MENÜ

A BIO ünnepe - BioFach 2011

Oldalszám: 14
2014.02.06.

A Naturalma® Program tükrében

 

 

A Holland Alma Kft. Naturalma® Programját az almatermelõk egyre szélesebb rétege ismeri meg annak ellenére, hogy a program céljainak és az abban szereplõ új almafajtáknak a bemutatása csak 2010 novemberében kezdõdött el.



A célhoz vezetõ út egyik állomásaként a Naturalma® Program munkatársai a BioFach kiállításon jártak annak érdekében, hogy a „naturalmás” gazdák majdani termésmennyiségének külföldi levezetésére piacot, az organikus termeléshez pedig tapasztalt szaktanácsadókat keressenek. Az alábbi beszámoló az ott szerzett tapasztalatok összegzése.





A kiállítás méreteinek érzékeltetésére néhány adat: 2522 kiállító cég – 70%-uk külföldi. A teljes beltéri kiállítási terület 47 hektár. A látogatók száma 40 000 fõ, körülbelül 40%-nyi külföldi aránnyal. A kiállítással párhuzamosan szakmai konferenciákat is rendeztek, kereken 140 szekcióban.

A világon 160 ország állít elõ valamilyen bio terméket. Az európaiak közül a bio ­termékek területi arányát tekintve Ausztria viszi a pálmát (18%), az osztrákokat pedig Svájc (10%), Csehország (9,4%), Olaszország (8,9%) követi a sorban.

 


 





A kiállítás mellett párhuzamosan zajló konferencia négy elõadásán vettünk részt, melyek elsõsorban a bio gyümölcsök marketingjével, piaci pozícionálásával foglalkoztak. Az itt szerzett tapasztalatokat a Naturalma® árualap értékesítés elõsegítésében azonnal kamatoztatni is tudtuk.



A kiállításon a feldolgozott alma termékek nagy számban voltak jelen. Találtunk kifejezetten csak egy-egy speciális almafajtából natúr sûrítményt elõállító céget, akikkel tárgyalást is kezdeményeztünk. A Naturalma® Programban szaporított Red Topaz, Rozela, Luna, Sirius, Orion fajták termésére több helyen is fogadókész keresletet tapasztaltunk, amennyiben ezek gyümölcsét képesek vagyunk organikus gazdálkodás keretein belül elõállítani.

 


 

 



Meglepõ volt viszont az asztali almát elõállító és forgalmazó vállalkozások alacsony száma a 2011-es BioFach-on. Ezek a cégek is fõként svájci és osztrák vállalkozások voltak. Azt tapasztaltuk, hogy ezen cégek mindegyike végez termelõ tevékenységet is (30–150 ha bio almaültetvény), viszont mindegyikük a termeléséhez képest jóval nagyobb volumenben kereskedik is asztali minõségû bio almával.



A kiállítóknál szinte minden standon megtaláltuk a Topaz fajtát. A Naturalma® Program keretén belül szaporított Red Topaz fajtánkat ismerik, de még csak néhány hektáros szinten termelik. Másik piros fajtánkat, a Rozelát egyik kiállító cég se ismerte, pedig ez a fajta mind küllemben, mind élvezeti értékben messze felülmúlja a Red Topazt.

 


 

 



A nyugat-európai fogyasztók alma fajta ismerete sem jobb a hazánkban megszokottól. Ez is azt erõsítette meg bennünk, hogy a következõ BioFach-on már kiállítóként kell megjelennünk. Szembeötlõ volt még a sárga fajták hiánya a kiállításon. Étkezési célra megfelelõ, mutatós, tárolható és jó ízû rezisztens fajták eddig nem voltak a piacon. Új fajtáinkkal igazi újdonságot tudunk kínálni mind a hazai, mind a külföldi organikus termékfogyasztók számára.



A BioFach egyben Európa legnagyobb kóstolóval egybekötött termékbemutatója is, almát viszont sehol nem kóstoltattak. Ez a feladat is ránk vár! A legnagyobb biotermék-fogyasztó Németországban be kell mutatnunk a Golden Sunshine Line sorozat tagjaként szaporított Luna, Sirius és Orion fajtáinkat, sõt nem csak meg kell mutatni, hanem meg is kell kóstoltatni õket! Azon a véleményen vagyunk, hogy ha a nyugati fogyasztó elõtt nincsenek sárga fajták, akkor nem is tud utánuk nyúlni a boltok polcain.

A Holland Alma Kft. Naturalma® Programja nem csak biotermesztõknek szól, de szeretnénk, ha minél nagyobb arányban tudnánk e program keretén belül bio terméket elõállítani. Az egyébként is különleges minõséget jelentõ Naturalma® árualapon belül a bio alma extra prémiumkategóriát jelentene. Ennek érdekében olyan külföldi bio szaktanácsadókkal is felvettük a kapcsolatot, akik maguk is termelnek, van magyarországi tapasztalatuk és operatív szaktanácsadásra is képesek idehaza. Ennek elsõ lépéseként idén nyáron több fordulós bio alma termesztési szemináriumot szervezünk a Naturalma® Klub tagjainak, amit késõbb külföldi tanulmányutak is fognak követni.





A piaci trendeket illetõen elmondható, hogy ma a biotermesztés és fogyasztás már egyértelmûen kinõtt a „nyugati hóbort” jellegbõl, és nagyon jelentõs, a termelõknek extra nyereséget biztosító mûvelési módot jelent. Jellegénél fogva összenõtt a fenntartható fejlõdés eszméjével, és szintén összekapcsolódott a „fair trade” elveivel, ahol a termelõket nem kizsákmányolva, korrekt, megélhetést biztosító árakon zajlik a termények átvétele.