MENÜ

Fontos, hogy a szerves trágya visszajusson a szántóföldre

Oldalszám: 33
2014.01.23.

A korszerû mezõgazdasági nagyüzemekben is a talajon folyik a termelés. Azon a talajon, ahol extenzív gazdálkodás esetén a „talajerõ” nincs maximálisan kihasználva, ezért van ideje regenerálódni. Intenzív termelés esetén, az állattenyésztés számára jelentõs szerves anyagot tartalmazó szármaradványokat is elviszik a földrõl. Az így kiesõ, fontos tápanyagot csak mûtrágyával nehéz komplex módon pótolni. Éppen ezért nagyon fontos szempont, hogy az állattartó telepeken képzõdõ szerves trágya mindig visszajusson a szántóföldre!

 

A kijuttatást úgy kell végezni, hogy kedvezõ (több évig tartó) hatását a legjobban kifejthesse! Ez persze nehéz és költséges feladat. Sok problémával jár mindaddig, amíg a trágya „szemét” szemlélet nem változik. El kell jutni odáig, hogy megbecsüljék, megfelelõen kezeljék, tárolják és juttassák ki!



A szerves trágya kijuttatására felénk a láncos padozatú szóró volt a legelterjedtebb, ahol változtatható sebességû lánc továbbítja a trágyát, jellemzõen 4 függõleges tengelyû szóró hengerhez (pl. T- 088). Viszonylag kis szórásszélességet eredményezve. Kis részben oldalszórós idõszaka is volt a magyar mezõgazdaságnak (pl. TG-10). Ez a megoldás a nagyobb teljesítményt célozta (nagyszámú kiszolgáló jármû igénybevételével). Ez a hazai történelem.





Közben tõlünk nyugatra egyre változott a trend, nõtt a nagyobb teljesítmény, a gyorsabb kijuttatás iránti igény. Mára szinte minden gyártó a két függõleges, gyorsan forgó tengelyû szórót helyezi elõnybe, a nagy teljesítményû kiszórás eléréséhez. A magyarországi, nagyméretû gazdaságok számára ez a legelõnyösebb megoldás. Egyik megoldás a trágyát depóból, intenzíven kiszóró, egytengelyes szóró – csak szóró –, melyek más célra nem használhatók. Sem a gazdaságos trágya kiszállításra, sem tömegtakarmány behordásra, sem egyéb szállításra. Nevezhetjük túlhaladott trendnek.

 


 

 





A súlypont emelése nélkül, korszerûen, hátrafelé ürítõ, támaszsúlyos kivitelû, nagyméretû abroncsokkal szerelt, szántóföldi mozgásra alkalmas – akár négytengelyû – több célra használható kocsik a korszerû megoldás (pl. FLIEGL ASW letolókocsi). Szórószerkezete nagy teljesítményû és idegen anyagra mérsékelten érzékeny.



A tökéletesen tömített felépítmény (magtömített) a trágya közúti szállítása során is problémamentesen használható. Ezek alkalmasak a gazdaságos kiszállításra, intenzív kiszórásra, egyéb szállításra. Az ASW letolószerkezet élettartama sokszorosa a láncos rendszernek. A szórás szabályzása automatizálható, a gépkezelõ figyelmét nem terheli túlzó mértékben. Elterjedtsége igazolja a fentieket.





A folyékony trágya kijuttatás Magyarországon a tartástechnológia változása, trágyakezelés korszerûsítése, biogáz üzemek létrejötte miatt jelent meg.



Hagyományosnak nevezhetõ a vákuumos kocsi, ahol a tartályban létrehozott nyomáskülönbséggel végezzük a töltést és az ürítést. Elõnye az univerzalitás, érzéketlenség a beszívott anyag tartalmára. Hátránya a lassú felszívás, ürítés, a kis nyomás miatt. (Ha 0,5 bar a maximális nyomáskülönbség, nincs szükség kazánbiztosi felülvizsgálatra.) Így viszont nem intenzív a töltés, ürítés, vagy drága kiegészítõkkel szükséges a teljesítményt növelni.

 

 


 

 



Európa nyugati felén viszonylag elterjedt a pumpás kocsi, amelynél a tartály nincs nyomás alatt. Intenzív a töltés, ürítés, de érzékeny az idegen anyagokra, és jelentõsen drágább.



Nagyüzemek számára – évi 1000 m3-t meghaladó mennyiség esetén – a legkorszerûbb, leggazdaságosabb megoldás a kihordó kocsi. A tartály ezeknél sincs nyomás alatt. Töltése telepített, elektromos meghajtású centrifugál-szivattyúval történik, ami a legjobb hatásfokot eredményezi. Ürítése TLT-rõl hajtott centrifugál-szivattyúval történik. Az amerikai, kanadai nagyüzemek csak ilyet használnak, ez a leggazdaságosabb, leghatékonyabb, beruházási költsége a legkisebb.



Alapvetõ szempont még a költséghatékonysághoz, hogy minél nagyobb méretû tartálykocsit válasszunk! Ennek súlyától, vonóerõ igényétõl nem szabad megijedni, mert bevált megoldások léteznek ennek csökkentésére.



Egyik legfontosabb szempont a kerék mérete. Egy kamionkerék (385/65 R22.5”) max. nyomása 8 bar, a 750/60- 30.5”-os kerék még 1 barra leengedve is nagyobb teherbírású!





Mennyi is akkor a különbség a talajnyomásban? Az elmúlt évtizedben számtalan kijuttató szerkezettel ismerkedett meg a magyar mezõgazdaság. A magyarországi kötött talajok nem minden Nyugat-Európában használt eszköz használatát teszik lehetõvé. Mára az EU tiltja a „felfelé” irányuló szórást (régi ütközõlapos). Lefelé szóró, egyenletes kiadagolást megvalósító terítõket preferál. Ezek számtalan formája létezik. Legújabb trendként az egysoros, csipkés tárcsával kombinált kijuttatók terjednek (pl. FLIEGL MAULWURF), melyek megfelelnek annak az elvnek, hogy kisebb tápanyagveszteség érhetõ el, ha azonnal földtakarást kap a trágyalé.