Gazdaságaink új vetõgép vásárlása esetén a vetési pontosságra, a teljesítményre és a megbízhatóságra helyezik a fõ hangsúlyt.
Vajon mi adja a Rapid vetõgépek méltán híres precizitását? A valászt a magadagolás módja, valamint a csoroszlyák és a tömörítõ keréksor kialakítása adja. Cikkünk elsõ részében a Rapid vetõgépek vetõegységérõl szóltunk, most a magadagolás és a vetés utáni tömörítés módját tekintjük át.
Bármilyen hihetetlen, de a Rapid vetõgépek 0,5–600 kg/ha vetõmagmennyiséget tudnak hektáronként kiadagolni. Apró és nagy magvú növények egyaránt pontosan kivethetõk. A mechanikus típusokon soronként két magadagoló henger – egyik az apró-, a másik a nagymagvú növényekhez – felelõs a pontos vetésért. Nem egy Rapid vetõgép bizonyított már mákvetésben például, ahol nem csupán a kis magdózis, de a sekély vetési mélység is nagy kihívást jelentett.
A gyár saját fejlesztésû egysége a Fenix-rendszer, melyet a pneumatikus gépeken alkalmaznak. Ellenben a sok vetõgépen alkalmazott Accord-rendszerrel, ez a megoldás két pontban javított és pontosabb vetést garantál. Ugyanannyi magmennyiség kiadagolásakor többet fordul a vetõhenger, így pontosabb is, sõt a mûvelõsávok kialakításakor a kizárt sorokból a mag visszakerül a tartályba, nem dúsítja fel a magmennyiséget a vetõ- sorokban.
2006-tól kezdõdõen a pneumatikus gépek szériatartozéka a hidraulikus magadagolás, mely esetében egy radar érzékeli a haladási sebességet. Ez a megoldás lehetõvé teszi, hogy a gépkezelõ a traktorfülkébõl, menet közben is változtassa a kivetendõ magmennyiséget. A gép kalibrálása is csupán egy pillanatot vesz igénybe. A vetõgép monitorja kompatibilis a mûholdas navigáción alapuló Agrocom és Fieldstar rendszerekkel. A monitor magyar nyelvû utasításokat ad, a mûvelõsáv program az alapfelszereltség része.
Vannak gyártók, akik szintén a nagy vetési menetsebességgel büszkélkednek. Vajon a magadagolás módja is összhangban van ezzel? Az elektromos magadagolású gépek gyakori problémája, hogy a nagy menetsebességet nem tudja a magadagoló követni.
A csoroszlyák mögé tett tömörítõ keréksor jobb tömörítést és mag/talajon kapcsolatot biztosít. A nagy kerékátmérõnek a homokos talajokon, míg a traktormintázatnak a fõként agyagos, nedves talajon van jelentõsége. Az OffSet elrendezés nagyobb teret enged a föld és szármaradvány keveréknek a gépen való keresztüljutáshoz, ami például kukorica elõvetemény után végzett, általában késõ õszi vetéseknél jelent elõnyt. Ugyanakkor jobb súlyelosztást biztosít, ami fõként a forgókon lényeges (kisebb a taposási kár). A kerekek egyenként, külön kerékvillákra vannak kapcsolva, ami tökéletes felszínkövetést és könnyebb hozzáférést ad deffekt esetén szemben azon típusokkal, melyek tömörítõ kerekei egy közös tengelyre vannak felfûzve. A keréksor tisztítását hatékony sárkaparók végzik. Ennek hiányában gyakran elõforduló probléma más géptípusokon, hogy a vetésmélységet kontrolláló tömörítõ kerék felrakódik sárral és egyszerûen kiemeli a csoroszlyát. Normál csapadékmennyiségû és eloszlású évjáratban nincs szükség a vetõgép után külön menetben hengerezni, viszont aszályban ennek létjogosultsága és haszna nem kérdõjelezhetõ meg. A tömörítõ keréksor mögött pálcás borona gondoskodik arról, hogy a letömörített felszín ne cserepesedjen le egy-egy nagyobb esõ után.