MENÜ

Gumiabroncsok nagy teljesítményû traktorokhoz

Oldalszám: 91-92
Antos Gábor 2014.01.27.

Tapasztalhatjuk, hogy a traktorfejlesztés nem állt meg, a nevesebb gyártók már közel 300 kW-os (400 Le-s) szupernehéz univerzális traktorokat is kínálnak a legkorszerûbb kivitelben. Ezt bizonyítja, hogy a John Deere 7280R kapta Hannoverben az „Év traktora 2012” címet, míg a Massey Ferguson 7624 Dyna-VT a Formatervezési arany nagydíjat. Itthon az AGROmashEXPO Nemzetközi Innovációs Nagydíjat ítélték a két nagytraktornak. Szintén hazai elismerésben részesült a New Holland T8.390 modell is, mely az AgrárgépShow kiállítás nagydíját tudja magáénak.

 

 

 


Az AgrárgépShow nagydíjas traktora

 

 

Ezeknek a nagy teljesítményû erõgépeknek az össztömege pótsúlyozással elérheti akár a 20 tonnát, ami igen nagy tengely- illetve kerékterheléseket idéz elõ. Annak érdekében, hogy a megfelelõ teherbírás mellett a lehetõ legnagyobb vonóerõt érhessük el, megfelelõen nagy gumiabroncsokat kell használnunk, különösen a hátsó kerekeken. Ezek külsõ átmérõje megközelíti a 2,10 métert. Ennél nagyobb átmérõ már konstrukciós nehézségeket okozna, bár az átmérõ növelésével lehetne az abroncs légterét növelni, ezáltal a minél nagyobb teherbíró képességet elérni.



A modern traktor gumiabroncsokkal szembeni elvárások jelentõsen megváltoztak, hiszen a traktorokat a szántóföldi munkák mellett mind gyakrabban használják közúti szállításra is. Az abroncsok közúti tulajdonságai, mint például a nagyobb haladási sebességre való alkalmasság, a stabil, nyugodt futás, az alacsony zajszint, fontossá váltak. Ezek teljesítésére való törekvés azonban semmi esetre sem csökkentheti a szántóföldi tulajdonságokat. A vontatási képesség, a talajkímélés, a megfelelõ öntisztító képesség, és nem utolsó sorban a komfort szintén fõ jellemzõje a korszerû traktorabroncsoknak.



Ismert, hogy a teherbírás fõleg az abroncsban lévõ levegõ mennyiségétõl függ, ennek egyik meghatározója az abroncs térfogata, másik összetevõje a benne lévõ levegõ nyomása. A tömeg és a teljesítmény növekedésével és a talajkímélés igényével tehát szükségszerûen együtt jár a nagyobb méretû, nagy légterû traktor gumiabroncsok alkalmazása. Fõ jellemzõjük a szélesebb futófelület és a kisebb profiltényezõ. Ma már a széles (70-es széria) és a szuperszéles (60-as széria) alacsony profilú abroncsok megfelelõ választéka áll rendelkezésre a nagyobb átmérõtartományban is, természetesen radiál szerkezetû kivitelben. Ezek nagyobb felfekvõ felületük következtében a szántóföldön a nagyobb vonóerõ-kifejtés mellett a kisebb talajnyomás kialakulását, s ezzel a káros talajtömörödés csökkenését eredményezik, a közúton pedig nagyobb sebességgel haladhatnak.



A fent említett traktorokra általánosan a 710/70R42 méretû gumiabroncsokat szerelik, ilyeneket gyártanak sorozatban az ismert gumigyárak, mint a Michelin, a Trelleborg, a Goodyear, vagy a Vredestein.




 

 

 

Közülük a Michelin a hagyományos karkasz mellett egy új konstrukcióval, az úgynevezett Ultraflex technológiával is készít abroncsokat ebben a méretkategóriában, amelyeknek elõnye, hogy közúton is viszonylag alacsony belsõ levegõnyomással használhatók.



Nem lehet elégszer ismételni, mennyire fontos üzemeltetési paraméter a gumiabroncsok belsõ levegõnyomása. Közúton magasabb, talajon minél alacsonyabb értéket kell beállítani. Utóbbi esetben nagyobb felfekvési felület alakul ki, ezáltal csökken a talajterhelés, ugyanakkor nagyobb vonóerõt érhetünk el, hiszen egyidejûleg több borda kapaszkodik a talajba. Köztudott, hogy a mezõgazdasági gépek kerekei a talajon történõ mozgás közben elkerülhetetlen talajtömörödést okoznak. A nagy tömegû, nagy teljesítményû erõgépek esetében ez fokozott mértékben áll fenn. Ezek tömörítõ hatása a mélyebb rétegekig terjed, ami a talaj pórushányadának csökkenésével és a térfogatsúly növekedésével jár, emiatt romlik a talaj levegõ-víz-hõ háztartása, és megnõ a talajellenállás is. Ha nem fordítunk erre kellõ figyelmet, azaz nem használunk a szántóföldi munkáknál a lehetõségekhez képest minél szélesebb, nagy légterû gumiabroncsokat a lehetõ legkisebb belsõ levegõnyomással, akkor jelentõs mértékben csökkenhet a terméseredmény, jelentõs lehet a termelési veszteség.



Mindebbõl kitûnik a megfelelõ méretû gumiabroncsok használatának fontossága. Franciaországban két német mezõgazdasági szaklap (DLZ, Agrartechnik) és a francia Michelin cég közösen végzett kísérletei alapján látható, hogy a szakmában vezetõ szerepet játszó Michelin nagyméretû traktorabroncsaival milyen eredmények érhetõk el a talajkímélés, a komfort és a vonóerõ-kifejtés területén.



Mint ahogy a diagramból és a táblázatból kitûnik, a teszteredmények bizonyítják, hogy a legkorszerûbb gyártástechnológiával készült AxioBib típusok adott méret esetén a legnagyobb felfekvõ felülettel rendelkeznek, és az abroncs besüllyedése is jóval kisebb mértékû a hagyományosokéhoz képest.

 

 


 


 

 



A vezetési komfort és a traktor menettulajdonságai szintén ennél a típusnál a legjobbak, továbbá a vonóerõ-kifejtésben is az ilyen abroncsokkal érhetõ el a legnagyobb húzóerõ. Bár a versenytársak ezekkel összevethetõ teszteredményei még nem ismertek, jelentõsebb eltérések nem feltételezhetõk, ezért azok is hasonló teljesítményre képesek.



Fentiek alapján a nagyteljesítményû traktorok hátsó kerekeire 710/70R42, 710/75R42, vagy a 800/70R38 méretû gumiabroncsait érdemes használni, és igaz az is, hogy a drágább „jobban húz”, de ezeknek magasabb az élettartamuk is.



Antos Gábor