MENÜ

KORSZERÛ TECHNOLÓGIÁK A TRÁGYA KIJUTTATÁSBAN

Oldalszám: 63
2014.02.05.

Állattenyésztés technológiai bemutatót tartott az Axiál Kft.-vel közösen az Annaburger Nutzfahrzeug GmbH. május közepén Beleden, a Kalász Növénytermesztõ Kft. székhelyén. A rendezvényen a trágyaszórók és a hígtrágya kijuttató gépek kapták az egyik fõszerepet – a trágyakijuttatás ugyanis környezetvédelmi és gazdaságossági szempontból egyaránt fontos.

 

 

Az Axiál Kft. ügyvezetõje, Pintér Zsolt rövid köszöntõjében ismertette a nagyszámú megjelent vendéggel a Kalász Növénytermesztõ Kft. és az Axiál kapcsolatát, valamint a vendéglátó eddig elért eredményeit. Szólt arról is, hogy az általuk forgalmazott gépeknek õk maguk a tesztelõi, mintegy próbaüzemnek tekintik önmagukat – mert bár partnereiktõl kapnak visszajelzéseket, nagyon fontosnak tartják a saját teszt során szerzett tapasztalataikat gépre és szolgáltatásra vonatkozóan egyaránt.

 

 


A nemzetközi turné elsõ állomását számos az állattenyészéshez kapcsolható gazda kereste fel

KÉPGALÉRIA





Angeli Gyula, az Axiál Kft. termékmenedzsere beszélt arról, hogy a korszerû technológiáknak köszönhetõen a különbözõ gépek a beállításnak megfelelõen, a traktor sebességét érzékelve precízen tudják kijuttatni az adagolható hígtrágyát, így annak mennyisége biztosan megfelelõ lesz. Szinte minden új géprõl elmondható az, hogy a nyugati példák hatásai erõsítik a hazai gazdák vásárlói kedvét, ha ugyanis a szomszédban jól dolgozik a masina, akkor vevõvé válik magyar gazdálkodó is.



A röpítõtárcsás trágyaszóró kapcsán a termékmenedzser elmondta, hogy néhány évvel ezelõtt még õ maga sem gondolta volna, hogy olyan gépeket forgalmaz, amely tökéletesen szórja szét a szerves trágyát, mésziszapot, tõzegkorpát vagy, akár mûtrágyát.



A beledi rendezvény elõzménye, hogy januárban az Annaburger Nutzfahrzeug-nál elhatározták, hogy a legnagyobb forgalmat bonyolító országokban egy turnét szerveznek. S mivel az utóbbi években az elsõ három hely valamelyikét Magyarország tudhatta magáénak, úgy döntöttek, hogy nálunk kezdik a körutazást. A magyar piacon a legnépszerûbb trágyaszóró a 9 tonnás, mert a nagyobbakhoz több lóerõre van szükség (trágyát szórni elegendõ kevesebb lóerõ a nagyobb gépek végezzék a talajmunkát). Az értékesítésnél így a nagyobb és kisebb üzemeket is célba vették, mindazokat, ahol szóba jöhet a híg-, illetve szervestrágya kezelés.



A technológiai bemutató elsõ programjaként az állógépek sorában elsõként a CLAAS gépek mutatkoztak be, amelyeket Szentiványi Gyula területi képviselõ ismertetett meg az érdeklõdõkkel.



Tavaly a német mezõgazdasági gépkísérleti intézetben összehasonlították a 100–200 LE kategóriába tartozó erõgépeket, ahol a reális és nagyon sok szempontot figyelembe vevõ pontozáson belül a legjobb terhelés alatt kapcsolható váltóval rendelkezõ traktor címet a legmagasabb pontszámmal a beledi bemutatón is megjelenõ CLAAS ARION 540 traktor nyerte el. A gép erõforrása egy négyhengeres korszerû, energiatakarékos motor. A sebességváltó 24 fokozatú, terhelés alatt kapcsolható – szántóföldi munkánál egy adott (egyénileg megadható) fordulatszámnál kapcsol. Természetesen megfelelõ emelõhidraulika is tartozik a géphez, amely emelõértéke szerint is a topkategórát képviseli. Frontfüggesztéssel szerelt, nagyon jó súlyelosztású gép, vonóerõ leadó képessége és üzemanyag fogyasztása rendkívül kedvezõ értékeket mutat. Az erõgép pluszteljesítményre is képes (boost power) – ami szükség szerint adható hozzá a géphez.



A Claas DISCO 3100 FRC frontfüggesztésû és DISCO 3100 RC olyan gumihengeres szársértõs kaszák, amelyek a lucernaszáron egymástól meghatározott távolságra töréseket idéznek elõ, ezáltal segítik a vízleadást a lucernánál, hogy ne csak a levele száradjon el hamar, hanem a szára is. Ezzel a kaszával 14–16 km/h körüli sebességgel lehet betakarítást végezni, tehát 60–80 hektár betakarítása is megtörténhet egy nap alatt. Valódi nagyteljesítményû gép, kitûnõ munkaminõséggel.

A 7,7 m munkaszélességû CLAAS VOLTO 770 rendterítõ 9 m-re teríti szét a terményt. A CLAAS szabadalma a PERMALINK kapcsolat, ami bármilyen szögben biztosítja a hajtás átadását. De állítható a különbözõ rugók és a vázszerkezet szöge is, tehát a terítés intenzitása. A zárt hajtómûvek, az erõs kivitelû karok garantálják, hogy ezek a gépek jó pár évig szolgálják a gazdaságot. A CLAAS LINER 1650 TWIN vontatott rendképzõvel gondos munkát lehet végezni, alkalmas egy szélesebb vagy két keskenyebb rend képzésére.



Az Axiál palettáján újdonságként szereplõ két gépet Szõcs Csaba, a gyártó képviselõje mutatta be.



A Budissa Bagger silótöltõ prés a takarmánykészítés, nevezetesen a konzerválás gépe. Alkalmas arra, megfelelõ méretû fóliahengerbe préselje be oly módon a takarmányt, hogy a lédús takarmányokban bennmaradjon a nedvesség, – a szárazanyag takarmányokat pedig képes megtömöríteni a kellõ mértékben. A gép hátsó oldalán végtelenített munkaszalag helyezkedik el, amelyre ráborítja a hátrabillentõ pótkocsi (vagy egyéb szállítóeszköz) a szecskázott takarmányt. A behordó szalag továbbítja azt a tömörítõ hengerekhez, amik bepréselik a gép csõrére felrakott fóliahengerbe.



A Romill M2 szemroppantó gép egy klasszikus mobil hengersor. Dupla hengerpáros felépítményként a maximum 40%-os nedvességtartalmú kukoricaszem megroppantására is alkalmas, a nedves szem betakarítás és a silózási technológiai részeként. Olyan gazdaságok számára ajánlható, ahol a költségcsökkentés a cél, mivel a szem 25–40%-os nedvességtartalomnál betárolva biztonságosan eltartható, tehát szárítást nem igényel.



A bemutató következõ állomásán egy cserefelépítmény átszerelés keretében mutatták be azt az Annaburger által gyártott alvázat, amely akár hét különbözõ felépítménnyel is szerelhetõ. Jelen esetben egy hígtrágyaszállításra és kijuttatásra alkalmas tartálykocsi egyszerû átszerelését demonstrálták.



Egy Manitou MLT 735 120 LSU PS következett a programban, Tarnai Bálint termékmenedzser bemutatásában. Az Axiál palettáján szereplõ rakodógépek közül a francia gyártmányú gép egyik eminens típusát hozták be az országba, amelynek újfajta opcióval szerelt változata 6/3-as Powershift váltóval szerelt, vagyis 6 sebességfokozatban tud elõre, 3-ban pedig hátramenetben dolgozni kétfajta mûködési módú sebességváltójával.



A látványos kültéri demonstrációk az Annaburger gépek bemutatóival folytatódtak. A Schub-Max HTS 22.17 silószállító-letolókocsi 40 köbméteres, és (mint az összes Annaburger gépnél) az elsõ kerék felemelhetõ, a hátsó pedig önbeálló kerék. A letolókocsi érdekessége, hogy minimális az olajszükséglete, tehát a traktorhoz igazítva mûködtethetõ a hidraulika rendszer.



A HTS 22.03 silószállító kocsi tulajdonképpen egy 22 tonnás trágyaszóró felmagasított változata, kimondottan silószállításra gyártják. Térfogata mintegy 50 köbméter, a futómû a szintén új, emelhetõ kerékkel szerelt, lehordószerkezete automata láncfeszítésü láncos, futómûve hidraulikusan rugózott.



Az Annaburger HTS 22.04 új fejlesztésû gép, amely a hannoveri Eurotier-en mutatkozott be. Futómûve ugyancsak emelhetõ elsõ kerékkel és követõ hátsó kerékkel szerelt, és valójában a trágyaszóró valamint silószállító kombinációja. A 180–200 LE-s gép a 22.03-astól annyiban tér el, hogy itt a térfogat növelhetõ. A hátfal cseréje rendkívül egyszerûen történik a 15–20 méteres munkaszélességet biztosító a trágyaszóró felépítménnyel.



A gyakorlati bemutatón egy aratási idõszakban elvégzett mûveletet imitációja következett, ahol búzával elõre feltöltött CLAAS LEXION kombájnból ürítettek egy Annaburger HTS 22.19 kiközelítõ átrakókocsiba, amely egy HTS 22.18-as letolókocsiba ürített tovább.



A munkagépek sorát az erõgépek követték, Nagy Róbert termékmenedzser három Fendt-et mutatott be a 900-as sorozatból. Ahhoz ugyanis, hogy a nagyszerû munkaeszközök jól és gazdaságosan tudjanak üzemelni, egy mûködtetõ erõgépre is szükség van. Az SCR (Selective Catalytic Reduction) rendszerrel szerelt 933-as illetve 936-os gépek két töltõnyílással ellátottak, mert az üzemanyagtöltõ mellett található egy kisebb nyílás is – ezek a gépek a rendszert alkalmazva ugyanis megfelelnek az Euro III B környezetvédelmi normáknak. A gépgyártók folyamatosan keresik a környezetvédelmi megoldásokat, és a Fendt ezt úgy oldotta meg, hogy AdBlue adalékot használ az üzemagyag mellé. A teherautók világából már ismert, (és néhány személygépkocsi gyártó által is alkalmazott) megoldással, betarthatók a környezetvédelmi normák.



A Fendt traktorok jó tulajdonságai természetesen megmaradtak, mint a kedvezõ fogyasztás és a fokozatmentes Vario-váltó. Az 50 km/h sebességre képes gép 1600-as fordulat mellett is kedvezõ fogyasztást produkál ilyen tempó mellett, és szántóföldi körülmények között is hatékony szállítóeszköz ott, ahol a teherautók már nem állják meg a helyüket.



A Kalász Kft. tulajdonában is van egy Euro III-as normával bíró motoros erõgép, de összehasonlítva a két gép felépítését, jelentõs eltérések figyelhetõk meg. A bemutatott gépeknél már független az elsõ felfüggesztés, a Deutz motorral szerelt megújult széria dizájnja is teljesen más lett.



Az euro szabványról érdemes megjegyezni, hogy az Euro III/b norma a 180 LE feletti gépeket érinti, és jövõ év januárjától már csak ezeket lehet forgalomba hozni. Idén azonban még megvásárolhatók azok a gépek, amelyekhez nem kell adalékanyagot adni, de január elseje után nem lesz mód ilyen normájú gépet választani, tehát meg kell barátkozni ezzel az újabb ténnyel is.



A szakmai rendezvényt silózó és trágyaszóró bemutató zárta, ahol egy CLAAS JAGUAR 850 volt az egyik fõszereplõ. Egy olyan gépet láthattak és ismerhettek meg a program résztvevõi, amelynek világpiaci részesedése 50 % feletti. Az ok abban a mûszaki színvonalban rejlik, ami ebben a gépben megtestesül. Méltán sikeres ez a gép, hiszen ez az a silózó, amelynek legszélesebb az adapter választéka, a legjobban kihasználható, hisz unverzálissá tehetõ a sokféle takarmány betakarítására. Sorfüggetlen kukorica adapterrel, 6–8–12 soros változatban kaphatók. A rendfelszedõ adapterrel az elõfonnyasztott takarmányt lehet szecskázni. Egy speciális adapterrel lehetõség van soros kukoricacsõ-törõ adapter csatlakoztatására is, így nagyon energiadús csõzúzalék készíthetõ. A JAGUAR különlegessége, hogy nem csak a takarmánynövény, hanem az energia növény betakarításban is használható, 2 soros változatban 3–4 m magas fûzféléket, nyárfa ültetvényeket lehet vele betakarítani. Ráadásul ennek a tulajdonságának köszönhetõen télen is kiválóan kihasználható.



A CLAAS JAGUAR példamutató mûszaki megoldásokkal rendelkezik: a takarmány egyetlen ív mentén, törés nélkül jut el a tömörítõ egységtõl a kifúvó torony végéig. Ez azért fontos, mert minden iránytörés plusz energiát jelent, rontja az anyagáram minõségét, lelassítja az anyag haladását, ezáltal csökkenti a gép teljesítményét és plusz üzemanyagigényt eredményez. A CLAAS mérnökei nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy egy optimális anyagáramot valósítsanak meg a gép belsejében. Másik nagy elõny a „V” elrendezésû szecskázódob, ami minimális erõszükséglett mellett tökéletes szecskaminõséget produkál és a központosító hatás révén megteremeti kitûnõ kidobás elõfeltételét. Minden JAGUAR legfontosabb szerkezeti egysége a szemroppantó, hiszen a kukoricanövény legértékesebb része a szem maga, és ha a szemet nem tudjuk megroppantani, akkor nem lesz belõle az állatok számára hasznos takarmány. Ezért silókukorica betakarításnál elengedhetetlen a minõségi munkát végzõ szemroppantó.



A JAGUAR silózók teljesítménye a 350–830 LE-ig terjed.Az energiát minél egyszerûbben, és minél kevesebb hajtómûvön keresztül tudjuk eljuttatni a szecskázódobig annál hatékonyabb és takarékosabb a mûködés. Ezért a JAGUAR silózókban keresztben elhelyezett motor van, hogy a fõtengely végérõl egyetlen sokpályás ékszíjjal lehessen meghajtani a szecskázó dobot, és a legkisebb energiaveszteséggel tudjuk azt továbbítani a szecskázó egység felé.



Az Annaburger HTS 9.04 9 tonnás trágyaszórója mutatta be a trágyaszórást, ahol jól megfigyelhetõ volt a szóráskép. Két tépõhenger széttépi a trágyát, nekidobja a hátfalnak, alul pedig a repítõtányérok úgy dobják szét a trágyát, mintha mûtrágyát szórnának. A lazább anyagoknál fontos pontosan beállítani az átáramló és a kiszórandó anyag mennyiségét. A lényeg, hogy a fordulatszámot felvegye a röpítõtányér, és majd csak azután kezdjük el adagolni a trágyát. A lapátok szögét lehet állítani a trágya minõségéhez, és azon lehet beállítani a tökéletes szórásképet. A bemutatón jól megfigyelhetõ volt a 15–20 m-es szórásszélesség megléte.



A trágyaszórót egy 92 LE-s Landini Vision húzta, a mûködtetõ traktort 4 hengeres, 4400 köbcentiméteres Perkins turbo motor hajtja – egyébként ugyancsak ennek a közkedvelt sorozatnak a motorjai hajtják a Manitou teleszkópos rakodógépeit is.