Mutasd a hűtődet, megmondom ki vagy (x)

Agro Napló
K&H Bank egy friss lakossági kutatása szerint az emberek többnyire olyan ételt vásárolnak, amire valóban szükségünk van, és a többség rendszeresen figyeli a lejárati időt is, így általában nem dob ki még lejárt idő előtt ételt. Ha mégis lejár a szavatossági idő, akkor leginkább zöldség, gyümölcs, tejtermék, felvágott és pékáru landol a kukában.

A K&H Bank tájékoztatása – amit az Agro Napló is megkapott – hivatkozik az Agrárminisztérium (AM) jelentésére, miszerint 2017-ben fejenként mintegy 68 kilogramm élelmiszert dobtak ki a magyarok, ami a teljes lakosságra vetítve évi 1,8 millió tonna élelmiszerhulladékot jelent.

„A Boston Consulting Group jelentése szerint 2030-ig világszinten évente 1,9 százalékkal emelkedik majd a kidobott élelmiszer mennyisége. A probléma a fejlett országokban főként a kiskereskedelemben, de még inkább a fogyasztóknál fog jelentkezni. Főként amiatt, hogy túl sokat vásárolnak az emberek, amit végül nem tudnak elfogyasztani, vagy meg sem vesznek bizonyos élelmiszereket, mert nem felelnek meg az esztétikai követelményeknek. Az élelmiszerpazarlás tehát nagyon aktuális téma.

Reprezentatív, 500 fő megkérdezésével történt kutatásunk során ezért arra kerestük a választ, hogy mennyire tudatosan vásárolnak a magyar emberek élelmiszert, milyen gyakran dobják ki a szemétbe a különböző típusú élelmiszereket, illetve, szoktak-e közeli lejáratú élelmiszereket vásárolni” – ismertette a kutatás témáját Tresó István, a K&H Bank agrárfejlesztési főosztály vezetője.

A K&H kutatása alapján az a következtetés vonható le, hogy a magyarok többnyire csak azt az élelmiszert vásárolják meg, amire valóban szükségük van, és a szavatossági időre is figyelnek. Amikor pedig közeleg a lejárati idő, inkább gyorsan felhasználják vagy kidobják az ételt, miközben csak töredékük juttatja el rászorulóknak ezeket az ételeket. Ha pedig többet főztek vagy vásároltak a kelleténél, akkor szinte ugyanannyian vannak azok, akik a háziállatuknak adják a vacsorájukat, és akik szerint a maradék nem nekik való.

A kutatás arra is rávilágít, hogy a magyar lakosság úgy gondolja, többnyire nem szokott ételt a szemetesbe dobni. Ha azonban a kutatók megnézték külön-külön az egyes ételfajtákat, nagy eltéréseket találtak. Természetesen a tartós élelmiszerek – tészta, rizs, konzerv, olaj – és a hústermékek esetében fordul elő a legkevésbé, hogy szavatossági probléma miatt a szemétbe került, bár ez is előfordult.

A zöldség, gyümölcs, a tejtermékek, hús, felvágottak és pékáru esetében azonban már azok a fogyasztók vannak nagyobb arányban, akik ritkán ugyan, de kidobják a szóban forgó élelmiszereket. A számba vettek közül a pékáru és a felvágott emelkedik ki, a válaszok alapján ugyanis ez az a két élelmiszertípus, amely a leggyakrabban végzi a szemetesben.

Egyre több boltban találkozhatnak a vásárlók külön polccal, ahova a közeli lejáratú élelmiszereket helyezik ki az eredeti ár töredékéért. Úgy tűnik, hogy erre is van kereslet, ugyanis összességében a válaszadók többsége – 87 százaléka – szokott ilyen termékeket vásárolni, bár egyelőre csak ritkán – összegzi a tapasztalatokat a K&H Bank legfrissebb kutatása.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
CÍMLAPRÓL AJÁNLJUK
KONFERENCIA
AgroFuture 2024
Új rendezvény a fenntarthatósági követelményeről és innovációs lehetőségekről!
AgroFood 2024
Országos jelentőségű rendezvény az élelmiszeripari vállalkozások számára!
Vállalati Energiamenedzsment 2024
Tudatos vállalati energiamenedzsment a hazai cégeknek!
Agrárium 2024
Jön a tavasz kiemelkedő agráripari konferenciája!