Változnak a mezőgazdasági termelők információszerzési szokásai (x)

Agro Napló
A hazai gazdálkodók a nyomtatott agrárszaklapok mellett rendszeresen gyűjtenek szakmai információkat e-mailben kapott ingyenes hírlevelekből és internetes agrárportálokról is. E három csatorna használatát csak a személyes kapcsolat előzi meg a rendszeresen, illetve gyakran használt információforrások között.

A hivatásszerűen gazdálkodók 58%-a már az internetes agrárfórumot is rendszeresen-gyakran használja a szakmai kérdések megválaszolása céljából. - derül ki az AgroStratéga legfrissebb kutatásából.


Nagyításhoz katt a képre

A mezőgazdasági termelést jövedelemszerzés céljából folytató gazdálkodók információszerzési szokásait vizsgáló felmérés 1.180 fő ágazati döntéshozó megkérdezésén alapul. A minta a mezőgazdaságilag hasznosított terület 90%-át művelő mintegy 180 ezer gazdálkodó egységet reprezentálja.

„A mezőgazdasági termelők számos forrásból elégítik ki információigényüket. A bevezetőben említett csatornák mellett 54-58%-os arányban jelennek meg a szakmai rendezvények, a szakkönyvek és a nyomtatott tájékoztatók. Szakmai kérdésekben a gazdák kevesebb, mint fele tájékozódik rendszeresen-gyakran a postai úton kapott vagy internetről letölthető ingyenes kiadványokból, illetve televízióban látható, rádióban hallható agrárműsorokból. – mutatta be az eredményeket Varanka Mariann, az AgroStratéga szakembere.

A gazdálkodók szakmai tartalom és hitelesség szempontjából is értékelték az általuk használt információforrásokat. A 4-fokozatú skálán 1 = egyáltalán nem megfelelő, 2 = inkább nem megfelelő, 3 = inkább megfelelő, 4 = teljes mértékben megfelelő. 0 pontot kaptak a „nem használom” válaszok, melyek nem kerültek bele az értékelésbe.


 

A gazdálkodók értékelése alapján szakmai tartalom és hitelesség szempontjából vezet a szakkönyv, majd az ismerős, kolléga, szaktanácsadó és a szakmai rendezvények, kiállítások, bemutatók következnek. Ezeket a nyomtatott szaklapok és az agrárportálok követik fej-fej mellett. Tartalom és hitelesség szempontjából a legkevésbé értékelik a rádiós agrárműsorokat és a postai úton érkezett hírlevelet, kiadványt. Fontos megjegyezni viszont, hogy még ezek is a pozitív tartományban vannak, tehát egyértelműen értékkel bíró információhordozók.

A felmérésben résztvevők többsége aktívnak tekinthető a virtuális világban. Az e-mailt naponta használók aránya 68%, a világhálót pedig 82%-uk keresi fel minden nap.


 

A kérdőívet kitöltők 77%-a használ asztali, 56%-uk hordozható számítógépet. A gazdák 36%-a használ okostelefont, 40%-uk GPS-t, 9%-uk pedig táblagépet. A hivatásszerűen gazdálkodók 86%-a legalább egyszer vásárolt és 61%-uk legalább egyszer adott már el valamit az interneten.

Tehát az agráriumban nem csak az online kommunikáció erősödik érezhetően, hanem az online kereskedelem is terjedőben van.

Címlapkép: Getty Images
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!