Visszautasítja a vádakat az Agrárkamara

agrarszektor.hu
Közleményben válaszolt az Agrárkamara átmeneti elnöksége a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetségének (MOSZ) az elmúlt napokban a sajtóban megjelent, kamarai választásokkal kapcsolatos állásfoglalására.

Mint ismeretes, január 18-án a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége bejelentette, hogy nem állít jelöltlistát az új Nemzeti Agrárkamara megalakítását célzó, február 1-21. közötti agrárkamarai választásokon. A sajtóban megjelent hivatalos indoklásban a szervezet arra hivatkozik, hogy a választási eljárási szabályozat nem tette lehetővé számukra a jelöltállítást, illetve hogy túl kevés időt adott a jelöltállításra való felkészülésre.

A kamara átmeneti elnöksége szerint nem állja meg a helyét az az állítás, miszerint a választási szabályok nem tették lehetővé a MOSZ számára a jelöltállítást, a választási szabályzat 11-12. §-ai értelmében országos agrár érdekképviseleti szervezetként erre minden lehetősége megvolt. Ugyancsak valótlanságnak tartják azt az állítást, miszerint a választási szabályzat nem hagyott elegendő időt a jelöltlista összeállítására, hiszen a megyei jelöltállítás szükségességéről, a jelöltekre vonatkozó követelményekről és a választások időpontjáról már a 2012. augusztus 1-től hatályos agrárkamarai törvény világosan rendelkezik. A jelöltekkel való egyeztetésekre tehát nem néhány nap, hanem csaknem 6 hónap állt az érdekelt szervezetek rendelkezésére.

Határozottan elutasítja az átmeneti elnökség azt a megállapítást is, miszerint a leendő jelölteknek mindössze egy napjuk volt ellenőrizni, hogy szerepelnek-e a választási tagjegyzéken, tehát választhatók-e. Már a tavaly augusztustól hatályos agrárkamarai törvény rendelkezett a választási tagjegyzékre való felkerülés feltételeiről, amelyek mindenki számára egyértelműek és ismertek voltak. Hasonlóképp nem igaz az sem, hogy egyetlen jogosulatlan személy szerepeltetése esetén az egész megyei jelöltlista érvénytelenné válna. Ilyen esetben a pótlistán szereplők jelölteket kell figyelembe venni. A tagjegyzék ellenőrzésére a jelöltlisták leadási határidejéig valóban 2 munkanap állt rendelkezésre, azonban ez megfelelően előkészített jelöltlista esetén azonban egy országos szervezet számára nem jelenthetett akadályt a választásokon való indulásban, legalábbis az elnökség véleménye szerint.

A MOSZ kifogásolta azt is, hogy a választások ellenőrzésére csak a megyei választási bizottság jogosult, a jelölő szervezetek nem. Az Átmeneti Elnökség felhívja a figyelmet, hogy a választási eljárási szabályzat alapján a választások lebonyolítását elejétől a végéig közjegyző ellenőrzi minden egyes helyszínen, ezért határozottan visszautasít minden, a választások tisztaságának megkérdőjelezésére vonatkozó hasonló vádaskodást.

Az Agrárkamara Átmeneti Elnöksége rendkívül sajnálatosnak tartja, hogy egy olyan jelentős érdekképviselet, mint a MOSZ nem képviseli tagjait az új Nemzeti Agrárkamara felépítését megalapozó, a magyar vidék számára sorsdöntő kamarai választásokon, hanem ehelyett látszatindokokra hivatkozva kibúvót keresett a megmérettetés alól. A beérkezett jelöltlisták tanúsága szerint 12 országos szakmai szervezet és ágazati érdekképviselet ugyanezen feltételek mellett sikeresen tudott jelölteket állítani a választásokra.

CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!
EZT OLVASTAD MÁR?