Németország már jó ideje élen járó szereplő a növényi alapú élelmiszerek európai piacán. Az országban
- 41 százalék a flexitáriánusok,
- 9 százalék a vegetáriánusok
- és 3 százalék a vegánok aránya.
Ez derült ki a BVLH, a német élelmiszer-kereskedelmi szövetség 1026 fő körében elvégzett online felméréséből, amelyet a prove.hu szemlézett.
Többet szeretnének, olcsóbban
Ennek nyomán persze az sem meglepő, hogy a német fogyasztók 21 százaléka úgy véli, hogy az élelmiszerboltokban növényi alapú helyettesítő termékek választéka még mindig túlságosan szűkös. A válaszadók 29 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a nagyobb növényi választék arra késztetné, hogy több vegán terméket vásároljon az állati eredetű helyett.
43 százalék azonban kiemelte, az ár sem elhanyagolható tényező. Szerintük ahhoz, hogy a mérleg nyelve gyakrabban billenjen a növényi alternatívák felé, olcsóbb helyettesítőkre lenne szükség. Nekik kedvezhet, ha a német parlamenti képviselők a közelmúltban beadott javaslatnak megfelelően végül csökkentik a növényi tejek áfáját. Az általános forgalmi adó a növényi eredetű tejitalok esetében jelenleg 19 százalék. A tervek szerint ezt is a hagyományos, állati eredetű tejre kivetett 7 százalékos áfaszintre csökkentenék.
A fiatalok jelentik a legfőbb keresletet
A legfőbb motivációt a növényi helyettesítők vásárlásában az jelenti a németek számára, hogy ez környezettudatosabb választás, mint egy állati eredetű termék. A válaszadók 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elsősorban klímavédelmi okokból vásárol vegán termékeket.
Nem jelentős az állatjóléti és egészségügyi előnyök lemaradása sem: a német vásárlók valamivel több mint fele voksol ilyen okokból a növényi alapú termékekre. Mindössze 21 százalék mondta végül azt, hogy a legütősebb érvük ezen élelmiszerek mellett az, hogy finomak.
Megvizsgálták azt is, melyik korosztály hogyan viszonyul a növényi helyettesítőkhöz. A válaszokat kielemezve pedig arra jutottak, hogy a fiatalabbak nyitottabbak ezekre a termékekre. A 18-29 évesek 45 százaléka mondta, hogy az élelmiszerboltokban túl kevés vegán termék van. A 30-44 éves korosztálynak azonban már csak a negyede gondolja így.