1,7% volt a költségvetés GDP-arányos, ESA módszertan szerint számított hiánya 2016-ban. A hiány az év végi, egyszeri kiadásoknak volt köszönhető, mivel az első három negyedévben még többletet mutatott a büdzsé. A 2017-re vonatkozó kormányzati hiánycél 2,4%, így a kedvező alapfolyamatok továbbélését feltételezve bőven van mozgástér a költségvetésben.
609,7 milliárd forint volt a költségvetés az ESA módszertan szerint számított hiánya 2016-ban, ami a GDP-arányában 1,7%-os deficitnek felel meg. Fontos azonban megjegyezni, hogy az év első három negyedévében a költségvetés még 243 milliárd forintos többletet mutatott, ami érdemben magasabb az előző év azonos időszaki adatánál. Így a valamivel több mint 600 milliárdos hiányt a negyedik negyedév egyszeri kiadásai okozták (a negyedik negyedévben 852 milliárd forint volt a hiány). Ezen kiadások egyértelműen a folyó és tőketranszferekre koncentrálódtak.
Az államháztartás ESA egyenlege és a központi költségvetés pénzforgalmi egyenlege (4 negyedéves gördülő értékek, a GDP arányában)
2017-ben jó eséllyel továbbra is kedvező alapfolyamatok támogatják majd a büdzsét. Bár a központi kormányzat pénzforgalmi hiánya az év első negyedévében (+ 198 milliárd forint) valamelyest emelkedett az előző év azonos időszakához képest, a minisztérium tájékoztatása szerint ez csak két átmeneti tényezőnek volt köszönhető. Egyrészt emelkedett az EU-források előfinanszírozása a magánszektor részére, másrészt lecsökkent az áfa-visszatérítések határideje. Ha ezt a két elemet (ami nem érinti az ESA számokat), valamint az állami földértékesítésekből és a növekedési adóhitelből beérkezett egyszeri bevételeket nem vesszük figyelembe, akkor 63 milliárd forintos többlet alakult volna ki 2017 első három hónapjában, szemben az előző év azonos időszakának 140 milliárd forintos hiányával.
A kedvező alapfolyamatokat több tényező is támogatja:
Az államháztartás kiadásainak szerkezete (4 negyedéves gördülő értékek, a GDP arányában)
Az egyensúlyi költségvetés megvalósítható ugyan, de politikailag nem feltétlenül optimális. Az egyensúlyi költségvetés melletti fő érv, hogy a gazdasági ciklus fellendülő szakaszban van, a kamatok pedig szokatlanul alacsonyak: e környezetet célszerű kihasználni a továbbra is magas, a GDP 74,1%-át kitevő államadósság csökkentésére. Azonban a makrogazdasági egyensúly nem kizárólagos célja a gazdaságpolitikának, egyéb célok elérése érdekében indokolt lehet némi hiány. Ráadásul 2018-ban választások lesznek, ami az állami kiadások felfuttatására vagy adócsökkentésre sarkallhatja a kormányt. A jelenlegi 2,4%-os GDP-arányos hiánycél mellett erre bőven van mozgástér.
Amennyiben a kormány kihasználja a költségvetés által nyújtott mozgásteret, az 4% közelébe gyorsíthatja a GDP növekedési ütemét. Ha egyetlen, emblematikus intézkedést kívánnak megvalósítani, akár a hosszú ideje emlegetett egyszámjegyű szja is elérhetőnek tűnik. Ha azonban a kormány tartja magát a korábbi évek stratégiájához, akkor több kisebb-nagyobb intézkedés együttesére számíthatunk, melybe beletartozhat az állami beruházások felpörgetése, célzott áfa csökkentések, a közalkalmazotti bérek és a szociális juttatások szelektív emelése.
Tavaly a kormány későn realizálta a költségvetés nyújtotta mozgásteret, így csak olyan gyors, egyszeri kiadásokra jutott idő, melyek gazdaságélénkítő hatása kétséges. Ezúttal azonban korábban felismerhető a mozgástér, ami jobb tervezést, így nagyobb hosszú távú gazdasági előnyökkel járó intézkedéseket eredményezhet.
Pellényi Gábor
OTP Bank Elemzési Központ