MENÜ

Talajkímélő járószerkezetek a gyakorlatban

Oldalszám: 113-114
Antos Gábor 2016.03.09.

A szántóföldi munkák során ma már elterjedten alkalmazott nagyobb teljesítményű és tömegű, korszerű erő- és munkagépek a talajszerkezet fizikai paramétereinek megváltoztatásával olyan mértékű talajtömörödést idézhetnek elő, amely kihat a növények fejlődésére és a terméseredmények (a mennyiség és a minőség) alakulására. A fajlagos talajterhelés csökkentése, vagyis a gépi talajtaposás miatt elkerülhetetlen talajtömörítés minimalizálása tehát az egyik legfontosabb szempont a különböző mezőgazdasági gépek járószerkezetének kialakításánál.

Káros talajtömörség akkor áll fenn, amikor a talaj tömődöttségi foka 95% feletti, a térfogattömege meghaladja az 1,50 g/cmértéket, a pórustérfogata kisebb, mint 40% és a talajba hatolási (penetrációs) ellenállása nagyobb, mint 2,50 Mpa.

A talajtömörödés kockázatának növekedésében a gépek tömege, konstrukciója mellett a járószerkezetük játszik meghatározó szerepet. Orvosi szóhasználattal élve itt is érvényes, hogy „jobb a megelőzés, mint a műtét”, az energiaigényes középmély-, illetve mélylazítás. Ennek szem előtt tartásával a járószerkezetek által okozott káros talajtömörítő hatás csökkentésére, illetve megelőzésére több lehetőség kínálkozik. Ide tartoznak olyan művelési eljárások kombinált eszközökkel, amelyekkel csökkenthető a gépi műveletek száma, olyan technológiák, amelyekkel növelhető a talaj teherbíró képessége, de legfőképpen a talajkímélő járószerkezetek alkalmazása. Ez utóbbiak terén a minél nagyobb felfekvési felület elérése a cél, amely egyrészt a gumiabroncsok jellemzőinek javításával, a kerekek, illetve a tengelyek számának növelésével, másrészt a gumihevederes futóművekkel érhető el. A nyereséges gazdálkodás és a fenntartható termésbiztonság mindenképpen megköveteli, hogy a nehéz traktorokat, betakarító- és munkagépeket a talajtömörödést előidéző talajnyomás csökkentésére kifejlesztett talajkímélő járószerkezetekkel kell ellátni.

A gumiabroncsok tekintetében legfontosabb paraméter a belső levegőnyomás, mert ha ez kisebb, annál nagyobb a talaj érintkezési felületén kialakuló felfekvési felület, ezáltal pedig kisebb a talajtömörítést előidéző felületi és talajnyomás. A gumiabroncs teherbírása szempontjából azonban alapvető feltétel a minél nagyobb levegőmennyiség, ami a belső levegőnyomás és az abroncstérfogat függvénye. Ehhez alacsony nyomásérték esetén egyre nagyobb légterű, ballonos (flotációs) abroncskonstrukció szükséges. A megoldást a nagy átmérőjű, széles, alacsony profilú radiál szerkezetű gumiabroncsok jelentik. Ma már rendelkezésre állnak a talajkímélés szempontjából optimálisnak minősíthető 1,0 bar alatti (sőt, az ideális 0,5 bar körüli) belső levegőnyomással üzemeltethető nagyméretű, nagy teherbíró képességű gyártmányok a legújabb IF (Improved Flexion) vagy VF (Very High Flexion) karkasz szerkezetekkel.

A keskenyebb méretű abroncsok esetén jó megoldás univerzális traktorokra az iker (dupla), a nehéz szántótraktorokra pedig a tripla kerékelrendezés, amelyekkel a felfekvési összfelület jelentős mértékben növelhető. Ezt felismerve már itthon is egyre többen használnak mind a mellső, mind a hátsó tengelyeken gyorskapcsolós  ikerkerekeket (1. kép).

1. kép: Ikerkerekekkel szerelt nehéz univerzális traktor
1. kép: Ikerkerekekkel szerelt nehéz univerzális traktor

A felfekvő felület értelemszerűen a tengelyek számának növelésével is megnövelhető. Tartálykocsiknál már szériamegoldás a 3- vagy 4 tengelyes, flotációs abroncsozású futómű, de már egyes traktorgyártók is megkezdték a szántóföldi kísérleteket többtengelyes prototípusokkal (pl.: Fendt Trisix, Deutz-Fahr Agro XXL), (2. kép).

2. kép: 3 tengelyes Fendt Trisix Vario traktor
2. kép: 3 tengelyes Fendt Trisix Vario traktor

A Massey Ferguson kísérleti műhelyében ugyanakkor megjelent egy 4 tengelyes (ikertengelyes), törzscsuklós rendszerű gabonakombájn, amelynél az óriásméretű magtartály külön futóműre került (3. kép).

3. kép: Leplezett MF kombájn koncepció
3. kép: Leplezett MF kombájn koncepció

Az azonos nyomon járás igen káros következményeit lehet kiküszöbölni a 3 kerekes vagy a nyomvonal-eltolású járószerkezetekkel és az egyes tengelyeken alkalmazott különböző nyomtáv kialakításokkal (pl.: Tryco, Vervaet Hydrotrike XL, Ropa Tiger 5). Mindegyik gumiabroncsozású kerekes mezőgazdasági járműnél egyre sürgetőbb a közúti vagy a szántóföldi követelményeknek megfelelő beállításhoz a menet közbeni belső levegőnyomás változtatásra alkalmas gumiabroncs nyomásszabályzó berendezés alkalmazása. Utólag felszerelhető megoldások (pl.: PTG, Krude) mellett ezt egyes gyártók már alapfelszerelésként nyújtják (pl.: Fendt Vario Grip). A Fendt és a Mitas új fejlesztésű Vario Grip Pro rendszernél a gyors nyomásváltoztatást (feltöltést) pedig a traktorabroncsba beépített, 8 bar nyomású levegő tárolására képes, különleges belső tömlő (nyomástároló) teszi lehetővé, amelyet forgó érintkezőn keresztül állandóan tölt a traktor kompresszora.

Talajkímélés szempontjából a legkedvezőbbek a terepjárásban jól bevált lánctalpas járószerkezetek továbbfejlesztését jelentő, különböző futófelülettel kialakított gumihevederes (szakzsargon szerint: gumilánctalpas, vagy hernyótalpas) járószerkezetek. Hatásmódjuk szerint erőzáró vagy alakzáró megoldásúak.  Szélességi méretük alapján a keskeny sorközitől a közel egy méter széles szántóföldi változatig osztályozhatók. A gyakorlatban sokféle megoldást találni, főleg az USA-ban gyártott nagy teljesítményű erőgépeken (Case IH, Versatile, Caterpillar stb.) és önjáró betakarítógépeken (New Holland, John Deere stb.). Emellett már permetezőgépeken (4. kép), vetőgépeken, kiközelítő pótkocsikon is használnak ilyeneket.

4. kép: Gumihevederes járószerkezetu önjáró permetezogép
4. kép: Gumihevederes járószerkezetu önjáró permetezogép

A gumihevederes járószerkezeteknek – a gödöllői NAIK MGI vizsgálataival is bizonyított – számos előnye közé sorolható többek között a jobb stabilitás, nagyobb vonóerő-kifejtés, kisebb szlip, kevesebb hajtóanyag-fogyasztás, de legfőképpen a kisebb talajtömörítő hatás. Hátrányai közé tartozik a rosszabb manőverező képesség, a kisebb haladási sebesség, a kanyarodásnál fellépő talajrombolás és a gyengébb utazási komfort. A Zuidberg cég legújabb fejlesztésű High Speed Tracks (HST) futóművével ezek a hátrányok nagyrészt javíthatók. Az újszerű rugózással ellátott integrált hajtómű traktorok hátsó tengelyére szerelve nem csökkenti az erőgép sebességét, és megmarad annak eredeti fordulási képessége is (5. kép).

5. kép: HST nagy sebességu gumiheveder hátsó tengelyen
5. kép: HST nagy sebességu gumiheveder hátsó tengelyen

E hibrid megoldás mellett figyelmet érdemel a Mitas cég kísérletben lévő Pneu Track gumiabroncsa, amely a korszerű gumiabroncs és gumiheveder „ötvözete” a közeljövő számára. A távolabbi jövő mezőgazdasági járószerkezete pedig mindenképpen a gumihevederre épül majd a mérnöki „álmok” (6. kép) szerint.

6. kép: A jövo talajkímélo erogépe
6. kép: A jövo talajkímélo erogépe

Antos Gábor