamatosan eredményes gyártást. A piaci árhatás kiküszöbölésére az üzletág menedzsmentje lépéseket tett, amely értelmében csak minimális készletezés engedélyezett a gyártáshoz, így az elmúlt félévihez hasonló, markánsan elváló piaci ár és készletezési ár nem fordulhat elő - írják a gyorsjelentésben.

A növekedési stratégiában lefektetettek szerint a vállalat menedzsmentje folyamatosan vizsgálja a regionális terjeszkedés lehetőségét. Az UBM célpiacként továbbra is Romániára és Szerbiára koncentrál, mint potenciális akvizíciós cél a takarmánygyártás kibocsátásának növelésére, de zöld- és barnamezős beruházási terveket is vizsgál az igazgatóság a felvásárlási lehetőségek mellett. Az aktuális félévben a Commodity üzletág megnyitotta olaszországi irodáját az UBM Italy céggel, amely kereskedelmi iroda 2024. januárjában kezdte meg aktív tevékenységét.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!