MENÜ

A hormonhatású gyomirtó szerek szerepe

Oldalszám: 25
Keresztes Júlia 2014.02.19.

Március 11-12-én második alkalommal rendezett nemzetközi szakmai konferenciát az ausztrál növényvédõszer gyártó világcég, a Nufarm. A konferencia helyszínéül Budapestet, a Kempinski Hotelt választotta. A mintegy háromszáz fõnyi résztvevõ huszonöt országból képviselte a Nufarm partnereinek (forgalmazók, végfelhasználók, szakemberek) népes táborát. A kétnapos program kapcsán beszélgettünk Salamon Györg­gyel, a Nufarm Hungária Kft. vezetõjével.

 

 


A Nufarmról már jó ideje lehetnek ismeretei a hazai agráriusoknak, bár a cég hazai leányvállalata mindössze két éve alakult.



Valóban komoly múltra tekint vissza a növényvédõ szer gyártó anyacég, amely 1957-ben jött létre Ausztráliában, ahol ma piacvezetõ – de Ázsiában az elõkelõ harmadik helyen áll és aktívan van jelen Európában is, ahol ez idõ tájt a kelet-európai bõvülés figyelhetõ meg.





S bár a hazai vállalat csak 2008-ban alakult, – erõsítendõ a direkt piaci jelenlétet –, termékeink korábban is elérhetõk voltak, elsõsorban a Magyar Kwizda Kft. forgalmazói kínálataként.



 

 

 



Az idei nemzetközi rendezvény vezérfonalát mi jelentette?



A konferencia a fenoxi-herbicidek (hormon hatású herbicidek) szerepe a mezõgazdaságban téma köré szervezõdött. Ugyanakkor nagyon érdekes gondolatok hangoztak el az Európai Unióban várható helyzetrõl a CAP lejárta után (2013-ban lejár a most még érvényes „közös agrárpolitika”). Philippe Chalmin, a CyclOpe munkatársa és a Paris-Dauphine Egyetem professzora felhívta a mezõgazdaság szereplõinek figyelmét, hogy a gazdáknak 2013. után fel kell készülniük a mezõgazdasági támogatások átrendezõdésére, és a sokkal keményebb világpiaci hatások kivédésére.





Kérem, beszéljen részletesebben a fenoxi-herbicidek szerepérõl, pozíciójáról és jelentõségérõl, amelyrõl a kutatók, a termelõk és a Nufarm szakemberei szóltak elõadásaikban.



Ezen klasszikus hatóanyag ­csoportba tartozó készítmények (MCPA, 2,4-D, mekoprop, diklórprop stb.) sokáig a gyomirtási megoldások gerincét alkották. Aztán újabb hatóanyag típusok megjelenésével (pl. szulfonil-ureák) használatuk visszaszorult. Majd az utóbbi években ismét reneszánszukat élik. Ennek több oka van: az egyoldalú növényvédõ szer használat kiszelektál olyan gyomokat, amelyek ellen még most is a fenoxi-herbicidek adnak jó megoldást (pl. az évelõ kétszikûek). Másrészrõl ezen hatóanyagokkal szemben az évtizedes használat ellenére sem alakult ki rezisztencia. Harmadrészt pedig hatékony és költségtakarékos megoldást jelentenek még napjainkban is. Ennek köszönhetõ, hogy nagyon sok gyomirtási megoldásban (pl. különbözõ csomagok) megtalálhatóak a fenoxi-herbicidek.





Egy jelentõs piaci pozícióváltásról is értesülhettünk a nagyszabású rendezvényen. Mit tudhatunk errõl bõvebben?



A Nufarm vezetõje illetve fõrészvényese, Doug Rathbone fontos mérföldkõnek nevezte a cég életében, hogy talán a legnagyobb japán vegyipari vállalat, a Sumitomo Chemical 20 százalékos részesedést vásárol a Nufarmban. A két cég közeledése hatással lesz a fejlesztésekre, a termékek forgalmazására világszerte és a gyártás optimalizációra is.



Az anyacég 2008-ban az angliai AH Marks vállalat megvásárlásával már piacvezetõvé vált a fenoxi-herbicidek tekintetében, s a mostani jelentõs lépés is további pozíciójavulást eredményez a globális növényvédelmi piacon.





Végül röviden az Önök terveirõl szeretnénk többet tudni.



A Nufarmra általában is jellemzõ módon igyekszünk a partnerségre való törekvést maximálisan megvalósítani a hazai leányvállalatnál is. Fontosnak tartjuk a végfelhasználókkal történõ kapcsolattartást, igyekezve az igényeiket maradéktalanul kielégíteni – hallgatva javaslatukra, és pontosan felmérve, mire van szükségük. A partnerségre törekedünk a növényvédõ szer forgalmazókkal, és hosszú távú kapcsolatok kiépítésére törekszünk más növényvédõ szer gyártókkal is.



Termékeink minél szélesebb körben történõ megismertetése érdekében rendszeresen tartunk szakmai tájékoztatókat, és hírlevelek formájában is ellátjuk információkkal partnereinket. A felhasználókkal való még szorosabb kapcsolat kialakítása és ápolása érdekében az értékesítési csapatunk további fejlesztése is a közeljövõ feladata.



Köszönjük a beszélgetést, és sok sikert kívánunk a munkájukhoz!

 



–Keresztes Júlia–