Mint mûszaki érdekeltségû fiatalt keresett meg az Agro Napló és a Villepinte Kft. Promosalons képviselete, hogy látogatóként részt vegyek a párizsi SIMA mezõgazdasági kiállításon. Az ajánlatot megtiszteltetésnek vettem, és nagy örömmel elfogadtam, hiszen igencsak érdekesnek tartom a mezõgazdasági technikákat, technológiákat. Nagy európai kiállításokon már volt szerencsém részt venni, jártam már Bolognában az EIMA és Hannoverben az Agritechnika kiállításokon.
A rendezvénycsarnokok megközelítésekor már rengeteg hirdetéssel találkoztam, köztük a két legjelentõsebb talán a BKT és a Trelleborg volt. El is határoztam, hogy mindenképpen felkeresem a standjukat, és kitudakolom, mire is a nagy felhajtás. Az indiai BKT gumiabroncsgyár a látogatók figyelmét annyira meg akarta nyerni, hogy plakátjain minden, a standjukra kilátogató gazdának ajándék focilabdát ígértek. A csarnok egyik bejáratához közel (ugyanis mint kiderült 6 kiállítási csarnok gyakorlatilag egybeépült) meg is pillantottam a BKT és más híres gumigyártók standját. Mint kiderült a BKT igen erõs a francia piacon, ráadásul a sok hirdetésnek és ajándék labdának köszönhetõen igen sok látogató volt a környéken. A gumigyártók részlegét szemlézve jutottam el a Trelleborg standjához, ahol a látványos programozott vízesés és a 3D-s filmvetítés mellett az új generációs TM3000 radiál szerkezetû gumiabroncs volt a sztár. A gyártó kifejezetten a betakarítási mûveletekhez fejlesztette ki ezt a gumiköpenyt.
A Michelin standjához érve egy új, érdekes mintázatú gumiabronccsal találkozhattak az érdeklõdõk. A francia gyártó figyelte a közönség reakcióját, felmérve ezzel az új futófelülettel gyártott termék sorozatgyártásának lehetõségét.
Traktorok közül a McCormick X7 sorozat néven két prototípust is bemutatott, izgalmas külsõvel, a jövõben kötelezõ Tier 4 final környezetvédelmi normáknak megfelelõ 4 illetve 6 hengeres motorokkal, a 143–213 LE teljesítmény-kategóriában. A traktorba beülve kifejezetten igényes környezet fogadott. Nem hiába a kiváló minõségérzet, mint késõbb megtudtam, az új fülkét több mint 3 millió eurós befektetéssel tervezték meg, és a tervezést egy személyautóiparban ismert mérnök végezte.
A tágas fülkében puha mûanyagok kerültek felhasználásra, nagy üveget befogadó hûtõ és elbújtatható pótülés is megtalálható volt.
A hatalmas befektetést figyelembe véve valószínûsíthetõ, hogy a jövõben gyártásra is kerül az új, kifejezetten színvonalas kabin.
A traktoroknál maradva a JCB FastTrac erõgép közelebbrõl szemlélve igen igényes kialakításúnak hat. Fülkéje „teherautós” hatást kelt, a futómû pedig kifejezetten robusztus elemekbõl épül fel.
Talajmûvelõ gépek közül a hazánkban altalajlazítóiról ismert spanyol JYMPA az Optimax 3 elsõ nemzetközi bemutatóját tartotta. Az Optimax egy lazító, rövid tárcsa és henger gépkombinációjából áll össze. A szerkezet különlegessége, hogy az egyes tagok külön-külön is használhatók, ráadásul a tárcsa és a henger a korábban vásárolt bizonyos 5 és 7 késes lazítókra is felszerelhetõ. Ezzel a megoldással szántóföldi kultivátorként használható a gépkombináció, akár 35 cm munkamélységig.
Francia gépek közül a Perard mobil, csigával felszerelt garatja ragadta meg a figyelmemet. A csiga hatalmas, 100 liter/másodperces teljesítménnyel rendelkezik. A drága átrakókocsik olcsóbb alternatívája lehet, mivel a kiközelítés normál pótkocsival végezhetõ, a mobil, csigával szerelt garat pedig kamionra rakja a gabonát.
A szintén francia Carre cég többek közt sorközmûvelõ kultivátorokat és annak kiegészítõit gyártja. Számomra itt érdekes volt egy 6 soros mûtrágyaszóró egység, melynek saját hárompont-felfüggesztése volt, így már meglévõ sorközmûvelõ kultivátorral könnyedén összekapcsolható.
A SIMA kiállításon természetesen más gyártók is rengeteg érdekességet, újdonságot felvonultattak, számomra mégis a fentiek ragadták meg a figyelmemet.
Köszönöm az Agro Naplónak és a Promosalons képviseletének a lehetõséget, hogy kimehettem a kiállításra. Nagyon tetszett, sok érdekes gépet, mûszaki megoldást láttam.
Nagy Márk