MENÜ

Érdemes megfontolni a céges számlanyitást

2019.10.03.

Bankszámlanyitás előtt a lakossági ügyfelekhez hasonlóan a cégvezetőknek is át kell gondolniuk, hogy pontosan milyen szolgáltatásokat kívánnak igénybe venni egy pénzintézetnél, hogy a legmegfelelőbb számlacsomagot választhassák; ezért érdemes alaposan megfontolni a céges számlanyitást – ennek eldöntésében szeretne segíteni az OTP Business Trend összegzése.

 

A banki szakértők emlékeztetetnek: a legtöbb vállalkozásnak kötelező pénzforgalmi bankszámlát nyitnia ahhoz, hogy megkezdhesse tevékenységét. Egyedül azok az egyéni vállalkozók kapnak ez alól felmentést, akik az alanyi áfa-mentességet választják, mivel ők használhatnak lakossági számlát is. Ám ha valamiért elveszítik ezt a státuszukat – mert átlépik a bevételi határt vagy maguk lépnek az áfa-körbe –, akkor nekik is nyitniuk kell egy pénzforgalmi bankszámlát.

Egy céges bankszámla leginkább abban különbözik a lakossági bankszámláktól, hogy azokhoz csak meghatározott esetekben lehet azonnali beszedési megbízást benyújtani – mivel a magánszemélyek megélhetését is védik –, vállalkozások esetében azonban ez nem értelmezhető. Tekintve, hogy a vállalkozások jellemzően az áfatörvény hatálya alá tartoznak, elengedhetetlen a transzparencia, vagyis a társaságok pénzügyeinek átláthatósága.

Célszerű olyan pénzforgalmi bankszámlát választani ami illeszkedik a vállalkozás tevékenységéhez, a terveihez, lehetőségeihez és elvárásaihoz. Egy induló vállalkozás ugyanis egészen más kategóriába tartozik, mint egy már évek óta működő cég. De az sem mindegy, milyen szolgáltatásokat venne igénybe a társaság a számlacsomag mellé, illetve tervez-e hitelfelvételt.

Egy induló vállalkozás esetében a legfontosabb a költségek csökkentése – mutatnak rá a szakértők. Több bank kínál olyan csomagot, amelyhez az első pár hónapban kedvezmények kapcsolódnak. Az OTP Business például egy évig elengedi a számlavezetési havidíjat, ha az ügyfél online kezdeményezi a számlanyitást. Nem árt ugyanakkor tisztában lenni azzal, hogy a számlavezetésin túl egyéb díjak is várhatóak, és a vállalkozásnak minden ügylet, így a tranzakciók, a készpénzfelvétel, és a kifizetés is mind költséget jelent. Vagyis: érdemes komplexen szemlélni az egyes számlacsomagokat és ajánlatokat, megvizsgálva, hogy milyen pénzforgalommal számolhat a vállalkozás, és hány tranzakció mellett.

Érdemes továbbá azt is górcső alá venni, hogy várhatóak-e készpénzes ügyletek, és ha igen, akkor milyen értékben. A készpénzkezelés ugyanis meglehetősen drága, így érdemes ezt a lehetőségek függvényében a legalacsonyabb szintre szorítani. A lakossággal ellentétben ugyanis a vállalkozók nem élhetnek a havi kétszeri – összesen 150 ezer forintig – ingyenes készpénzfelvétel lehetőségével. Így egy-egy nagyobb ügylet jelentősen növelheti a költségeket.

Azt is fontos mihamarabb eldönteni, hogy a puszta számlavezetés mellett, szükség van-e más szolgáltatásokra is. Internetbanki elérhetőséget a legtöbb bank a számlacsomag részeként nyújt a vállalkozóknak, ám a cég ügyfeleinek kártyás vagy okos-telefonos fizetését lehetővé tévő kártyaelfogadási szolgáltatás már jellemzően nem az alapcsomag része. A különböző típusú bankkártyák elektronikus elfogadásához célszerű olyan POS-terminálokat igényelni, amelyek a lehető legszélesebb körnek biztosítják ezt a lehetőséget. Az ügyfelek által alkalmazható fizetési módok szélesítése – mások mellett – az elszámolást is felgyorsíthatja és megkönnyítheti.

Ám például egy olyan cégnek, amely’ vásárokon árul kürtőskalácsot – tehát jó eséllyel a bevételei és kiadásai zömét készpénzben bonyolítja –, ez kevésbé fontos, mint egy olyan társaság számára, amelynek ügyfelei legalább annyian fizetnek bankkártyával, mint készpénzzel.

Hasonlóképpen érdemes megközelíteni azt a kérdést is, hogy milyen bankkártyára, és hány darabra van szüksége a cégnek. Ha például a beszerzéseket halasztott fizetéssel rendezi a cég – vagy készpénzzel –, akkor nem nagyon használja ki a bankkártya lehetőségeit, más a helyzet viszont akkor, ha az alkalmazottak sokat utaznak, és az üzleti utakon elszámolható költségeket ki tudják fizetni a céges kártyával. Az ilyen esetekben pedig azt is mérlegelni kell, hogy a kártya elektronikus vagy dombornyomott legyen-e, mivel sok esetben az elektronikus kártya nem elegendő – például autóbérléskor nem szokták elfogadni.

Az esetek többségében persze nem ez a legnagyobb kérdés. Sokkal inkább az, hogy milyen egyéb pénzügyi termékek kapcsolódnak a számlához, például folyószámlahitel. Ha ugyanis egy vállalkozás időszakosan likviditási problémákkal küzd – mert például a kiadásai havi rendszerességgel keletkeznek, miközben a bevételei csak negyedévente érkeznek a számlára – akkor óriási szüksége lehet egy megfelelő folyószámlahitelre. 

Ennél is fontosabb lehet a fejlesztésekre szánt hitel kiválasztása. Az induló vállalkozások jellemzően nem a majdani beruházási terveik fényében választanak bankot, ám a megfelelő konstrukció érdekében akár a bankváltással járó ügyintézést is érdemes lehet vállalni, hiszen a megfelelő hitel kiválasztásán a beruházás sikere, és annak mihamarabbi megtérülése is múlhat – olvasható az összefoglalóban.