MENÜ

Új mezõgazdasági gumiabroncsok

Oldalszám: 63
Antos Gábor 2014.02.17.

Az idei tavasz bizonyítja legjobban, hogy milyen káros hatásai vannak a talajtömörödésnek, hiszen az óriási területeket elöntött belvíz nagyrészt amiatt alakult ki, hogy a tönkrement talajszerkezet nem tudja a csapadékot befogadni. A talajtömörödést fõként a traktorok, a munkagépek és a betakarítógépek gumiabroncsos járószerkezetei okozzák, különösen akkor, ha nedves talajon dolgoznak.

 

 

A gumiabroncs gyártók a mezõgazdasági gépgyártókkal közösen végzett mûszaki fejlesztésekkel próbálják kiküszöbölni a talajszerkezet rombolását elõidézõ káros hatásokat új abroncs- és járószerkezeti megoldások bevezetésével.

Ennek során a gazdaságosság, a biztonság és a komfort szempontjából különféle jellemzõket kell figyelembe venni az üzemeltetés szemszögébõl, amelyeket a táblázat foglal össze.





A korszerû mezõgazdasági radiál gumiabroncsok a leghatékonyabbak a talajkímélõ mûveléshez szántóföldön és legelõn egyaránt. A traktorok hajtókerekein az üzemeltetés szempontjából olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függõleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékezõ nyomatékok átadására, a megfelelõ vonóerõ kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerõk felvételére, a mozgás során fellépõ lengések csillapítására. Fontos továbbá nagy felfekvõ felület biztosítása a szántóföldi munkáknál a talajtömörödés csökkentésére, valamint a kis gördülési ellenállás, ami üzemanyag megtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban a csendes üzem közúton. A gumiabroncs gyártóknak ezeket az elvárásokat kell a fejlesztéseikkel lehetõ legmesszebbmenõkig teljesíteni. A nagy levegõtérfogat elérését kitûzõ koncepciók a megváltoztatott gumikeverékekkel és az új konstrukciójú vázszerkezetekkel lehetõvé teszik az egyre kisebb belsõ levegõnyomás alkalmazását nagy teherbíró képesség mellett. Az elmúlt években különösen a Michelin, a Goodyear, a Trelleborg és a Vredestein cégek kutatás-fejlesztési eredményei hoztak e téren gyakorlati eredményeket. amelyek megfelelnek az üzemeltetõk termelékenységi és jövedelmezõségi igényeinek.

 


 

 





A Michelin kifejlesztett egy rendkívül hajlékony oldalfalú traktorabroncsot, amely az általa szabadalmaztatott Ultraflex technológián alapul. Ez lehetõvé teszi, hogy az abroncs az agronómiai szempontból kedvezõ 1,0 bar alatti belsõ levegõnyomással használható legyen mind a szántóföldön, mind pedig a közúton. Az AxioBib és a XeoBib abroncsok az úttörõi az univerzális abroncsoknak.





A Goodyear cég Optitrac R+ abroncsai a repülõgépeknél is használt AERO – TIE IN többrétegû peremkonstrukció alkalmazásával alacsonyabb belsõ levegõnyomásnál is jelentõs nyomatékátvitelre képesek. Az Optitrac DT-830 gumiabroncs pedig a Super Volumen kategóriába tartozó nagylégterû, radiál szerkezetû típus a nagy teljesítményû betakarítógépekhez készült.






A Trelleborg
cég arra figyelemmel, hogy a tarlók kemény szármaradványai kevésbé sértsék az abroncsok felületét, új kémiai összetételû futófelületet fejlesztett ki, amelyet elsõsorban a TM-2000 típusú kombájnabroncsoknál alkalmaznak.

 

A kifejezetten nagy teljesítményû traktorokhoz pedig a TM-900 High Power abroncsokat gyártják, amelyeknél a nagyobb méretûek külsõ átmérõje meghaladja a 2 métert is, és minden talajtípuson a legnagyobb vonóerõ kifejtésére képesek.

 

 

 

 

 

Igazi újdonság a Vredestein cég Traxion XXL típusú traktorabroncs-családja, amelyeket a 160–320 LE-s traktorokhoz terveztek. Igen nagy a teherbíró képességük viszonylag alacsony belsõ levegõnyomás mellett. Nagy vonóerõ kifejtésre képesek, ugyanakkor jók a komfortjellemzõi és hosszú az élettartamuk is. Az XXL modelleknek is jellemzõje a nagy levegõtérfogat, az erõs és flexibilis karkasz, amely következtében nagy a felfekvési felület, melynek méretei keresztirányban és hosszirányban is nagyobbak.

 


 

 

 


Különleges, ívelt bordázata kiváló öntisztuló képességet biztosít, alacsonyabb szlippel dolgozhat, és közúton akár 70 km/h sebességre is alkalmas, viszonylag alacsony zajhatás mellett. Jelenlegi legnagyobb mérete a 800/70 R38 modell. A Vredestein a munkagépekhez is piacra hozott egy új flotációs változatot. A 750/45 R26,5 méretû Flotation Trac típus a nagyméretû pótkocsik, szervestrágya szórók, bálázók talajkímélõ gumiabroncsa lehet.

 





A cseh Mitas cég az utóbbi idõben komoly energiát fektet a speciális mezõgazdasági és ipari abroncsok fejlesztésére, ennek egyik új eredménye a teleszkópgémes rakodógépekhez (pl.: Manitou, New Holland) kialakított erõsített vázú, 460/70 – 24 méretû diagonál abroncs, amelyet radiál változatban is forgalmaznak.





A kiváló minõségû új gumiabroncsokkal teljesül a megfelelõ vonóerõ kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, ezért ha viszonylag drágábbak is, mint a hagyományos gyártmányok, kedvezõ ár-érték arányuk miatt a korszerû, nagy tömegû és nagy teljesítményû erõ- és munkagépeken ilyenek alkalmazása célszerû a talaj szerkezetének megóvása érdekében.



Antos Gábor