MENÜ

Új etalon a fokozatmentes sebességváltók világában

Oldalszám: 59
2014.02.18.

A mezõgazdaságban dolgozók számára napi rutin az egyes munkafolyamatok, mûveletek eredményeinek értékelése, a hatékonyság megítélése. A New Holland és az IKR Zrt. célja, hogy a magyar gazdák munkáját olyan professzionális mûszaki megoldásokkal szolgálják ki, amelyek ennek a célnak az elérését segítik.

 

 

Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az a tény, hogy a New Holland T7070 Auto Command traktor a legutóbbi Agritechnika kiállításon a 2010-es Év Traktora Díjat kapta. Az új T7000-es széria olyan sebességváltóval rendelkezik, amely az erõforrás minden üzemeltetési mód melletti maximális kihasználását valósítja meg. Az „Auto Command” fantázianévre hallgató, a New Holland fejlesztésû, Antverpenben gyártott sebességváltója az egyik leghatékonyabb fokozatmentes sebességváltó a piacon.



A mozgató erõ alapú mûködtetési logika, a folyamatosan tanuló és alkalmazkodó szoftver, a négy tisztán mechanikus mûködtetésû munkapont, a négy különbözõ vezérlési üzemmód, ergonomikusan megtervezett kezelõszervek mind-mind az Auto Command sebességváltót jellemzik.





A váltó mûködési sebessége a minimális 30 m/h, illetve a maximális 40 vagy akár 50 km/h közé esik, fokozatmentes sebességváltást garantálva a teljes mûködési tartományban. A négy üzemeltetési mód, Automatikus, Tempomat, Manuális és TLT üzemmód lehetõvé teszi, hogy bármilyen jellegû munkát is végezzen a traktor, az üzemeltetéshez szükséges optimális feltételeket könynyen be lehessen állítani és hosszan fent lehessen tartani (optimális motorfordulat, haladási sebesség vagy terhelés) a munkamûvelet igényének megfelelõen. A sebességváltó vezérlését a külön erre a célra fejlesztett kartámasz egység és a hozzá kapcsolódó kezelõszervek biztosítják, melyek kialakítását egy speciális ergonómiai modellezõ szoftver segítette. Ennek köszönhetõ, hogy a megfelelõen beállított kartámasz összes kezelõszerve használható anélkül, hogy közben a kezelõ könyökét a kartámaszról felemelné.



A sebességváltó vezérlõ szoftvere egyidejûleg vezérli a motorfordulatot, terhelést és váltóáttételt a vezetõ által meghatározott haladási sebesség és kívánt üzemi fordulatszám tartomány szerint. Ez annyit jelent, hogy a kezelõ a multifunkciós kar segítségével beállít egy haladási sebességet, melyet a vezérlõ az aktuális terhelésnek megfelelõ optimális üzemanyag-fogyasztást eredményezõ áttétel és motorfordulat kiválasztásával biztosít.



A kategória legtöbb fokozatmentesen változtatható áttételû (CVT) sebességváltójánál egy hidrosztatikus hajtásegység és mechanikus áttételek kombinálásával valósítható meg. Esetünkben ez egy változtatható szállítású hidromotorból és fix nyelésû szivattyúból álló hidrosztatikus egységet valamint a 3x1 vagy 4x2 elõre és hátrameneti áttételt biztosító mechanikus egységet jelenti. A mechanikus és hidrosztatikus hajtáságak összhangjáról egy összegzõ bolygómû gondoskodik. A zajmentes erõátvitelt a ferdefogazású fogaskerékprofil garantálja.



A hidrosztatikus egység a szivattyú ferdetárcsájának fokozatmentes állítása végett önmagában fokozatmentes áttétel változtatást biztosít, melyet az elektrohidraulikus mûködtetésû szinkronizált fokozatok segítségével elõremeneti és hátrameneti sebességtartományokká nyújtunk. A titok a tartományok közötti kapcsolásban rejlik. A fokozatmentes váltás során az egyes mechanikus sebességtartományok összekapcsolását a két nedvestárcsás lamellás kuplung végzi el, az erõátvitel kapcsolás közben folyamatos marad, az áttételi viszonyok pedig oly mértékben illeszkednek, hogy a sebességváltás nem érzékelhetõ.



A váltómû mûködésének hatékonyságát az alábbi ábra jellemzi, ahol egy konkurens márka fokozatmentes sebességváltójának és az új New Holland Auto Command sebességváltó mechanikus-hidrosztatikus hajtáságak arányait látjuk a sebesség függvényében. A mûködés során az új Auto Command sebességváltó a hatékonyság szempontjából igen fontos 5–15 km/h sebességtartományban lényegesen kisebb mértékben használja a hidrosztatikus hajtás ágat, sõt 2 kitüntetett sebességnél tisztán mechanikus hajtásátvitelt biztosít.

 


 

 



Pirossal láthatóak azok az üzemeltetési tartományok ahol a hidrosztatikus hajtáság nagymértékben használva van. A különbség az, hogy a mûködés közben az Auto Command váltómû négy olyan üzemi munkaponttal rendelkezik ahol a hidrosztatika hajtásaránya 0 és így a hajtásátvitel tisztán mechanikus, a sebességváltó hatásfoka ilyenkor a legnagyobb. Elektronikusan mûködtetett park fék gondoskodik arról, hogy a traktor és a hozzá kapcsolt szerelvény akár 30 tonna össztömeg esetén is stabilan álljon lejtõn is. Az Aktív Stop/Start funkcióval álló helyzetbõl akár lejtõn kapcsolt szerelvénnyel is, olyan precizitással indul el, amire hagyományos terhelés alatt kapcsolható társai nem képesek.



Mindamellett, hogy a New Holland T7000 sorozat a maximális hatékonyságú üzemeltetést biztosítja, egyben garantálja a maximális kezelõi kényelmet és a sokoldalú felhasználhatóságot. Összességében elmondható tehát, hogy az AutoCommand sebességváltó maximális hatékonyságú, sokoldalú üzemeltetést tesz lehetõvé.



Fodor Krisztián