A mezõgazdasági talajmunkavégzéshez egyre nagyobb teljesítményû és ezzel egyenes arányban egyre nagyobb költségû erõgépeket használnak a gazdálkodók. Az idõ pénz. Minden gazdálkodó arra törekszik, hogy a talajmunkák elvégzése a legmegfelelõbb idõben, és a legjobb körülmények között történjen meg. Ezért nagyteljesítményû erõgépekkel, és hozzájuk illesztett nagy munkaszélességû munkagépekkel veszik fel a „harcot” a talajjal. Természetesen, mivel mindez a szabad ég alatt történik, – kifejezetten az õszi talajmunkák tekintetében – ebbe a folyamatba az idõjárás is gyakran beleszól.
A traktorok, járószerkezetükön keresztül adják le a talajra vontatási teljesítményüket. Ki ne ismerné a „bepattogás” jelenségét, amikor a traktor pattogni kezd a munkagép elõtt.
Amennyiben a traktor teljesítménye megfelel a munkagép igényének, akkor a járószerkezet felfekvõ felületének növelésével (kerekes traktorok esetében abroncsnyomás szabályozással) és/vagy a traktor adhéziós tömegének növelésével szûntethetõ meg ez a jelenség, és javítható ezáltal a traktor vontatási hatásfoka.
A traktorok tömegnövelésére eddig hazánkban jól elterjedt módszer a traktorok abroncsainak folyadékfeltöltése, amely téli üzem esetén a kalcium-kloridos adalékolást is igényli, vagy még költségesebb megoldásként a keréksúlyok alkalmazása. Mindkét eljárás használata körülményes, mivel a folyadékfeltöltés egy lassú folyamat, a feltöltött abroncsok nyomása nem optimalizálható, a feltöltött kerekek mozgatása nehézkes és veszélyes, és az abroncs sérülése esetén a folyadék mind kárba vész. A keréksúlyok a formájuk és elhelyezkedésük miatt szintén nehézkesen kezelhetõek és csak adott felni típushoz alkalmazhatóak.
Alapszabály, hogy csak akkor tömegezzünk, amikor szükség van rá, azaz olyan munkák esetében, amikor nagy vontatási teljesítmény kifejtése szükséges. Minden más esetben a többlettömegezést el kell távolítani a traktorról, mivel a feleslegesen hordozott tömeg az abroncsokra károsan hat, és többletfogyasztást okoz!
Hazánkban a kerékfeltöltést és keréksúlyozást alkalmazó gazdálkodók többsége erre nem fordít figyelmet, így felesleges abroncskopás és üzemanyag fogyasztás jelentkezik náluk.
2013-tól a Deraland Kft. talajvédelmi rendszerében (DTR) megtalálható, a Grasdorf-Wennekamp GmbH. által kifejlesztett aktív far-tömbsúly, amely megoldást nyújt erre a problémára.
Az aktív far-tömbsúly a traktor és a vontatmány között a traktor hárompont emelõszerkezetén helyezkedik el. Könnyen fel- és leszerelhetõ, így csak indokolt esetben hordozza a traktor. Szükség esetén az alaptömeg 70 kg-os kiegészítõ tömegekkel lépcsõzetesen tovább növelhetõ. A vontatmány hidraulikus, pneumatikus és elektromos igényének kielégítésére a berendezés csatlakozó dugaljsorral van ellátva.
A far-tömbsúly elhelyezkedése és a traktor hátsó tengelyére kifejtett nyomatéka egységnyi tömeget tekintve kedvezõbb hatásfokú, mit közvetlenül a tengelyen ható, a keréksúly vagy folyadékfeltöltés használatából eredõ tömegé. A szabvány hárompont csatlakozásnak köszönhetõen bármilyen, szabvány hárompont függesztéssel rendelkezõ traktoron alkalmazható. A berendezés kiegészítõ vonólapjával a K80-as vonógolyós bekötésû munkagépek vontatására is alkalmas.
A traktor abroncsai ismét eredeti feladatukat láthatják el, kopásuk a minimumra csökken, és nyomásuk az adott munkafolyamathoz optimalizálható. Szerelésük, karbantartásuk során nem kell bajlódni a folyadékkal vagy a keréksúlyok szerelésével. A nagy tömegek mozgatásából eredõ balesetveszély is megszûnik.
Összefoglalva
Az univerzális far-tömbsúly alkalmazásával idõt, üzemanyagot, és ezáltal költséget takaríthatnak meg a gazdálkodók.
A berendezésrõl bõvebben érdeklõdjön a [email protected] e-mail címen. A berendezéssel élõben az AGROmashEXPO és AgrárgépShow 2013 rendezvényen találkozhatnak az érdeklõdõk a Deraland Kft. G pavilon 203/D standján.
Dér Attila
Deraland Kft.
Lapzártakor érkezett a hír, hogy a termék megkapta a kiállítás nemzetközi innovációs oklevelét. (szerk.)