A Horsch RO 1, amely több mint két évvel ezelőtt debütált a szántóföldeken, egy autonóm módon működő, lánctalpakra szerelt univerzális robot volt, amelynek hátuljára egy vetőgépet erősítettek, és amely némi hasonlóságot mutatott a sikeres AgXeed szántóföldi robottal. A Horsch azonban már nem lát ebben a koncepcióban potenciált, amint azt Michael Horsch a Top Agrar és az Agrarheute német mezőgazdasági médiumokkal folytatott beszélgetések során elárulta - írta meg a Future Farming.
Michael Horsch úgy fogalmazott, hogy
tévedtünk - a traktorokat, mint erőgépeket helyettesíteni hivatott autonóm gépek mind halva születtek. Az ilyen autonóm szántóföldi robotok nem olcsóbbak, mint a hagyományos, fülkével és sofőrrel felszerelt traktorok.
A szakember úgy vélte továbbá, hogy - különösen Európában - az autonómia készletekkel felszerelt hagyományos traktorok költséghatékonyabb utat kínálnak az autonómia felé a mezőgazdaságban. Mint magyarázta, ezek a fejlesztések egyre hatékonyabbá és megfizethetőbbé válnak. Körülbelül 10 ezer euróért vagy annál valamivel többért már autonómmá lehet alakítani egy hagyományos traktort, amely lehetővé teszi, hogy vezetővel és vezető nélkül is működjön. A német vállalkozó emellett rámutatott, hogy a közlekedésbiztonsággal és az ütközéselkerülő intézkedésekkel kapcsolatban számos kérdés még mindig megválaszolatlan.
A széles vázú traktor még fejlesztés alatt a német cégnél
A Horsch a jövőben a lehető legegyszerűbb és legköltséghatékonyabb autonóm megoldások létrehozására kíván összpontosítani. Az azonban még bizonytalan, hogy a Horsch másik autonóm projektje, a Gantry RO G 500 megfelel-e ezeknek a kritériumoknak. Michael Horsch ugyanakkor már ezzel a projekttel kapcsolatban is hangot adott a kételyeinek. A Gantry RO G 500-at hivatalosan a 2023 júniusában Brazíliában megrendezett Bahia Farm Show-n mutatták be. Ez a széles vázú traktor a Nexathoz hasonló elven működik, azzal a céllal, hogy a kerekei évről évre következetesen ugyanazokat a nyomvonalakat kövessék a Controlled Traffic Farming (CTF) rendszer segítségével.
A Horsch Gantry RO G 500 autonóm vezetési és navigációs képességei ellenére a gép vezetőjének jelen kell lennie, hogy megakadályozza az elakadásokat és egyéb meghibásodásokat, amelyeket a gép önmagától nem tud észlelni. A vezetőnek a legfontosabb beállítások, például a vetési mélység beállítására kell összpontosítania, hogy a helyi szántóföldi körülmények között optimális teljesítményt érjen el. A Horsch a Gantry-t a kezelő eső és szúnyogok elleni védelme érdekében kabinnal szerelte fel.
Tovább árnyalja a képet, hogy nem voltak kedvezőek a Horsch tapasztalatai a Controlled Traffic Farminggal (CTF) kapcsolatban. Az RO G 500-at a többi szélesvázas járművontatóhoz hasonlóan úgy tervezték, hogy a keréknyomok közötti lehető legnagyobb távolsággal minél jobban csökkentse a talajra nehezedő nyomást. A Horsch korábban intenzíven dolgozott a CTF-fel a cseh AgroVation kísérleti gazdaságban, Knezmostban. Mostanra azonban felhagytak ezzel a gyakorlattal, mivel a rendszerrel való hétéves kísérletezés után a Horsch nem tapasztalt jelentős termésjavulást, de egy jelentős hátránnyal szembesült: a burkolatlan utakhoz hasonlóan a pályák idővel szilárdabbá és göröngyösebbé váltak, ami az esővíz felgyülemléséhez és fokozott erózióhoz vezetett.
A Horsch döntése a Nexatra nézve is kritikus lehet
Horsch szkepticizmusa közvetve a Nexatra is kiterjed. Michael Horsch csodálatát fejezte ki a gép iránt, és elismeréssel nyilatkozott Felix és Klemens Kalverkamp mérnököknek a kiváló munkájukért, hozzátette azonban, hogy "ha egy jármű mindent tud egy kicsit, de semmit sem tud rendesen, akkor csak kompromisszumokat köt. Ez pedig nem lesz sikeres". Ennek ellenére a Horsch még nem mondott le a RO G 500-ról, és tovább folytatja a hatalmas brazil pályákon a robot finomhangolását.