MENÜ

Gumiabroncs, az értékes alkatrész II.

Oldalszám: 82
2014.03.21.

A cikk elsõ részében a mezõgazdasági gumiabroncsok geometriai jellemzõirõl, szerkezetérõl, teherbíró képességükrõl és talajkímélõ tulajdonságairól volt szó.

 




 

 

Az üzemeltetés szempontjából tehát olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függõleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékezõ nyomatékok átadására, a megfelelõ vonóerõ kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerõk felvételére, a mozgás során fellépõ lengések csillapítására. Fontos továbbá a nagy felfekvõ felület biztosítása a szántóföldi munkáknál a talajtömörödés csökkentésére, valamint a kis gördülési ellenállás, ami üzemanyag megtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban a csendes üzem közúton. A kiválasztásnál ma a minõség és a gazdaságosság játssza a fõszerepet.

 


 



A hazánkba érkezõ nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Continental, Trelleborg-Pirelli, Kléber és Firestone radiál traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Vredestein, a Taurus, az Alliance, vagy a Belshina, nem utolsó sorban pedig a Mitas, és a Nokian kiváló minõségû gyártmányai. E gyártóknál az összetett követelmények szem elõtt tartásával folyik az abroncsfejlesztés. Új koncepció szerint gyártott Continental abroncsok új sorozatát Super Volumene Tyre (SVT) névvel látták el, amelyek ennek megfelelõen igen nagy levegõtérfogattal rendelkeznek azáltal, hogy ugyanazon külsõ átmérõ mellett nagy a profilszélességük, és viszonylag kicsi a pántátmérõjük. A Bridgestone cég keretében gyártott Firestone Radial-9000 Evolution abroncsot kifejezetten a nagyobb traktorokhoz fejlesztették. Közúton 50 km/h menetsebességig használható, jók a gördülési, az öntisztuló és a talajkímélõ képességük. Az asszimetrikusan kialakított és kedvezõbben elrendezett bordák következtében hosszabb a futásteljesítményük. A Goodyear traktorabroncsainak egyik új tagja az Optitrac R+ modellsorozat, mely a korábbi STR (Super Traktion Radial) típusoknál szélesebb, radiálszerkezete erõsebb. Optimális bordaméretei jó vonóerõképességet és kiváló öntisztulást eredményeznek.

A Vredestein új sikerterméke a Traxion+ jelû abroncs, amelynek különleges mintázata nagy teljesítményt eredményez a szántóföldi munkákban és a közúti közlekedésben egyaránt. Az újszerû mintázat a széles vállrésszel együttesen biztosítja a futófelület kiváló öntisztulását, ezzel a maximális tapadás elérését. Ez a megoldás csökkenti az abroncs kopását is. A Trelleborg égisze alatt gyártott Pirelli TM-900 High Power abroncsokat kifejezetten a nagy teljesítményû traktorokhoz fejlesztették. A nagyobb méretûek külsõ átmérõje meghaladja a 2 m-t is. Minden talajtípuson a legnagyobb vonóerõ kifejtésére képesek. A Nokian cég TRI-2 jelû nehézabroncsai akár 300 LE-ig alkalmazhatók. A mezõgazdasági abroncsoknál szokatlan futófelület mintázata jó kapaszkodási tulajdonságot biztosít a téli havas útviszonyoknál és a laza, vizes talajoknál egyaránt. A korszerû traktorabroncsok választékát bõvíti a Taurus Point-70 típusjelû abroncsa. Ezzel a Taurus egy igazi, alacsony profilú, széles változattal rendelkezik, amelynek fõbb jellemzõi a nagyobb teherbírás, a jobb kapaszkodási képesség, a jelentõsebb talajkímélés és a hosszabb élettartam. Az igazi újdonságot azonban a Michelin cég hozta a piacra, az OmniBib, a XeoBib és AxioBib fantázianevû gyártmányaival.



Az újabb traktorabroncsok kifejlesztésével a cégek egyaránt a következõ célkitûzéseket kívánják megvalósítani, úgymint:

• nagyobb teherbíróképesség,

• nagyobb vonóerõ-kifejtés,

• kisebb talajtömörítés,

• nagyobb gépkezelõi komfort,

• alkalmasság a nagy sebességû közúti haladásra,

• üzemanyag-fogyasztás csökkenés,

• élettartam növekedés.



A korszerû gumiabroncsok itt felsorolt elõnyeit csak akkor várhatjuk el, ha a belsõ levegõnyomásra kellõ figyelmet fordítunk. Rendszeres ellenõrzése és a használati körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltetõ fontos napi feladata. A gyakorlatban azonban tapasztaljuk, hogy sajnos nem kerül sor a belsõ levegõnyomás változtatására, ha szántóföldi munkában, vagy ha a közúti közlekedésben használjuk a traktort. Ezt felismerve a Michelin új fejlesztése arra irányult, hogy az új konstrukciójú XeoBib traktorabroncs szántóföldön és közúton is – a terheléstõl függõen – 1,0 bar, vagy az alatti állandó belsõ levegõnyomással, bármekkora sebességnél is üzemeltethetõ legyen. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belsõ nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a megfelelõ vonóerõ-kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, valamint a megfelelõ menetstabilitás és maximális komfort a közúton.



Akár ilyen gyártmánnyal is lecserélhetõk a régi traktorabroncsok, de ezek még igen drágák. A jó megoldás, ha a traktor gépkönyvében ajánlott méretek figyelembe vételével a választás az ismert márkák közül történik. Persze az ideális megoldás, ha a traktoron eredetileg szerelt márka kerül megvásárlásra. Sajnos az abroncsárak (is) folyamatosan emelkednek, mindenesetre ragaszkodni kell a minõségi termékekhez. Érdemes szakember véleményét kikérni, és a szerelést szakmûhelyben, gumiszerelõ géppel elvégeztetni.



Sajnos a mezõgazdasági üzemekben a gumiabroncsokat még sokan mostohán kezelik, pedig értékük márkától és mérettõl függõen akár 10–15%-a is lehet a gép bekerülési költségének. A traktorok teljesítményének hatékony kihasználása mellett emiatt is érdemes a gumiabroncsokra nagyobb figyelmet fordítani.



Antos Gábor