A kapásnövények magvainak vetése szemenkéntvető gépekkel

Agro Napló
A legfontosabb szántóföldi kapásnövényeink közé a cukorrépa, a szója, a napraforgó, valamint a kukoricák (áru-, hibrid- és csemegekukorica) tartoznak. Ezen széles (45-80 cm) sortávolságú növények optimális vetési ideje egymástól lényegében elkülöníthető, ezért a célszerűség azt kívánja, hogy a különböző (fajtájú, méretű és alakú, eltérő ezermagtömegű) magvakat lehetőleg egy géppel vessük ki. A következőkben azokat a szemenkéntvető gépeket mutatjuk be, amelyek elsődlegesen ugyan a kukorica vetésére készültek, azonban a gépek többsége - vetőtárcsák, celláskerekek, vetőelem felszereltség cseréjével - más növények magvainak vetésére is alkalmassá tehető.

A szemenkéntvető gépek felépítése

Az építési mód szempontjából a szemenkéntvető gépcsaládokban függesztett és vontatott kivitelû gépek találhatók meg. A vetőgépek többsége - az európai gyártmányúak - 3-pontos függesztő berendezéssel kapcsolódik az üzemeltető traktorhoz, azonban az amerikai gyártmányok (pl. JOHN DEERE) vontatott kivitelben - az erőgép vonószerkezetéhez kapcsolhatóan - készülnek.

A szemenkénti vetőgépek zártszelvényű vázát gumiabroncsozású járókerekek támasztják alá. A legtöbb gépen két járókerék található meg, de - a nagyobb munkaszélességek esetén - vannak négy-, hat-járókerekes változatok is. A különböző munkaszélességű gépek gerendelyei merev és teleszkópos, vagy (szállításkor) hidraulikusan fel/behajtható kivitelben készülnek. Néhány nagyobb munkaszélességű (12-18-soros) vetőgép szállításkor - a gépek tartozékát képező szállítókocsijain - hossztengelye irányában vontatható. A vetőelemek/vetőszerkezetek kivétel nélkül talajkerék hajtásúak. A tőtávolságok átállítása történhet lánckerekek cseréjével, több fokozatú váltóművel, vagy a kettő kombinációjával. A vetőszerkezeteket működtető hajtásátvivő berendezések biztonsági kapcsolókkal vannak ellátva, amelyek megakadályozzák az egyes szerkezeti egységek túlterhelését és törését. A gépek nyomjelzői tárcsás kivitelűek, átállításuk mechanikus/hidraulikus megoldású. Az egyes vetőszerkezetek a kivetendő mag fajtájához és annak méretéhez igazodó vetőtárcsákkal (celláskerekekkel), vetődobokkal szerelhetők fel.

A vetőelemek felépítése

A vetőelemek (vetőegységek) a gép vázához olyan tartóbilincsekkel és kengyelekkel csatlakoznak, amelyek lehetőséget biztosítanak - a kapásnövények sortávolságának megfelelő - (általában 45-80 cm közötti) átállításukra. Az elemenkénti vetőszerkezetű gépek vetőelemeinek felfüggesztése paralelogramma - némely gépnél paralel-tandem - megoldású, ezáltal a vetőkocsik jól követik a talajfelszín hossz-, és keresztirányú különbségeit. Az elemek egymástól függetlenül is elmozdulhatnak, ami igen fontos a vetési mélységegyenletesség betartása szempontjából. A vetési mélység - elemenkénti - beállítására egy mechanizmus szolgál, de ismeretesek olyan gépek is, ahol a csoroszlya csap/furatos reteszelésével lehet a vetési mélységet változtatni. A soronkénti magládákból a vetőmagvak a különböző kialakítású vetőszerkezetbe kerülnek. A vetőszerkezet előtt helyezkedik el a tárcsás vagy az ékalakú (csúszó) csoroszlya, amelynek feladata a vetőbarázda megnyitása. A barázdába hullott magvakat - rugófeszítésű - takarólapátok takarják be a felső aprómorzsás talajréteggel, majd a különböző megoldású tömörítő kerekek tömörítik vissza a talajfelszínt.

A központi vetőszerkezettel (és központi magtartállyal) rendelkező gépeknél (pl. KÜHNE CYCLO-900) egyetlen „nagy” vetőszerkezet egyszerre több csoroszlyát is kiszolgál. A nagy átmérőjű furatsoros vetődobról (vagy a függőleges tengelyû fekvő cellás-tárcsától) műanyag magvezető csöveket ágaztatnak le az egyes vetőkocsikhoz. A vetőkocsik elején tárcsás csoroszlya-pár nyitja meg a barázdát. A vetőágynyitó tárcsás csoroszlya-párt mélységhatároló kerekek követik, amelyek után egy kúpos kerék - csúszó csoroszlya - alakítja ki a végleges vetőbarázdát. A vetőszerkezetben lévő túlnyomás hatására a vetőmagvak a magvető csöveken keresztül a nedves barázda fenékre kerülnek. A vetőmagvakat egy rugófeszítésű tárcsa-pár takarja be az aprómorzsás talajjal, majd széles tömörítő kerék tömöríti vissza a talajfelszínt.

A vetőelemekre felszerelhető hagyományos művelőeszközök mellett a gyártók mulchba (esetleg bakhátba)-vető, ill. a könnyű és középkötött talajok esetében a direktvető (no-till) csoroszlyákat is ajánlják.

Vetőszerkezetek

A különböző kukorica szemenkénti vetőgépek vetőszerkezetei mechanikus, vagy pneumatikus rendszerűek. Vannak kombinált (pneu-mechanikus) vetőszerkezetű gépek is, azonban ezek az országban nem terjedtek el.

A mechanikus vetőszerkezetű gépek előnye a pontosabb hosszirányú vetésegyenletesség az egyszerű és gyors tőtávolság-átállítás, a kisebb géptömeg és ezzel összefüggésben a viszonylag kisebb gépár. Ezzel szemben ezek a gépek csak kisebb (5-7 km/h) munkasebességgel üzemeltethetők, ezért azonos munkaszélesség esetén területteljesítményük kisebb, mint a pneumatikus vetőgépeké. Az ilyen mechanikus vetőszerkezetű gépeket elsősorban a cukorrépa vetésére használják.

A belső cella-töltődésű és a palást-cellás vetőszerkezetű gépeknél a járókerékről hajtott celláskerék a cellákba/hasítékokba bekerülő vetőmagvakat - a csoroszlya felett - alul kiejti. A palást-cellás vetőszerkezetű gépeknél a cellák körbefutó hasítékában elhelyezett magkilökő ék a magokat lefelé tereli, hogy azok minél rövidebb úton a vetőágyba kerüljenek. A cellákból a felesleges magvakat (bordázott) lesodró henger távolítja el. Egyes géptípusoknál a lesodró henger helyett - állítható - magleválasztó lemezt alkalmaznak.

A merítőkanalas vetőszerkezetű gépeknél a vetőszerkezet kisméretű vezérelt kanalakkal végzi a vetőmagvak adagolását. A kanalak a haladási irányra merőlegesen álló tengely körül forognak a vetőházban. A kanalak - forgás közben - alsó helyzetükben bemerülnek a magtérbe és abból egy-egy szemet kiemelnek. A kiemelt szemet a felső helyzetben elforduló vezérelt kanál a magvezető ejtőcsövön keresztül a csoroszlya által nyitott barázdába juttatja (pl. KINZE).

A szorítóujjas vetőszerkezetek a különböző méretre kalibrált és osztályozott, valamint az osztályozatlan kukorica vetőmag vetésére egyaránt alkalmasak. A talaj közelében elhelyezett, függőleges síkban mozgó szorítóujjas vetőszerkezet vezérelt ujjai a kukoricaszemeket - egyenként - megfogják és az állótárcsa nyílásán át egy cellás kerékbe ejtik. A cellás kerék a magvakat közvetlenül a csoroszlyához vezeti, és azok a talaj közelében - 5-10 cm magasságról - a barázdába hullanak.

Hazánkban a kapásnövények magvainak vetésére - döntő többségben - a pneumatikus vetőszerkezetû szemenkénti vetőgépeket alkalmazzák. Ezeket a gépeket a bonyolultabb vetőszerkezet és tőtávolság átállítás, a nagyobb géptömeg és ennek megfelelően a nagyobb gépár jellemzi. Mindezekkel szemben áll a nagyobb munkasebesség, ennek megfelelően a nagyobb területteljesítmény, valamint a többoldalúság, más növények magvainak vetésére történő alkalmazhatóság. A pneumatikus rendszerû vetőgépek csoportjában a szívó légáramú és a nyomó légáramú gépeket különböztetjük meg.

A szívó légáramú vetőszerkezettel rendelkező gépeknél a gépvázon, a hárompontos függesztő-berendezésnél elhelyezett szívó ventilátor - az üzemeltető erőgép TLT-jéről meghajtva - biztosítja a magfelvételhez szükséges vákuumot. A ventilátor szívóházától gégecsövekkel csatlakoznak az elemenkénti (soronkénti) vetőszerkezetekhez. Az elemenkénti magtartályból a magvak egy átömlő nyíláson keresztül - gravitációs úton - a vetőmagkamrába kerülnek és a vákuum hatására a furatos vetőtárcsa furataira tapadnak. A vetőszerkezeten belül állítható íves, vagy fogazott maglesodrók akadályozzák meg a kettős magkiadagolást. A talajkerékről meghajtott forgó vetőtárcsáról egy magleválasztó sodorja le a magvakat, amelyek a csoroszlya által nyitott barázdába hullanak. A pontosabb magkihelyezés azoknál a gépeknél érhető el, amelyek a vákuum megszünése - a magleválasztása - után a vetőmagvakat a cellás-kerekeikbe hullajtják, s közvetlenül a csoroszlya felett ejtik a vetőbarázdába. A celláskerekek szinkronban forognak a vetőtárcsákkal és így biztosított, hogy minden cellába csak egy vetőmag kerülhessen. A vetőtárcsák a kivetendő magvaknak megfelelően cserélhetők és egy, vagy több furatsorosak lehetnek.

A nyomó légárammal mûködő vetőszerkezetû gépek egyedi (elemenkénti) vagy központi szerkezeti megoldásúak lehetnek. Az elemenkénti vetőszerkezetû gépeknél (pl. BECKER AEROMAT) a magtartályból szabályozható beömlőnyíláson keresztül kerül a vetőmag a forgó - kúpos furatokkal ellátott - celláskerékhez. A cellákba kerülő vetőmagvak közül a folyamatosan nagy sebességû nyomó légáram - a vetőfuratban elhelyezkedő mag kivételével - a fölösleges magvakat „kifújja”, s a forgó vetőcellában - alul - bennmaradt mag a csoroszlya által nyitott vetőbarázdába hullik. Az esetleg beszorult magvakat a celláskerék belső peremén végigfutó hasítékba benyúló, vékony magkilökő lemez juttatja a barázdába. A fúvóka végénél lévő túlnyomás alatt álló teret kiegyenlítő cső köti össze a magtartály felső részével, különben a mag nem tudna beömleni a celláskerékhez.

A nyomó légárammal dolgozó központi dobos vetőszerkezetû (pl. CYCLO 800-900) pneumatikus vetőgépeknél a - központi - magtartályból a vetőmag a tartály alján lévő magbevezető csatornán keresztül jut a vetődobba. A vetőmagvak, az üzemeltető erőgépről hidromotorral meghajtott légszállító ventilátor által létesített túlnyomás hatására, a vetődob forgása közben, annak palástján kiképzett furatsoraira tapadnak. A felesleges magvakat lesodró kefe választja le. A vetődob külső felületén a keresztirányban elhelyezett gumihenger-sor a dobfuratok lefedésével megszünteti a vetőfuratokra ható túlnyomást, s így a magvak a gravitáció és a centrifugális erő hatására - a furatokról leválva - a vetődob palástja alatt lévő, tölcsérszerûen kiszélesedő, magvezető csövekbe hullanak. A vetőmagvakat a magvezető csöveken keresztül kiáramló nagy sebességû levegő a csoroszlyák által nyitott barázdákba továbbítja.

Kiegészítő adapterek, vetésellenőrző készülékek

Valamennyi vetőgépre starter mûtrágya és talajfertőtlenítő-szer kijuttató adapterek szerelhetők fel. Ezeket az adaptereket a gyártók alapgépeikhez (opcióban) ajánlják is. Az adapterek adagolószerkezetei általában mechanikus rendszerûek, toló- vagy bütykös-hengeres megoldásúak, de vannak pneumatikus rendszerû, központi adagolós kivitelek is. A kiegészítő adapterek tartályai mûanyagból (üvegszállal erősített polyészterből) készülnek, s az adagoló szerkezetektől mûanyag csővezetékeken - sávosan - kerül a mûtrágya/talajfertőtlenítő-szer a csoroszlyákhoz. Az adagolószerkezetek meghajtását a járókerekekről biztosítják, s a kijuttatható tápanyag vagy inszekticid mennyisége tág határok között változtatható.

A kukorica szemenkénti vetőgépek kiegészítő berendezései közé tartoznak a vetést ellenőrző készülékek. Ezek a vetőcsoroszlyánál - vagy a vetőtárcsánál - elhelyezett (fotocellás vagy opto-elektrikus) magérzékelőkből, a soronkénti - fény és hang hibakijelzőkből, valamint az üzemeltető erőgép vezetőfülkéjében lévő monitorból állnak. Ezek a berendezések (készülékek) az egyszerû - csak az egyes vetőelemenkénti magkihagyást jelző - készülékek mellett fedélzeti komputeres megoldásúak is lehetnek (vetési sebesség, területteljesítmény kijelzés, üzemóra számlálás, kiadagolt magmennyiség megadása, stb.).

A kapásnövények magvainak vetésére használható - jelenleg is gyártott és forgalmazott - szemenkéntvető gépek főbb mûszaki jellemzői az 1. táblázatban találhatók meg.

Gödöllő, 2003. február 28.

Dr. Fûzy József

FVMI GM Kht. - Gödöllő

Szemenként vető gépek főbb mûszaki jellemzői*
Vetőgép gyártó és típus Gyártó ország Soros száma Munka-

szélesség
Tömeg Telj.- igény Vetőszerk.

rendszere
Alkalmazási terület**
(db) (cm) (kg) (kW)

ACCORD OPTIMA

  4-6-8-12 300-930 700-1850 44-110 pneumatikus K, N, Sz, Cr

OPTIMA NT

D 3-4-5-6-8-9-12 300-930 710-1980 44-110 pneumatikus K, N, Sz, Cr

MONOPILL (S)

  12-18 540-900 1230-1900 60-110 mechanikus Cr

AGRICOLA ITALIANA K; KS

I 6-8 450-600 690-1350 37-59 pneumatikus K, N, Sz

P

  6-12 270-540 n. a. 59 pneumatikus Cr

AMAZONE ED

D 4-6-8-12 300-900 750-2000 50-120 pneumatikus K, N, Sz

BECKER AEROMAT M; MK; T; R

D 4-6-8-12 225-825 580-3150 60-100 pneumatikus K, N, Sz, (Cr)

CENTRA 2000 C

  6-12-18 270-810 530-2150 37-100 mechanikus Cr

BREVIMACC MS 4100/8230 ES

I 4-6-8 300-600 450-1440 37-75 pneumatikus K, N, Sz

MS 8200/8230/8250 C

  6-8-12 270-540 750-2520 37-100 pneumatikus Cr

GASPARDO DORADA SP; SI; ST; MT

I 4-6-8 300-600 600-2370 40-90 pneumatikus K, N, Sz

JD-6 – JD-12 TRANSPORT (KÜHNE)

H 6-12 457-914 1300-4650 60-89 pneumatikus K, N

JOHN DEERE 1750; (1730)

USA 6 (+3 – +5) 457 1300-1600 60 pneumatikus K, N, Sz

1760; 1710

  12 914 4080-4660 89 pneumatikus K, N, Sz

KINZE 2000/6; 2600/8; 2210/12

USA 6-8-12 450-920 2000-7060 60-110 mechanikus K, N; Sz

KLEINE MULTICORN (DUO)

D 4-6-8-12 300-930 460-2400 43-110 pneumatikus K, N, Sz, Cr

UNICORN-3

  6-12-18 300-930 400-2430 58-148 mechanikus Cr

KUHN MAXIMA

F 6-8-12 450-900 720-2200 60-120 pneumatikus K, N, Sz

PLANTER 2 (JUNIOR)

  6-8-12 450-900 970-2430 48-100 pneumatikus K, N, Sz

KÜHNE CYCLON

H 6-12 457-917 2620-5130 75-105 pneumatikus K, N, Sz

MAGICSEM MS (4100/4230/8100/8230)

I 4-6 310-450 460-1080 36-58 pneumatikus K, N, Sz

MASCAR FUTURA (SUGARBET)

I 4-5-6-8-12 300-900 570-1650 35-110 pneumatikus K, N, Sz, (Cr)

MONOSEM MECA

F 6-12 270-540 710-1750 44-88 mechanikus Cr

NG; NG PLUS; NX

  4-6-8-12 300-910 700-3740 44-150 pneumatikus Cr, N, Sz, K

PLANET AGRO GILLES 2003 G

B 6-12-18 270-900 700-3000 59-88 mechanikus Cr

PRECISA P (-T,–XL, – XL–T); P-B

I 4-5-6-8-12 300-570 530-1370 60-115 pneumatikus K, N, Sz, Cr

SFOGGIA DELTA MAX (TANDEM)

I 4-6-8-10-12-18 200-800 400-1500 30-74 pneumatikus Cr

GAMMA PLUS (CS), SIGMA

  2-4-6-8-12 200-850 330-2300 30-90 pneumatikus K, N, Sz

SPC; SP; SPCC

RO 4-6 280-450 400-1000 30-59 pneumatikus K, N, Sz

VOGEL-NOOT MASTER PLANT (PROFI)

A 2-4-6-8-12 150-850 350-1590 30-103 pneumatikus K, N, Sz

WHITE NEW IDEA 6106 (6122; 6322)

USA 6-8-12 450-920 1670-4300 60-120 pneumatikus K, N, Sz

Megjegyzés: * Forrás: Mezőgazdasági gépek katalógusa 2003.

** Alkalmazási területek: K = kukorica; N = napraforgó; Sz = szója; Cr = cukorrépa

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Új hibridek – erős innováció!

Új hibridek – erős innováció!

Ahhoz, hogy egy vállalat a mai világban sikereket érhessen el, elengedhetetlen tényező a termékének vagy szolgáltatásának teljes körű ismerete. Nincs...

LG vetőmag az innováció homlokterében

LG vetőmag az innováció homlokterében

Nemzetközi kutatómunkánk eredményének és különleges infrastrukturális hálózatunknak köszönhetően kiemelkedő teljesítőképességű fajták, hibridek teszte...

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?