Az Amerikai félidei választások és a mezőgazdaság

Agro Napló
2010. november 2-án került sor az Egyesült Államokban a félidei kongresszusi választásokra. A Képviselőházban a republikánus párt 1948 óta nem látott többségbe került, azonban a Szenátusban továbbra is kisebbségben marad.

 

Az amerikai mezőgazdasági politika alakulására meghatározó befolyással bír a Képviselőház Mezőgazdasági Bizottsága, melynek elnöki posztján a republikánus többség miatt változás történik: Collin Peterson (D-MN) helyett a várakozások szerint a jövőben Frank Lucas (R-OK) látja el az elnöki teendőket. Lucas republikánus ranking memberként eddig is komoly szerepet töltött be a Bizottság munkájában, és a 2002-es, valamint a 2008-as Farm Bill előkészítésében. Lucas személyében Petersonhoz mérhető erős személyiség vezeti majd a Bizottságot. Lucas elődjéhez hasonlóan – és Tom Vilsack mezőgazdasági miniszterrel szemben – elsősorban a kereskedelmi méretű farmok versenyképességének javítását tartja elsődleges prioritásnak, és elkötelezett a jelenlegi támogatási rendszer fenntartása mellett. Eddigi munkája során kiállt a természetvédelmi támogatások, a megújuló energia és a közvetlen támogatások mellett, erősen ellenezte viszont a támogatási limitek és bármilyen cap-n-trade/cap-n-tax rendszer bevezetését. Peterson demokrata ranking memberként várhatóan továbbra is jelentős befolyással lesz a következő farmtörvényre.



Bár a republikánusok a kisebb államot és a költségvetési hiány lefaragását (kiadáscsökkentést) helyezik előtérbe, Lucas várhatóan mindent megtesz annak érdekében, hogy a mezőgazdaság támogatási szintjét érdemben ne kelljen majd csökkenteni a 2012-es Farm Bill során. Egyes elemzők szerint ezért elképzelhető, hogy a farmtörvény vitáját 2011 második feléig/végéig késlelteti, mert az elnöki választásokhoz közeledve jobb alkupozícióba kerül.



Jelen állapot szerint drámai változás nem várható a Mezőgazdasági Bizottság 2012-es farmtörvényhez való hozzáállásában. A legfőbb különbség Lucas és Peterson felfogása között, hogy míg Peterson elsősorban a terménybiztosítási rendszerben látja a jövőt, addig Lucas kiáll a közvetlen támogatások mellett. Peterson azonban úgy nyilatkozott, nem kíván ebben a kérdésben szembemenni Lucas-szal. Mindez azt jelentheti, hogy amennyiben megszorításokat kell bevezetni az új farmtörvény megalkotása során, az elsősorban a terménybiztosítási rendszert, másodsorban az ACRE nevű támogatási programot, a természetvédelmi (agrár-környezetvédelmi) támogatásokat, az állandó katasztrófasegélyezést és esetleg az etanol adókedvezményét érintheti, melynek törvényi felhatalmazása 2010 végén lejár. Érdemes megjegyezni, hogy amennyiben például a természetvédelmi programok kiadásit érdemben csökkentenék, úgy akár néhány millió hektárnyi pihentetett terület is visszajöhet a termelésbe. Szakértők szerint egy jelentősebb kiadáscsökkentés 3 %-kal növelheti a kukorica, 7 %-kal a búza termelését.



Megjegyzendő, hogy az Obama elnök által összehívott kétpárti deficitcsökkentő-bizottság (National Commission on Fiscal Responsibility and Reform) 2010. november 10-én nyilvánosságra hozott javaslata 2020-ig 22 Mrd dollárral csökkentené a farmtámogatásokat, kiemelve a közvetlen támogatásokat.



Peterson egy a választásokat követő interjúban elmondta, attól fél, hogy a republikánusok az árhoz kapcsolódó támogatásokat meg kívánják majd szüntetni vagy jelentősen csökkenteni, mondván a magas termelői árszínvonal miatt nincsen rájuk szükség. Ezt 1996-ban meg is valósították, azonban két éven belül összeomlottak a termelői árak, ezért az árhoz kapcsolt támogatások nagy részét visszahozták.



A választások során egyébként 15 olyan demokrata szenátor veszített, akik a Képviselőház Mezőgazdasági Bizottságának is tagjai voltak, míg republikánus egy sem. Érdekesség, hogy 46 demokrata szenátor szenvedett vereséget olyan körzetekben, amelyek a farmtámogatások kedvezményezetti rangsorának első felében találhatók. Ezek közül a 2008-ban már hivatalban levő demokrata képviselők minden esetben támogatták a 2008-as Farm Bill-t – és ezen keresztül a hagyományos farmtámogatási rendszert -, mégsem volt elegendő az újraválasztásukhoz.



A Szenátus Mezőgazdasági, Élelmezési és Erdészeti Bizottságának elnökét, Blanche Lincolnt nem választották újra. Az új – demokrata - elnök kiléte még kérdéses. Egyes szakértők szerint a posztra Debbie Stabenow michigani szenátor a legesélyesebb, de többen próbálják a Költségvetési Bizottság jelenlegi elnökét Kent Conradot (D-ND) meggyőzni a feladatra. Lehetséges jelöltként felmerült még Ben Nelson nebraskai szenátor neve is. Érdemes megjegyezni, hogy az Észak- Dakotában diadalmaskodó republikánus John Hoeven személyében egy etanolügyeknek igen elkötelezett szenátorral gyarapodik a Szenátus.



A republikánusok térnyerésével várhatóan növekszik majd a kétoldalú szabadkereskedelmi egyezmények támogatottsága, különösen annak tudatában, hogy az EU 2010 októberében aláírta a maga kétoldalú szabadkereskedelmi egyezményét Dél-Koreával. A WTO Dohai Fordulójának mezőgazdasági fejezetével kapcsolatban az eddigi – pártoktól független – álláspont valószínűleg nem változik.



Egy átfogó klímatörvény elfogadásának esélye a nullával egyenlő, különös tekintettel arra, hogy egyetlen olyan republikánus képviselőt sem választottak újra, aki a Waxman-Markey törvényjavaslatot a Képviselőházban megszavazta. Ehhez képest a republikánusok várhatóan korlátozni kívánják majd a Környezetvédelmi Ügynökség Clean Air Act alá tartozó szabályozási tevékenységét. 





Dr. Tóth Attila

 

Forrás: VM

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
Portfolio Agrárium 2025
A tavasz meghatározó agrárgazdasági eseménye
EZT OLVASTAD MÁR?