MENÜ

„A BANCOL húsvétkor keresettebb volt, mint a csokitojás”

Oldalszám: 46-47
Gáspár Andrea 2017.12.17.

A SUMI AGRO Hungary Kft. számos gyártó termékeinek képviseletével és forgalmazásával foglalkozik. A magyarországi cég 1992-es megalapítása mérföldkő volt a nagyvállalat életében, az azóta eltelt 25 évben ugyanis hazánkéhoz hasonlóan számos európai országban jött létre SUMI AGRO leányvállalat, jelenleg 10 európai ország növényvédő szer piacán tevékenykedve. Az európai cégcsoport oszlopos tagjaként definiált magyarországi leányvállalat 25 éves születésnapja alkalmából megrendezett nagyszabású partnertalálkozón beszélgettem Wirth László ügyvezetővel. A beszélgetés nosztalgiával, pontosabban egy régi történet felidézésével kezdődött, miszerint annak idején egy hölgy telefonált be az irodába, hogy még szezon előtt rendelne egy pár raklappal a BANCOL készítményből, ugyanis a BANCOL rovarölő szer húsvétkor keresettebb, mint a csokitojás.

46-sumi-agro-fejlec-800jpg

Napjainkban van hasonlóan népszerű terméketek?

A 2000-es évek BANCOL-ja a napjainkban népszerű MOSPILAN, amely nagyüzemi szinten a repcekultúrák nélkülözhetetlen rovarölő szere. A sikere annak köszönhető, hogy virágzó állományban is engedélyezett, nem veszélyes a méhekre és nappal is kijuttatható légi úton is, ezen kívül rendkívül széles hatékonysági spektrummal rendelkezik.

Nagy a sokadalom ezen az ünnepségen, az anyavállalat vezetőin kívül több országból érkeztek a testvérvállalatoktól képviselők és köszöntöttek benneteket. Kijelenthetjük, hogy európai piaci példakép vagytok?

Abban a vonatkozásban igen, hogy az az üzleti modell, amit képviselünk, a Sumitomo Kereskedőház leányvállalatai között elsőként hazánkban valósult meg és vált működőképessé. Azt is elmondhatom, hogy túlnőve Európán már 30 Sumi Agro működik hasonló üzleti modellel világszerte, erős piaci pozícióval rendelkezve Közép- és Dél-Amerikában, az Egyesült Államokban, néhány afrikai és ázsiai országban is. Azért volt ez annak idején nagy kihívás számunkra, mert nem volt egy készen kapott üzleti és szakmai stratégiánk, nem volt egy lekopírozható üzleti modellünk. Rengeteg hozzáadott értékre volt szükség ahhoz, hogy a végeredmény megvalósulhasson, illetve továbbvihessük a rendszerváltás előtt működő Sumitomo képviseleti iroda japán növényvédő szer gyártó cégekkel már a 70-es, 80-as években megalapozott üzleti kapcsolatait. Újragondoltuk az értékesítést, a logisztikát és a marketinget. Minden dolgozónak számítottunk a kreativitására, javaslatára, ötletére, emiatt talán egységesebb és jobban kitapintható együttműködés alakult ki itt csapaton belül. Utaltál is rá már több alkalommal te is, hogy a „családias” légkör érzékelhető nálunk. Jelenleg hárman dolgozunk a kezdőcsapatból; Dobos Judit, Steiner István és jómagam. Természetesen e stábmunka mögött napjainkban rendkívüli erők állnak és segítenek nekünk, hiszen a Sumitomo Kereskedőháznál az idő előre haladtával prioritást kezdett élvezni az agrokémiai ágazat. Erősödött az európai hálózatunk, a Sumi Agro Europe, amely nem csak egy adminisztratív központ, aki az eredményt konszolidálja és nyomon követi a cégek működését, hanem egy szakmai fejlesztő stábot is működtet, amelynek vezényletével közösen más országokkal több, már eddig is sikeres fejlesztést hajtottunk végre. 2010-ben jelent meg e munka eredményeként a stabil és modern formulációjú BIOSILD TOP csávázó szer, majd azt követően a kalászosban népszerű YAMATO gombaölő készítményünk.

Mi a fejlesztések alapkoncepciója?

A szakmai koncepciónk az, hogy mindig azt az egyediséget valósítsuk meg, amivel a termelő valódi előnyökhöz jut. Hangsúlyoznám e téren az INAZUMA nevű rovarölő készítményt, amely két eltérő hatásmóddal rendelkező hatóanyag kombinációja, vagy a szintén japános csengésű KAMIKAZE őszi kalászos technológiai csomagunkat.

Vannak regionális fejlesztéseink, ahol közös biológiai kísérleti programokat folytatunk a román, a szlovák és horvát kollégákkal együtt. Jelenleg egy atkaölő szer fejlesztése folyik zonális szinten, a szántóföldet célozzuk meg, a szójában és hibrid kukoricában, illetve más növényi kultúrákban is terjedőben lévő takácsatka kártétel csökkentése a célunk.

Új hatóanyagokban, vagy inkább új elképzelést felvonultató technológiai csomagokban gondolkodtok?

Szükség van olyan újdonságokra, megoldásokra, technológiákra, amelyek biztosítják számunkra a folyamatos fejlődés lehetőségét. Az elmúlt két esztendőben több olyan japán gyártóval is sikeresen vettük fel a kapcsolatot, akik eddig nem, vagy kevésbé voltak jelen az európai piacon. Néhány eredeti, új molekula kezdeti fejlesztését indítottuk el, amelyek nem az elkövetkezendő egy-két év, hanem a hosszú távú eredményeket fogják biztosítani. Fontos, hogy új, eredeti és sok esetben egészen új hatásmechanizmusú anyagokról is van szó ezek között. A jelenlegi EU-s körülmények között rendkívül nagy segítséget jelenthet majd a termelőknek, hogy még eredményesebben tudjanak védekezni a kártevők és a kórokozók ellen. A fejlesztés viszont nem feltétlenül jelent minden esetben csak új terméket. Sok esetben próbálunk olyan technológiákat is összeállítani, amelyek valamilyen újdonságot jelentenek. 2018-ban például bemutatunk egy új kalászos gyomirtószer technológia csomagot. A technikai csomagban lévő trió négy hatóanyagot fog tartalmazni és MODERATOR néven hozzuk majd a piacra.

Említetted az imént a szóját, amelynek egyik legkritikusabb eleme a gyomirtás, hiszen kevés számú készítmény áll rendelkezésre, továbbá a fejlesztések sem tűzték zászlajukra az újabb megoldások keresését. Elmondhatjuk, hogy szójában nagyon aktív a Sumi Agro.

A szója több szempontból is kedves gyermekünk. Komoly vetőmag portfólióval rendelkezünk, ezek közül kiemelném a piacvezető szójafajtánkat, az ISIDOR-t, vagy megemlíteném a gyomirtó szerünket,
a PLEDGE-t. A szója gyomirtásában szerzett sokéves tapasztalatainkat az idei évben koronáztunk meg a két éves kísérletsorozatunk bemutatásával, ahol az ország két pontján (Szentes és Bóly) a 200 éves hazai szójatermesztés előtt tisztelegve gyűjtöttük össze és mutattuk be a szója gyomirtásának legaktuálisabb tudnivalóit.

Változott az üzletpolitikátok az elmúlt évek alatt?

Az üzletpolitikánk fontos elemei – ezeket alapértéknek tartom – a megbízhatóság és a hosszú távú gondolkodás. A partnereink számíthatnak erre, legyen szó a kutatásban, termelésben, vagy éppen a kereskedelemben érintett partnerről. Úgy vélem, hogy ez a politika rövid távon sokszor nem hoz akkora eredményt, mint a drasztikusabb és nagyobb változtatások, de hosszú távon mindenképpen eredményesebb. Most elmondhatom, hogy megérte ezt az utat követnünk. A kiszámíthatóság a japán gazdasági szemléletből, a japánok által képviselt üzleti filozófiából is ered. A legfontosabb japán gyártónkkal, a Nippon Soda vállalattal a partnerség a 70-es évek óta töretlenül tart, napjainkban már közösen finanszírozott fejlesztéseket is folytatunk az új molekuláik bevezetésére. Az elmúlt 5–6 évben stabilizáltuk az üzletpolitikánkat, amit folyamatosan egészítünk ki új elemekkel, a marketing és promóció területén mindig igyekszünk valami egyedit kitalálni. Összességében a hosszú távú gondolkodás az, amit nyújtunk, és ezt várjuk el partnereinktől is. Talán ez is eredményezte azt, hogy az elmúlt 6 évben sikerült megháromszorozni magyarországi forgalmunkat és jelentősen megnövelni a hazai növényvédőszer-piaci részesedésünket.

Évtizedek óta hangsúlyozzátok a ma divatosan csengő környezetkímélő technológia fontosságát. Úttörőként léptetek e téren annak idején.

Már az 1990-es évek elején volt biológiai rovarölő szeres ajánlatunk, persze ügyelve arra, hogy biztosítsuk a termelő számára a szakmai és gazdasági döntés lehetőségét. A DIPEL nevű készítmény a kukoricamoly és az erdészeti lombrágóhernyó kártevők ellen volt ismert. Nagyon hosszú engedélyezési folyamat és fejlesztési program végén nekünk sikerült szőlőben, almában, csonthéjasban és zöldségfélékben bevezetni, illetve engedélyeztetni. Egy európai szintű kereskedelmi megállapodás okán jelenleg nem mi forgalmazzuk a terméket. Úgy vélem, hogy napjainkban a termelői igények kiszolgálása, illetve a Nyugat-Európában egyre inkább erősödő vegyszerellenes hangulat miatt szükséges a környezetkímélő technológiák erősítése. 2016-ban komoly részesedést vásárolt a Sumi Agro Europe a FuturEco biotechnológiai fejlesztő cégben, ahol tudományos hátterű fejlesztések folynak mind a biológiai növényvédelem, mind a biostimulátorok területén.
A biostimulánsok engedélyeztetését megkezdtük, várhatóan 2019-re ezekből néhányat már bemutatunk, mint ahogy a biológiai növényvédelem szegmensében is pár év múlva új készítménnyel gazdagodik a palettánk.

Régebbinél régebbi arcok, több évtizedes üzleti kapcsolatok. Ez adja ennek az ünnepségnek az igazi fényét. A rendszerváltás óta menetelő kereskedőkkel, az azóta több átalakulást is megélt vállalatokkal, illetve a gazdákkal nemcsak több évtizedes üzleti kapcsolatok kötnek össze benneteket, hanem az ilyen alkalmakkor jól kirajzolódó barátságok is fémjelzik e vállalkozás sikerét. Ez rendkívüli érték. Emellett nagy hangsúlyt fektettek a fiatalokra. Szemtanúja vagyok évek óta a szektorban lassan meginduló generációváltás egyik példaszínterének, az általatok életre hívott SUMIVERSITAS-nak, ahol azt tapasztalom – és ez ellentmond a statisztikai adatoknak – , hogy egyre több értelmiségi fiatal lát perspektívát a mezőgazdaságban.

Valóban, a 6 éve elindított SUMIVERSITAS program igazi tanulsága, hogy igenis lehet a szakma szépségével motiválni a fiatal generációt. Ehhez persze a gyakorlatból merített megfelelő témaválasztás szükséges vidám hangulati elemekkel megspékelve. A legújabb szakmai kezdeményezésünket az Újvárosi Gyombiológiai Társaság kuratóriumi elnöke, Jáger Ferenc kollégám szervezi, ennek megfelelően indul gyomos tanfolyam fiatal kutatóknak, termelőknek, illetve versenytárs cégeknek.

Az irodalomban rendkívül jártas, művelt embernek ismertelek meg. Ha az elmúlt huszonöt évre visszagondolsz, mely írói gondolatsorral zárnád a beszélgetésünket?

„Csak az tudja, hogy meddig mentünk, aki azt látta, hogy honnan indultunk el.” /Jókai Mór/

-ga-

45-sumiagro sa0280