A kaszák tavaszi elõkészítésének és karbantartásának jelentõségére hívjuk fel olvasóink, illetve a gazdálkodók figyelmét. Összeállításunkban ráirányítjuk a figyelmet azokra a pontokra, amelyek átvizsgálásával és megfelelõ kezelésével növelhetjük gépünk élettartamát, illetve minimálisra szoríthatjuk a kaszálás közbeni váratlan mûszaki hibákat.
- A szezon elõtti elsõ kaszálást megelõzõen a kardántengely dörzskuplungját meg kell „szellõztetnünk” – ez a kuplungtárcsák valamint a nyomólapok lazítását és megmozgatását jelenti. Hosszú állást követõen ugyanis a tárcsák összeragadhatnak, és ez a kuplungszerkezet forgatási nyomatékát megnövelve a kasza túlterheléséhez vezethet.
- A kaszapengék a hajtómûveken keresztül a gerendelyben található fogaskerekekkel vannak meghajtva. A tavaszi felkészítés egyik legfontosabb része a gerendely, illetve a hajtómûvek olajcseréje. Pár liter olajon nem célszerû spórolni, mert a csökkent kenõképesség fogaskerék túlterheléshez és -kopáshoz vezet, amelynek javítása jelentõsen többe kerül. A leengedett olaj hûen tükrözi a hajtás állapotát, így minden esetben vizsgáljuk meg, hogy az tartalmaz-e fémreszeléket. Csak jó minõségû SAE90 olajat használjunk!
- Az összes kenési pontot zsírozzuk le, és a gép minden részét vizsgáljuk át! Egyetlen alapos tavaszi szemrevételezéssel, állapotfelméréssel sok késõbb jelentkezõ bosszantó problémát elõzhetünk meg. A kasza tervezésekor nagy hangsúlyt fektettek a hosszú élettartamra, ezért az anyagáram koptatásának legjobban kitett fõ részeket kopó alkatrészek védik. Az elkopott lemezek cseréjére fordított néhány óra a gép élettartamában jelentõsen megtérül.
-
EasyCut hárompont felfüggesztésû kaszáknál az ütközésvédelmi rendszer megakadás esetén hátra fordítja és megemeli a kaszatestet, hogy a gép sérülés nélkül továbbhaladhasson az akadály felett. A védelem erõssége rugóval állítható, így figyelnünk kell ennek tisztántartására, beállítására. A berakódott rugó a védelmi rendszer érzékenységét csökkenti, ami ütközéskor akár gerendely sérüléshez is vezethet.
-
Krone kaszáknál könnyedén ellenõrizhetjük a kések, illetve ezek rögzítõ csapjainak állapotát. Ha a csapátmérõ bármely pontja kisebb, mint 14 mm, a kaszapengénél a furat és a homlokfelület közötti távolság kisebb mint 7 mm, akkor kötelezõ a csere! A kiegyensúlyozás miatt figyeljünk a párosával történõ cserére. A tökéletes kaszálás alapja a nagy vágási sebesség – de jó tudni, hogy a halogatott cserébõl eredõen elszabadult (300–313 km/h sebességgel pörgõ) penge könnyedén áthatol egy 30 cm átmérõjû fatörzsön is, tehát ne kockáztassunk! Az életlen késeket fordítsuk át, s ha már mindkét él elkopott, akkor a jó minõségû vágás érdekében új késeket kell felszerelnünk.

- Korosabb erõgép esetén, vagy kampós vonórúdnál fontos a vonógolyók, illetve rögzítõ füleik fokozott ellenõrzése. Ha a golyóknál, vagy a biztosításuknál túl nagy a játék, akkor veszélybe kerül a kasza biztonságos rögzítése, és kibillenve akár baleset is bekövetkezhet. A kasza csatlakoztatása után a vonókampók véletlen nyitását reteszelõ furatot mindenképpen biztosítsuk le!
- Üzemeltetés során figyelni kell arra, hogy kaszálás közben vízállásos területnél ne járassuk víz alatt a késeket – e területeket kerüljük ki! Víz alatt ugyanis a pengék beállnak a késtartó lemez alá, így megszûnik a vágás. (Vízbemerüléskor a nagy ellenállásának köszönhetõen a hajtás hirtelen és felesleges túlterhelésnek van kitéve, kardánkuplung „szellõztetés” elmaradása esetén ez az impulzusszerû pluszterhelés az erõgépünkre is káros hatással lehet.)
-
CRI szársértõ hengerek esetén ellenõrizzük a sértõ hengerek közötti távolságot: a megengedett legkisebb távolság 2 mm.
-
CV acélkéses szársértõ esetén ellenõrizzük a kések és a hátfalak távolságát, illetve ezek kopását.
- Szársértõs kaszáknál a sértõ hengerek hajtására szintén érdemes pár percet szánni. A kopott Rotex-kuplung szezon közbeni esetleges törésekor a levágott anyag feltorlódásával kell számolnunk.
- A vágótárcsák alatti meghajtó fogaskerekek excentrikusan szereltek. Átforgatással kiválaszthatjuk, hogy a tárcsák melyik homlokfogaskerékrõl legyenek meghajtva, így könnyedén változtathatjuk a kések forgási irányát. Forgásirányváltás, illetve az egység kiszerelése esetén figyelnünk kell a helyes összeszerelésre. A szomszédos késtartóknak egymáshoz képest mindig 90 fokban kell állniuk, ellenkezõ esetben a kések összeérhetnek.
A vágótárcsák, illetve a fogaskerekek védelmére 2010-tõl a nyírócsapszeges megoldású biztonságos vágási rendszer szolgál. Idegen tárgy esetén a nyírócsap csonkolódik, így a megszorult tárcsa gyorsan ki tud emelkedni a szomszédos tárcsák síkjából. A megoldásnak köszönhetõen lényegesen csökkent a kaszák javítási költsége, viszont tartalék nyírócsapokat mindenképpen szerezzünk be.
- Hátsó hárompont felfüggesztésû kaszáknál figyeljünk a felfüggesztés helyes beállítására. Ha a kaszát a traktorhoz képest oldalirányban túlzottan jobbra vagy balra húzatjuk, akkor a meghajtó kardántengelyt esetleg túl nagy szögben terheljük, ami a tengely kopásához, vagy sérüléséhez vezet.
- Szezon elõtt természetesen érdemes elõvenni a kasza kezelési utasítását is, és ellenõrizni az összes elõírt beállítást. Az idõráfordítás minden esetben bõségesen megtérül!