MENÜ

A Vision és a trónkövetelõ

Oldalszám: 46-47
2014.02.05.

Területén az eladási listákat már évek óta vezetõ Landini Vision széria idén tavasszal is szép sikereket ért el. Ezekbõl a traktorokból az a mennyiség, ami a 2011-es elõzetes tervek szerint augusztusig elegendõ lett volna, március végére gyakorlatilag elfogyott. Így a forgalmazó nem késlekedett, és a márciusi Axiál Szakmai Napok rendezvényen bemutatta a Landini 5-ös szériát, amely tulajdonképpen a Vision gépcsalád továbbfejlesztett változata.

 

 


 



 

Miért is volt szükség egy teljesen új modell megjelentetésére?



A gyártó jelenléte ebben a 80-110 lóerõ kategóriában hagyományosan igen erõs, világszinten sokat adnak el a 4 hengeres Perkins motoros traktorokból. Világos tehát, miért is fektetnek akkora hangsúlyt a piaci igényeknek egyre inkább megfelelõ, sokszor azokat meg is elõzõ gépek fejlesztésére, gyártására. A Vision traktorokból 2005-ös megjelenésük óta közel 300 db talált hazánkban gazdára, az utóbbi 3 évben teljesítménykategóriájában már piacvezetõ volt ez a típus.



A konstruktõrház és a hazai forgalmazó, az Axiál számára is egyértelmû volt, hogy ilyen sikert nem lehet egy egyszerû ráncfelvarrással, néhány kisebb változtatással megáldott géppel fenntartani. Összegyûjtötték hát a teljes értékesítõi réteg bevonásával a legújabb és leginkább naprakész vevõi igényeket, és ezek figyelembevételével nyúltak hozzá több mint 100 ponton az elõdhöz.



5H a Landini család új formavilágával



Határozottan eltalált külsõ, amely a magasabb kategóriák vonalát idézi. Jellegzetességei az egy darabból álló, lekerekített orrú motorháztetõ a Powermondial típusokból már jól ismert hosszúkás lámpatestekkel, és a négyoszlopos fülke, ahol az oldalajtó a kabin hátsó sarkától nyílik.



A vevõi igényeket alapul véve az 5-ös széria kabinja alacsonyabb építésû a Vision kabinjánál, ezzel pedig a gép teljes magassága 2,6 m alá került, lehetõvé téve az alacsonyabb kapukkal rendelkezõ állattartó telepeken a használatot. A kabinbelsõ, valamint a kabin padlójának továbbfejlesztett szigetelésével elérték a zajszint és vibráció további csökkenését.

 

A jól bevált Perkins, immár turbo-aftercoolerrel kiegészítve



Az 1104D 4-hengeres Perkins motorok kifejezetten mezõgazdasági alkalmazásra lettek tervezve. Ezek az új, csendes, környezetbarát és kis fogyasztású motorok teljesítik a Tier 3-as emissziós szabványok elõírásait, emellett pedig a legmodernebb koncepciókat és a legújabb mûszaki megoldásokat képviselik. Az 5H széria modelljeibe az említett motor a következõ változatokban került beszerelésre: 74 LE (szívó), 83 LE (turbós), valamint 92,5, 102 és 110 LE (turbó-aftercooleres). A speciális mûszaki újításoknak köszönhetõen a motorok optimális üzemanyag-levegõ keveréket hoznak létre, ez jobb égést és nagyobb hatásfokot eredményez, így kiváló teljesítményt és nyomatékrugalmasságot biztosítanak alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett.

 

 




 

 



A Landininál már megszokott Techno és Top változat



Az erõátvitel tekintetében a lehetõségek viszont teljesen megváltoznak. Míg a Vision-nál a mechanikus szinkronváltós változat mellett csak egy HI-LO váltó elérhetõ, addig az 5H esetében egész más a helyzet. Alapként az 5-ös szériánál egy teljesen mechanikus Speed Four fantázianevû erõátvitel érhetõ el, amelyben 3 csoportban 4 fokozat kapcsolására alkalmas szinkronváltót találunk, így az irányváltón található overdrive gyorsítónak köszönhetõen 24 elõre + 12 hátrameneti fokozatunk van, szinkron irányváltóval és 40 km/h haladási sebességgel. De kérhetjük gépünket a T-Tronic fantázianevû 48 elõre + 16 hátrameneti fokozatot tartalmazó félpowershift váltóval is, amihez három powershift fokozatot, mászócsoportot és a kormány mellé szerelt elektro-hidraulikus irányváltót is kapunk (a hazai kivitelnél a mászócsoport nem feltétlen széria. A szerkesztõ). A T-Tronic váltót a Powermondial Top felszereltségû változataiban találjuk, ami egyébként a De-clutch fedõnevû gombvezérelt kuplunggal is ki van egészítve, és így kényelmes, tengelykapcsoló-pedál nélküli sebességváltást tesz lehetõvé.



Hydra PTO – 3 fokozatú TLT



A többtárcsás nedves kuplunggal kapcsolható TLT három (540/750/1000) különbözõ fordulatszámot kínál. A 750-es kardánfordulatszám használata különösen hasznos a kisebb energiaigényû TLT mûködtetésû munkaeszközök esetében, mivel a meghajtó kardántengely már a motor 1400-as fordulatán eléri a munkaeszköz számára ideális 540-es fordulatszámot, a gép fogyasztását tartósan alacsonyan tartva ezzel. A TLT kuplung nyomógombos mûködtetésû, különösen lágy munkaeszköz-indítást biztosít.



ELS egyujjas gyorskiemelõ és joystick vezérelt vezértömbök



A hidraulika rendszer mûködtetésérõl alapfelszereltségben tandem elrendezésû kettõs szivattyú gondoskodik, amelynek teljes térfogatárama 82 l/min. Az emelõhidraulika alapként tartalmazza az ELS (Ergonomic Lifting System) fantázianevû egyujjas gyorskiemelõt, mellyel a táblavégi fordulók jelentõsen leegyszerûsödnek: a hidraulika emelés/süllyesztés karjának érintése nélkül az egy ujjal mûködtethetõ ELS karral ki tudom emelni a munkaeszközt, majd ugyanezzel a karral vissza tudom süllyeszteni a szintezõ karral beállított munkamélységbe.



A hidraulika rendszer szintén alapként összesen 4 db kettõs mûködésû kihelyezett hidraulika körrel felszerelt, ezekbõl kettõ külön karokkal, a másik kettõ pedig a jobb oldali kezelõpulton elhelyezett joystick-kal mûködtethetõ. Ez különösen kedvezõ homlokrakodó mûködtetése esetén, gyakorlatilag megspórolható a rakodógép szeleptömbjének megvásárlása, miközben a lehetõ legkényelmesebb elhelyezésû joystick-kal kezelhetjük rakodónkat, a traktor hidraulika rendszerét használva.



ÚJ „TOTAL VIEW” KABIN, AKADÁLYTALAN KÖRKÖRÖS KILÁTÁS



A kabinba lépéskor a legelsõ dolog, amit nagyra értékelünk, az a „Total View” kabin által nyújtott akadálytalan körkörös kilátás, amit a hátsó kabinoszlopon pántolt, teljesen üvegezett oldalajtók biztosítanak. A teljesen átalakított, formatervezett és kiváló minõségû kezelõtér belsõ fõként modern kompozit anyagokból készült a gépjármûiparra jellemzõ megjelenéssel. A kezelõszervek elrendezése is újra lett gondolva annak érdekében, hogy nagyobb hely álljon rendelkezésre a gépkezelõ számára. A kabint továbbfejlesztett, kabintetõbe épített, kettõs levegõszûrõvel ellátott szellõzõ-, fûtõ- és klímaberendezéssel szerelték fel. A szigetelés kivitele és minõsége alapján egy túlnyomásos kabinról beszélünk, ami garantálja a maximális kényelmet és – a megfelelõ aktív szenes szûrõbetét alkalmazása esetén – az egészséges munkakörnyezetet a gépkezelõ számára. 

 

 


5H kabinbelsõ

 



A kezelõtér természetes szellõzése a nyitható elsõ szélvédõ és hátsó ablak segítségével biztosítható. Az új 5-ös széria tehát a Landini válasza a megnövekedett piaci igényekre és egyben a Vision sikereinek várományosa, valamint továbbvivõje.



Az Axiál Kft. bérgép-szolgáltatással foglalkozó leányvállalata, a Manax Kft. vette át az elsõ hazánkba érkezett Landini 5-100H traktort. A kapásnövények vetési szezonjában dolgozott a traktor bérgépként, természetesen Monosem vetõgéppel. A bérlõk egyöntetû jó véleménye kísérte a gép munkáját.

 


Koprivanácz Tamás, a Manax Kft. területi képviselõje

vette át az elsõ Landini 5-100H bérgépet

 



Fehér Ottó