Jogi tudnivalók: Tudnivalók az ÁTK IV támogatásról

Agro Napló
Az európai uniós és nemzeti forrásokból finanszírozott támogatásokkal foglalkozó ügyvédként olyan aktuális jogi témákat kívánok bemutatni cikkeimben, amelyek hozzásegíthetik a Kedves Olvasót az eredményes gazdálkodáshoz, a pályázatok összeállításához.  


 

A tavalyi év karácsonya előtt az Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alapból társfinanszírozott állattartó telepek korszerûsítése (ÁTK IV) jogcímre megszülettek a támogatási határozatok. A támogatásban részesült projektek összesen 80,9 milliárd forint kötelezettségvállalást eredményeztek. Jelen cikk célja, hogy az ÁTK IV jogcím legfontosabb jogi rendelkezéseire felhívja a figyelmet, elősegítve ezzel az eredményes megvalósítást és támogatás lehívást, mivel a korábban érvényes szabályok némileg módosultak.

Korábban általános szabály volt az ÁTK jogcím esetén, hogy a kizárólag gépbeszerzést tartalmazó projektet a támogatási határozat közlésétől számított 2 éven belül, minden egyéb beruházást a támogatási határozat közlésétől számított 3 éven belül meg kellett valósítani. Az ÁTK IV jogcím keretén belül azonban a beruházást legkésőbb 2015. január 31. napjáig meg kell valósítani. Vagyis a kizárólag gépbeszerzést tartalmazó projektek esetében érdemben nincs változás: aki átvette 2012. év decemberében támogatási döntését, annak a 2 év hamarabb lejár, mint 2015. január 31. napja. Építési beruházások esetén megszûnt azonban a 3 éves megvalósítási határidő, 2015. január 31-ig le kell zárni az építéssel járó projekteket. Ha valaki közbeszerzésre kötelezett, a megvalósítási határidő akkor sem hosszabbodik meg, mivel új elemként kizárja a jogszabály a közbeszerzési eljárás lefolytatása miatti 6 hónapos megvalósítási határidő-hosszabbodást. A vis maior esemény miatti határidő-hosszabbodás szintén kizárásra került.

Nagyon fontos tudni, hogy a beruházás akkor tekinthető megvalósítottnak, ha a projekt részét képező összes tevékenység okirattal igazoltan lezárásra került. Építési beruházás esetén az okirat nem más, mint a jogerős használatbavételi engedély, az üzembe helyezés feltételeként külön jogszabály által előírt közokirat vagy magánokirat, egyéb esetben pedig a gazdasági eseményről kiállított, igazoltan teljesített és pénzügyileg is rendezett számviteli bizonylat. Felhívom a figyelmet, hogy nem elegendő a munkálatokról kiállítani a számviteli bizonylatot, hanem azt ki is kell egyenlíteni. Nem feltétlenül elegendő a megvalósítási határidő utolsó napján elindítani az eladó felé az utalást, mert amennyiben annak számláján nem kerül az utalás napján jóváírásra az ellenérték, akkor határidőben meg nem valósított lesz a beruházás. Apró figyelmetlenség, mely miatt többen estek már el a támogatástól.

 

Kifizetési kérelmet évente február 1. és május 31., valamint augusztus 1. és december 31. között lehet benyújtani.

Kiemelt jelentőségû új rendelkezés, hogy a támogatási határozat közlésétől számított 6 hónapon belül a támogatási határozatban jóváhagyott – és a támogatási határozattal jóváhagyott egyéb elszámolható kiadások összegével csökkentett – támogatási összeg legalább 10%-ával el kell számolni. Ez praktikusan azt jelenti, hogy mivel június-július hónapban nem lehet kifizetési kérelmet benyújtani, így nincs valósan 6 hónap a 10%-kal történő elszámolásra. Amennyiben ezen kötelezettség megszegésre kerül, a támogatás megvonásával és még a kizárás szankciójával is szembe kell nézni.

Az első kifizetési kérelem benyújtását követően három havonta nyújtható be olyan kifizetési kérelem – az utolsó kifizetési kérelem kivételével –, melyben legalább a támogatási összeg 10%-a elszámolásra kerül. Az utolsó kifizetési kérelmet és hozzá kapcsolódóan a jogerős használatbavételi engedély hiteles másolatát legkésőbb 2015. január 31. napjáig kell benyújtani. Vagyis nagyon jelentős változás, hogy nem csak meg kell valósítani a beruházást 2015. január 31. napjáig, hanem el is kell vele számolni, sőt jogerős használatbavételi engedélyt is csatolni kell az utolsó kifizetési kérelemhez. A 61/2012. (VI. 29) VM rendelet jelenlegi állapota szerint, valamint a 23/2007. (IV. 17.) FVM rendelettel való viszonyát megvizsgálva nem lesz elegendő azt igazolni, hogy az engedély kiadása iránti eljárás megindult, hanem csatolni kell a jogerős használatbavételi engedélyt. Továbbá, ha a kifizetési kérelem benyújtási időszakok nem változnak, akkor 2014. december 31-ig kell az utolsó kifizetési kérelmet postára adni, hiszen 2015. januárjában nem lesz kifizetési kérelem benyújtási időszak, tehát a valós beruházás megvalósítási időszak lerövidül 2014. december 31-re.

 

Változatlan az a követelmény, hogy a támogatási határozattal jóváhagyott elszámolható kiadások összegének legalább 80%-át teljesíteni kell.

 

Eltörlésre került az a szabály, hogy a támogatási határozat közlésétől számított 24 hónapon belül legalább a támogatási döntéssel jóváhagyott támogatási összeg 50%-ával el kell számolni. A kizárólag gépbeszerzést tartalmazó projekteknél ennek nincs jelentősége, hiszen 24 hónapon belül legalább a 80%-kal el kell számolni. Építési beruházásnál jelenthet ez változást, bár arra tekintettel, hogy a megvalósítási határidő alig több 24 hónapnál, ez lényegében az elszámolások ütemezésén változtathat. Elképzelhető tehát az, hogy mivel kötelező a 6 hónapon belüli 10%-kal történő elszámolás, ezt követően csak 2014. december 31-én kerül benyújtásra a 2., egyben utolsó kifizetési kérelem, ami tartalmazza legalább 70%-át a támogatási határozattal jóváhagyott elszámolható kiadások összegének.

Nem változtak a megvalósítási hely módosításának és a kötelezettség átadásának szabályai, illetve a gépcsere vagy az építési beruházás esetén a mûszaki tartalom módosításra vonatkozó előírások sem. A mûszaki tartalom módosítás esetében megjegyzendő, hogy csak a hatóság kötelező előírásának teljesítése érdekében, egy alkalommal, az első kifizetési kérelem benyújtását megelőzően, legkésőbb a kifizetési kérelem benyújtásának napját megelőző harmincadik napig benyújtott, mûszaki ellenőri véleménnyel alátámasztott kérelemre módosítható.

Amennyiben bármi ilyen jellegû módosítást kívánnak eszközölni, abban az esetben az erre vonatkozó kérelmüket minél hamarabb adják be, hiszen ilyen feszített tempójú megvalósítás és elszámolás esetén egy függőben lévő és esetleg elhúzódó bírálat nagy időveszteséget okozhat.

Az ÁTK IV olyan támogatási jogcím, ami esetén támogatási előleg adható. Azonban ehhez az Irányító Hatóságnak (a továbbiakban: IH) közleményt kell kiadnia arról, hogy előleg vehető igénybe, azonban eddig erre még nem került sor (a cikk megírásakor legalábbis még nem jelent meg). Ha előleget kíván ebben a jogcímben rendelkezésre bocsátani az IH, akkor január-február hónap folyamán meg kell jelennie az IH közleménynek, hiszen a vonatkozó szabályozás szerint a támogatási határozat jogerőre emelkedését követő 60 napon belül kell beadni az előlegkérelmet.

Fontos tudnivaló még, hogy a projekt üzemeltetési kötelezettsége a támogatási határozat közlésével kezdődik és az utolsó kifizetési határozat közlésétől számított 5 évig áll fenn.

Javaslom a beruházás kivitelezésének pontos megtervezését, átgondolását, annak érdekében, hogy a jogszabályi kötelezettségek betartása mellett a megítélt támogatás maradéktalanul lehívásra kerülhessen.

 

Dr. Bacskai Edina

ügyvéd

(Tel.: 06-20/4529-851)

A cikk szerzője: Dr. Bacskai Edina

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?