Fenti címmel tartott rendezvényt a Summit-Agro Hungaria Kft. januárban annak apropóján, hogy a 2010-es esztendõt új névvel, és ehhez illeszkedõen új arculattal kezdi. Az immáron SUMI AGRO Kft. ügyvezetõ igazgatója, Wirth László adott interjút lapunknak a cég életében bekövekezett változásokról.
A cég arculatának megújítása régóta érlelõdõ folyamat, amely a Sumi Agro cégcsoport teljes európai hálózatát érinti. Ugyanis voltak olyan piacok, illetve országok, ahol kollégáink régóta igényeltek egy olyan egységes megjelenést, amely a céget markánsabban jellemzi.
Felmerül a kérdés, miért éppen ezt a válság nehezítette idõszakot választották a több tekintetben jelentõs változáshoz?
Valóban nehéz idõszak ez mind gazdasági, mind pénzügyi tekintetben a mezõgazdaság számára is. Az idõzítés azonban véletlenül esik egybe a gazdasági visszaeséssel. A cég arculatának megújítása régóta érlelõdõ folyamat, amely a Sumi Agro cégcsoport teljes európai hálózatát érinti. Ugyanis voltak olyan piacok, illetve országok, ahol kollégáink régóta igényeltek egy olyan egységes megjelenést, amely a céget markánsabban jellemzi. Mostanáig vállalataink neve és emblémája is különbözõ volt (pl. Summit-Agro Hungaria, Sumi-Agro Poland stb.). A külsõ megjelenés átalakításával azonban több fontosabb változás vette kezdetét a vállalat életében is.
Szeretnénk többet megtudni a változásokról, különös tekintettel a hazai cégre.
Több, az egész kontinensen folytatott tevékenységünket érintõ fordulatról számolhatok be. A változásokról a SUMI AGRO Europe (korábban Summit-Agro Europe) vezetõsége sajtóközleményt is közreadott, amelynek lényege, hogy az évtized végére már a teljes Közép- és Kelet Európai piacra kiterjed a tevékenységünk – beleértve Oroszországot is. De a terjeszkedés megindult Nyugat-Európa irányába is, ahol eddig mindössze két országban voltunk jelen. Büszkék vagyunk arra, hogy a Summit-Agro Hungaria Kft. 1992-ben elsõként jött létre az európai vállalatok sorában, s ez a hazai siker adott komoly lendületet a tulajdonos Sumtomo japán kereskedõháznak a további építkezéshez. Mi pedig több olyan lépést tervezünk, amelyek még szélesebb körû együttmûködést eredményeznek majd partnereinkkel, illetve újdonságokkal bõvítjük palettánkat.
Kérem, szóljon röviden a gyártói háttérrõl is.
A cég önálló gyártással nem rendelkezik, a SUMI AGRO zömében japán növényvédõ szereket forgalmaz Magyarországon. Olyan neves japán gyárak csúcstermékeit képviseljük évtizedek óta hazánkban, mint a Nippon Soda vagy a Nihon Nohyaku. Kiemelt célunknak tekintettük mindig, hogy hazai termelõ és kereskedõ partnereink pontosan azt a profi munkát érezzék termékeink mögött, mint amit a gyártók folytatnak leányvállalataikon keresztül. Büszkén vallhatom, hogy mára ezt sikerült is elérnünk. De folyamatosan bõvítjük együttmûködésünket új gyártó partnerekkel, s jelenleg mintegy tucatnyi hosszú távú szállítói kooperációnk van. Megalapozott és mûködõ hátterünket tovább erõsítve mostantól új termékforrások is megnyílnak számunkra, amelyekkel kiegészítve profilunkat a növényvédõ szerek területén még átütõbb megoldásokat fogunk tudni kínálni.
Kérem beszéljen az említett új forrásokról részletesebben!
Nos, egyre bõvülõ palettánk egyik új forrását a japán tulajdonos globális termék akvizíciós törekvései jelentik. Korábban is zajlottak már olyan hasonló tranzakciók, amikor a cégcsoport egy-egy hatóanyag teljes gyártási és szellemi jogát világszinten megvásárolta. Eddig azonban ezek a törekvések fõleg az ázsiai piacokat célozták, reményeink szerint azonban mostantól az Európai Uniós piacokat is érintik majd. Konkrét eredményeink vannak azonban a másik forrást illetõen, ugyanis a SUMI AGRO saját, európai termékfejlesztési tevékenységének elsõ tagjai mára beértek. Vagyis a hatóanyagok szintjén a gyártókkal együttmûködve dolgozunk olyan ígéretes kombinációs termékeken, amelyeket társaságunk fejleszt és finanszíroz. Hazánkban például a kiemelkedõ fontosságú BIOSILD TOP termék veszi át õsztõl egy igen elismert és hatékony termékünk, a BIOSILD BD helyét. De a következõ SUMI AGRO termék, – a repce állományvédelmére több országban már sikerrel bevezetett – YAMATO gombaölõ szer is várhatóan a következõ esztendõben kerül elõször forgalomba. Ez pedig kiemelkedõ és fontos esemény lesz számunkra, mert ezen a területen elõször tudunk valódi megoldást javasolni a gazdálkodók részére. De természetesen folyamatosan bõvül a termék- és megoldáspaletta. Készülnek további termékek és megoldások is, amelyekrõl most még korai lenne beszélni.
Hallhatnánk a cégük piaci pozíciójáról illetve az innovatív elképzeléseikrõl?
Szívesen beszélek errõl, hiszen a Summit-Agro mindig kereste, és sikeresen ki is aknázta az új, egyedi, innovatív termékekben rejlõ lehetõségeket. Vezetõ termékeink, mint a PLEDGE vagy a MOSPILAN sikere is nagyrészt a hazai fejlesztéseknek köszönhetõ. Folyamatosan és sok energiát fordítunk az innovatív megoldások megismertetésére a termelõk körében. Ennek egyik kiemelkedõ példája a DUO SYSTEM kukorica gyomirtási rendszer, ebben a több szereplõs feladatban ugyanis mi kezdeményezõ és vezetõ posztot vállaltunk. Az eredmények sorából azonban említésre méltó az elõzõ esztendõben bevezetett DREAM TEAM búzagyomirtási megoldásunk is. Idén szintén lesz új, originális termékünk, de ezzel egy idõben a régebbi, jól bevált termékek forgalmazására is sok energiát fordítunk, mert ez színvonalas és biztonságos megoldást jelent partnereinknek. Jó példa erre az ültetvényekben reneszánszát élõ TIURAM Granuflow.
Miként tekint az idei szezonra, hogyan értékelné a várható piaci kilátásokat?
Míg korábban tréfáltunk csak az év értékelésekor, miszerint „az idei biztosan jobb, mint amilyen a következõ esztendõ lesz”, mára ez valóban komoly veszélyt jelent. A jelek ugyanis arra utalnak, hogy az agrárium pénzügyi válsága 2009-ben nem ért véget. Mi azonban bizakodók vagyunk, és idén igyekszünk ehhez a helyzethez alkalmazkodva kidolgozni stratégiánkat. Vagyis gazdaságossági alapon több, a minõségi elvárásoknak megfelelõ alternatív megoldást kínálunk a termelõknek, és vállaljuk a termelõeszköz szállítások finanszírozása során fellépõ növekvõ kockázatot. Reményeink szerint a hazai agrárium nemzetgazdaságban játszott fontos szerepe, a résztvevõ cégek és személyek profizmusa, valamint hosszú távon is jól mûködõ kapcsolataink átsegítenek ezen az idõszakon bennünket. Természetesen tobábbra is a bizalomra építve dolgozunk és bizakodva nézünk a jövõ kihívásai elébe.