MENÜ

Új gumiabroncsok mezõgazdasági erõgépekhez

Oldalszám: 27-28
Antos Gábor 2014.04.22.

Mezõgazdaságunk eredményességéhez az egyre nagyobb teljesítményû mezõgazdasági erõgépek, a modern traktorok használata ma már mindenképpen szükséges, amelyek egyik legfontosabb részegysége a fúvott gumiabroncs.

A traktor tömegének hordozása mellett ezek teremtenek kapcsolatot az erõgép és a talaj között. A hajtókerekekre szerelt gumiabroncsoknak alapvetõ szerepük van a motorteljesítmény vonóerõvé transzformálásában. A kerék-talaj kapcsolat elkerülhetetlen velejárója ugyanakkor a talajtömörödés, amelynek káros hatása elsõsorban az alacsony belsõ levegõnyomású, széles profilú gumiabroncsok alkalmazásával csökkenthetõ. Igen sok feltételt kell tehát kielégíteniük a gumiabroncsoknak az üzemeltetés terén, de kiválasztásuknál ma már a minõség és a gazdaságosság játszik fõszerepet.



Mezõgazdasági gumiabroncsok tekintetében alapvetõen a teherbírást (terhelhetõséget), a talajon, vagy az útfelületen való tapadást, a fent említett talaj-, illetve a gyepkímélést, nem utolsó sorban pedig az öntisztuló képességet kell kiemelni. Fontosabb használati értékek még biztonsági szempontból a menetstabilitás (egyenesfutási és kanyarodási viselkedés), a menetbiztonság (fékút, kerékpánton maradás), a kormányozhatóság és a tartósság. Gazdaságossági szempontból ki kell emelni a futóteljesítményt (élettartam), a kis gördülési ellenállást (kevesebb üzemanyag-fogyasztás), a sérülékenységet és a felújíthatóságot. A kényelmi követelmények sorában a menetzaj (zajkeltõ hatás), a rugózási tulajdonságok (kisebb dinamikus erõhatások), és a nyugodt futás (kiegyensúlyozottság, körkörösség), nem utolsó sorban pedig a szerelhetõség áll elõtérben.

Mint minden gumiabroncsnak, a mezõgazdasági abroncsoknak is négy fõ összetevõjét különböztetjük meg, ezek a gumi, a vegyi anyagok, a szövet és a fém. Mindegyik egy-egy speciális funkciót lát el, és együttesen adják a gumiabroncs tulajdonságát. A gumi alkotja a futófelületet és az oldalfalakat. Anyaga több összetevõbõl áll, legnagyobbrészt természetes és szintetikus kaucsukot, jelentõs mennyiségû kormot és szilikátot, olajat, olajszármazékokat, ként és egyéb kiegészítõket tartalmaz. Belülrõl a szilárdságát (a teherviselõ képességet) a vázszerkezet adja, amelyet gumírozott kord szövetrétegek alkotnak, körbefutó szövet-, vagy acélbetétekkel. Az abroncs merev vázát pedig a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló peremek adják, ezek szorítják az abroncsot a keréktárcsához (felnihez).

A mezõgazdasági használat egy traktor járószerkezetén alkalmazott gumiabroncstól általában a következõket követeli meg:

• nagy vonóerõ a talajok alapmûveléséhez (pl.: szántás, talajlazítás),

• megfelelõ vonóerõ és alacsony talajnyomás a másodlagos talajmûveléshez (pl.: szántás elmunkálás, magágyelõkészítés), és a vetési munkákhoz,

• jó tapadás, irányíthatóság, alacsony vibráció a közúti vontatáshoz,

• nagy teherbíró képesség, megfelelõ vonóerõ a betakarítási munkákhoz.



Az üzemeltetés szempontjából ezért olyan gumiabroncsokat kell alkalmazni, amelyek képesek a függõleges irányú statikus és dinamikus terhelések hordozására, a haladásirányú meghajtó és fékezõ nyomatékok átadására, a megfelelõ vonóerõ kifejtésre, az iránytartást biztosító oldalirányú támasztóerõk felvételére, a mozgás során fellépõ lengések csillapítására. Fontos továbbá nagy felfekvõ felület biztosítása a szántóföldi munkáknál a talajtömörödés csökkentésére, valamint a kis gördülési ellenállás, ami üzemanyag megtakarítást eredményez, és nem utolsó sorban a csendes üzem közúton. Ezeket az elõírásokat és elvárásokat mind a gyártóknak, mind az üzemeltetõknek be kell tartania. A világ nagy gumiabroncs gyártói (1. táblázat) óriási összegeket áldoznak a folyamatos innovációra, egy minden igényt kielégítõ, szántóföldön és szilárd burkolatú úton egyaránt alkalmas univerzális traktorabroncs kialakítására.








Hosszú utat járt be a fejlesztés az elsõ traktorabroncs megjelenésétõl napjainkig. A Firestone cég 1932-ben gyártott keskeny, diagonál abroncsa volt a kezdõ lépés. A Pirelli cég 1955-ben készítette el az elsõ radiál traktorabroncsot és ezt követõen a gyártástechnológia korszerûsödésével felgyorsult az igényekhez egyre jobban igazodó abroncsok megjelenése. Az 1980-as években ismertük meg a Goodyear cég flotációs Terra és a Trelleborg cég speciális öves-diagonál szerkezetû Twin gumiabroncsát. Ma már szinte kizárólag radiál szerkezetû, egészen kis (0,4–0,6 bar) belsõ levegõnyomás esetén is elegendõen nagy teherbírású, és nagy felfekvõ felületû abroncsokat gyártanak, amelyek a nagy vonóerõ kifejtés mellett teljesítik a talajkímélés fizikai kritériumait is. Ezeknek a traktorabroncsoknak a jellemzõje a széles futófelület és az ezzel összefüggõ alacsony profiltényezõ (a profilmagasság és a profilszélesség aránya). Ma már a szuperszéles (70-es széria) és az ultraszéles (60-as széria) mellett az extrém széles (50-es széria), valamint a nagy légterû, kisebb pántátmérõjû, alacsony profilú, tömlõ nélküli traktoraboncsok is szériaszerûen a felhasználók rendelkezésére állnak.

A mai korszerû, radiál szerkezetû traktorabroncsok elõnyös tulajdonságai a következõk:

• szélesebb futófelület és nagyobb deflexió, amely nagyobb, négyszög alakú felfekvõ felületet és ezáltal kisebb talajnyomást eredményez,

• a nagyobb felfekvõ felületen több bordapár érintkezik a talajjal, ez növeli a vonóerõ átvitelt,

• a magasabb, ívelt bordák a szántóföldön növelik az abroncs kapaszkodóképességét,

• nagyobb a bordák közötti tér, a szélesebb profilcsatorna a különbözõ talajokon igen jó öntisztulást, és a lejtõs munkáknál jobb oldalstabilitást nyújt,

• a koronavonalban átlapolt bordafelületek szilárd burkolatú úton nyugodtabb járást biztosítanak nagyobb haladási sebességnél, és kisebb a menetzaj is,

• a bordák mozgása a teljes felfekvésük miatt kisebb, így kevesebb a kopásuk, nõ az élettartam,

• a rugalmasabb oldalfal lengéscsillapító hatása növeli a vezetési, utazási kényelmet, nõ a komfortérzet,

• a kisebb gördülési ellenállás következtében csökken az üzemanyagfogyasztás.



Az alacsony profilú radiál traktorabroncsok 20–40%-kal kedvezõbb tulajdonságokkal rendelkeznek a normál, standard abroncsokhoz képest.

A hazánkba érkezõ nyugati traktorokon nagyrészt Michelin, Goodyear, Pirelli, Kléber, Continental és Firestone traktorabroncsokat találunk. Pótlásukra bizonyos esetekben megfelelnek többek között a Taurus, az Alliance, a Belshina, vagy a Kormoran, nem utolsó sorban pedig a Vredestein, a Nokian és a Mitas kiváló minõségû gyártmányai. E gyártóknál az összetett követelmények szem elõtt tartásával folyik az abroncsfejlesztés.

A Mitas cég irányításával egy új koncepció szerint gyártott Continental abroncs-család új sorozatát Super Volumen Tyre (SVT) névvel látták el, amelyek ennek megfelelõen igen nagy levegõtérfogattal rendelkeznek azáltal, hogy ugyanazon külsõ átmérõ mellett nagy a profilszélességük, és viszonylag kicsi a pántátmérõjük. A Bridgestone cég keretében gyártott Firestone Radial-9000 Evolution abroncsot kifejezetten a nagyobb traktorokhoz fejlesztették. Közúton 50 km/h menetsebességig használható, jók a gördülési, az öntisztuló és a talajkímélõ képességük. Az asszimetrikusan kialakított és kedvezõbben elrendezett bordák következtében hosszabb a futásteljesítményük. A Goodyear Optitrac modellsorozatának új tagja a DT-806 típusú abroncs, mely a korábbi STR (Super Traction Radial) típusoknál szélesebb, és radiál szerkezete erõsebb. Optimális bordaméretei jó vonóerõ képességet és kiváló öntisztulást eredményeznek. A Vredestein új sikerterméke a Traxion+ jelû abroncs, amelynek különleges mintázata optimális teljesítményt eredményez a szántóföldi munkákban és a közúti közlekedésben egyaránt (1. kép). Az újszerû mintázat a széles vállrésszel együttesen biztosítja a futófelület kiváló öntisztulását, ezzel a maximális tapadás elérését. Ez a megoldás csökkenti az abroncs kopását is. A Trelleborg égisze alatt gyártott Pirelli TM-900 High Power abroncsokat kifejezetten a nagy teljesítményû traktorokhoz fejlesztették. A nagyobb méretûek külsõ átmérõje meghaladja a 2 m-t is. Minden talajtípuson a legnagyobb vonóerõ kifejtésére képesek. A Nokian cég TRI-2 jelû nehézabroncsai akár 300 LE-ig alkalmazhatók. A mezõgazdasági abroncsoknál szokatlan futófelület mintázata jó kapaszkodási tulajdonságot biztosít a téli havas útviszonyoknál és a laza, vizes talajoknál egyaránt. A korszerû traktorabroncsok választékát bõvíti a Taurus Point-70 típusjelû abroncsa. Ezzel a Taurus egy igazi széles profilú változattal rendelkezik, amelynek fõbb jellemzõi a nagyobb teherbírás, a jobb kapaszkodási képesség, a jelentõsebb talajkímélés és a hosszabb élettartam. Az igazi újdonságokat a szakmában azonban a Michelin cég hozta a piacra, az univerzálisnak tekinthetõ XeoBib és AxioBib fantázianevû gyártmányaival (2. kép).






 Mint ismeretes, a korszerû gumiabroncsok elõnyeit csak akkor tapasztalhatjuk, ha a belsõ levegõnyomásra kellõ figyelmet fordítunk. Rendszeres ellenõrzése és a használati körülményekhez szükséges beállítása az üzemeltetõ fontos napi feladata. A gyakorlatban azonban azt látjuk, hogy sajnos nem kerül sor a gumiabroncsok belsõ levegõnyomásának változtatására, ha szántóföldi munkában, vagy ha a közúti közlekedésben használjuk a traktort. Ezt felismerve a Michelin új fejlesztése arra irányult, hogy az új konstrukciójú traktorabroncs szántóföldön és közúton is – a terheléstõl függõen – 1,0 bar, vagy az alatti állandó belsõ levegõnyomással, bármekkora sebességnél is üzemeltethetõ legyen. Ezekkel az abroncsokkal folyamatosan alacsony belsõ nyomáson lehet dolgozni, így teljesül a megfelelõ vonóerõ kifejtés és a talajkímélés együttes kritériuma, valamint a megfelelõ menetstabilitás és maximális komfort a közúton.

Néhány új fejlesztésû, alacsony profilú traktorabroncs legfontosabb adatait tartalmazza a 2. táblázat. Ma ezek a jellemzõ méretek a nagy traktorokon és kombájnokon.