E megbízott márkakereskedõkhöz a környezetükbõl és távolabbról is szép számmal érkezõ gazdálkodók ezúttal is nagy érdeklõdéssel hallgatták az importõr és a gyártó cég képviselõit, majd tették próbára az újdonságait. Az Agro Napló a lajosmizsei Tanyacsárdában megtartott bemutatóról tudósít.
A ZTR-Agro Kft. 1995-ben alakult azzal a céllal, hogy a korábban is kedvelt Zetor-márkát újra honosítsa Magyarországon – mondta köszöntõjében Takács András, a cég ügyvezetõ igazgatója, aki hozzá tette, hogy a korábban fegyver- és motorkerékpár gyártó cseh gyár 1945 után kezdett traktorokat készíteni, amikor látta, hogy a fegyverek eladásával nem lehet nagy sikere. Két mérnöke fejlesztette ki a kéthengeres K-25-s traktort, amelynek utódait – a Zetor már egészen a Zetor Proximákig, Forterrákig – a magyar szakmai közönség is jól megismerte, megkedvelte. S most majd azt várhatják, hogy a 2008-as újdonságok után, 2009-ben megjelennek a 6-hengeres, 173 LE teljesítményig terjedõ Zetor-traktorok különféle változatai. Várható, hogy ezek forgalmazásába már „beszáll” a felújított vecsési és az ismét munkához látó kecskeméti telepük. Az utóbbival 11-re emelkedik a márkakereskedelmi helyszíneik száma. Így a Komárom-Barcs vonaltól keletre szinte fehérfolt nélkül teljesen lefedik az országot.
A Zetor-gyár újabb kori értékesítésének egyik csúcspontja Magyarországon – döntõen a ZTR-Agro révén – 1998-ban volt, majd a gyár néhány évig eltartó privatizációs folyamata alatt visszaesett a forgalom és 2001-ben volt ismét magasabb, s azóta lényegében töretlen: 2007-ben már 164 traktort értékesítettek Magyarországon, amely ebben a szegmensben a 4. pozíciót biztosította számukra. A traktorok jelentõs részét a pályázatok révén értékesítették. Abban reménykednek, ha a hathengeres traktorokat is forgalmazzák, stabilan az elsõ három értékesítõ cég közé juthatnak.
A Zetor traktorgyárra nemcsak az új generáció megjelenése, hanem az új fejlesztések is jellemzõek – mondta a Zetor Trade, s.r.o. képviseletében Lukáš Lièka, marketing manager. Ez nem véletlen, hiszen a japán Toyota gyárból érkezett vezérigazgató és a gyártási igazgató személye garancia lehet a sikeres, távlatos programok végrehajtására. Ami nemcsak új konstrukciók kialakítására való törekvést, hanem arra való törekvést is jelenti, hogy a gyártásban is megközelítsék, majd elérjék a nagy világmárkák minõségét. Ehhez a szakmai és a gyártói gárda fejlesztését és munkakörülményeik javítását is célul tûzték ki. Nagyobb erõfeszítéseket akarnak tenni a marketing és a kereskedelmi hálózatuk fejlesztésében is. Eredményként lehet felmutatni az új Proxima Power traktort, amelynek sorozatgyártása a tervek szerint ez év végén kezdõdik el. Azért büszkék rá, mert ez az elsõ traktoruk, amely már terhelés alatti irányváltóval rendelkezik – mondta .
Szabó Ambrus, a ZTR-Agro Kft. kereskedelmi vezetõje a gépek közeljövõben történõ fejlesztéseinek részleteirõl beszélt. Õ is megemlítette, hogy a Proxima idén jött ki az EU III-as kategóriájú motorral. Az új design mellett ergonómiailag átrendezték a traktor belsõ terét, ezzel kényelmesebb lett. A tételesen végrehajtott fejlesztéseket jelzi, hogy például a Proxima családnál a 8441.1-es megszûnt helyett a 8441.12-es, a Proxima Plus 10541.1 helyett a 1054.12-es, a Forterra 9641.11 megszüntetett helyett a 9641.21-es, a 10641.11 helyett a 10641.21-es lett az elnevezés stb.
Ami a fejlesztések tartalmát illeti: a Proxima család a Major típussal indult, azután a kerekített változat is bejött, ezek voltak a Super Zetorok, majd a Proxima követte. Az utóbbiakat 61, 72 és 82 LE-s kivitelben gyártják, erõs elsõ hidak a jellemzõek, átszerkesztették a függesztõ rendszert (CBM), miközben meghagyták a traktorokon a hagyományos, harminc éve jól használható nyomatékszorzókat is. Elõnyként tartották meg az 1500–1900 mm-es változtatható nyomtáv lehetõségét is. Így a napraforgó és a kukorica kultúrákban jól megfelelnek.
A Proxima Plus-családról Szabó Ambrus elmondta, hogy nagyon hamar megkedvelték a gazdák, és már az elején nagy darabszámban tudtak belõle eladni. Nem véletlen, hiszen a 82 LE-tõl 100 LE-ig terjedõ változatokba az új szinkronizált irányváltó – 16 elõre, 16 hátra fokozatú sebességváltó – van. A PowerShift nyomatékszorzó terhelés alatt 2 fokozatú váltást és hosszabb szervizintervallumot ígér. A terhelés alatti irányváltással rendelkezõ kivitel 2008 novemberétõl lesz elérhetõ a vásárlók számára.
A Zetor Forterra is több változatban kerül a piacra, 90, 100, 110 és 122 LE-s kivitelben, amely generációról generációra a hagyományt és folyamatos fejlõdést testesíti meg a megbízhatóság és tartósság jegyében. A Forterra-család kimagasló motorteljesítménnyel biztos partner a nehéz szántóföldi munkákban. Az összes típust már az új fejlesztésû TIER III motorokkal szerelik. Számos technikai fejlesztés hatására könnyû kezelhetõséget és kényelmet biztosít a vezetõnek. A külsõ megjelenés és a belsõ kialakítás mind a használhatóságot és a gyors karbantartást szolgálja. Univerzalitást jelent az egységesített függesztõszerkezet, és a vonóberendezések széles palettája. A motorokat visco-kapcsolású ventilátorokkal szerelik, ezekre az üzemanyagfogyasztás csökkentése valamint a zajcsökkentés jellemzõ.
A tanácskozásokon és a bemutatókon a szokottnál is nagyobb érdeklõdés mutatkozott, mintegy 2000 termelõ regisztráltatta magát. S ami a szervezõket szintén meglepte: a szántóföldi bemutatón nemcsak nézõk, hanem a traktorokat a talajmûvelõ gépekkel együtt próbára tévõk száma is több volt a megszokottnál. Mindez persze nem véletlen, hiszen a Zetor tucatnyi újítással, újdonsággal rukkolt elõ erre az évre.
(fehér)
Képgaléria a www.agronaplo.hu
hírek rovatában