MENÜ

ÓRIÁSI FENDT ÚJDONSÁG-SHOW

Oldalszám: 44-45
2014.04.28.

A közelmúlt Wadenbrunnban rendezte meg a Fendt és a Saaten-Union azt a közös szántóföldi napot, amely az eddigi legnagyobb újdonság-bemutatót jelentette. A rendezvényt megelõzõ würzburgi sajtókonferencián Hermann Merschroth (az AGCO-Fendt ügyvezetõje) és Peter J. Paffen (a Fendt európai kereskedelmi és marketingigazgatója) szolgáltak értékes és érdekes információkkal a megjelenteknek, a sajtó képviselõinek, gazdálkodóknak, bérvállalkozóknak és kereskedelmi partnereknek valamint a mezõgazdasági szakembereknek, illetve az elismert szakfelsõoktatási intézmények képviselõinek – akik látványos programok keretében kaptak bemutatót az új gépcsaládok különbözõ típusaiból.

A mezõgazdaság és a mezõgazdasági gépgyártás európai helyzetének elemzésébõl megtudtuk, hogy a dél-európai országokban (Portugália, Spanyolország, Dél-Franciaország, Olaszország és Görögország) mind a mai napig érezteti hatását a 2005-ös különösen száraz év idõjárása a következmények utóhatásaként – az északi és közép-európai országokban azonban viszonylag jó feltételek uralkodnak. Bár a 2006-os aratásra vonatkozó elvárások jóval nagyobbak voltak, a nyugat-európai mezõgazdasági termelõüzemek részére ez az év még így is kielégítõ eredménnyel zárulhat. Az új EU tagállamokban további fejlõdés tapasztalható, az unióba vetett bizalom erõsödik és ezzel együtt a beruházások száma is nõ. Európában jelenleg és az elkövetkezendõ évekre is kedvezõ feltételek prognosztizálhatók a mezõgazdasági beruházásokra.
A VDMA Landtechnik gazdasági jelentése szerint az EU 25 régióra összegzett piaci volumene a traktorok és mezõgazdasági gépek tekintetében 2005-ben összesen 17,5 milliárd eurót tett ki. Ez 3 százalékos emelkedést jelent az elõzõ évhez képest és túlnyomó részben az új EU-tagállamokból származik, amelyek most erõteljesen az új, modern mezõgazdasági technikába invesztálnak. A traktorok és mezõgazdasági gépek gyártási volumenénél tavaly az elõzõ évihez viszonyítva 4 százalékos növekedés volt tapasztalható. Az EU a legnagyobb mezõgazdasági gépgyártó 42 százalékos részesedésével, amelyet Észak-Amerika követ 30 százalékkal.
A Fendt traktorok forgalmazási adatairõl elmondható, hogy a 2005-ös 11390-es darabszám, (amely  42-vel több az elõzõ évinél) a dél-európai extrém szárazság által kiváltott drasztikus piaci csökkenés tükrében figyelemre méltó forgalomnövekedést jelent. A mezõgazdasági gépek iránti kereslet 2005 nyarán viszonylag gyér volt, az év vége közeledtével azonban – az Agritechnika kiállítást követõen – a piac Németországban és a többi észak-európai országban ismét felélénkült, s ez a tendencia mind a mai napig tart. Így  a Fendt a traktorok forgalmára vonatkozó tervét az eredeti 11700-ról 12200 db-ra növelte. A déli régiók fontos mennyiségi piacainak hosszú évekig tartó gyenge fejlõdésének tükrében ez igényes célnak számít.
A 2005-ös forgalom a 815 millió eurós csúcsértéket érte el, s ez 7,1 százalékkal haladta meg az elõzõ évit. A forgalomnövekedés túlnyomó részben a gyártmány-összetétel megváltoztatásából adódott. A 2006-os év végéig a német AGCO GmbH 900 millió eurós forgalomra számít.
A Fendt világszerte irányadónak, innovációs és technológiai vezetõnek számít az ágazatban. Ezért invesztál az AGCO továbbra is erõsen a Fendt prémium márkába. A kutatásra és fejlesztésre fordított keret 2005-ben 28 millió eurót tett ki, idén ez a költségvetés közel 30 millió euróra emelkedik. Az új gépek, berendezések, épületek beruházásainál is új rekorderedményekkel lehet számolni az ez évi tervezett összberuházás 35 milliós keretével.
A 2006-ra elõirányzott befektetések egy része alkotóeleme az átfogó „Fendt Ahead” projektnek, amelyben a cél a további lendületes növekedés, a versenyképesség javítása. Az állandó minõsítés és továbbképzés a dolgozóknak is széles témaprogramot kínál, ily módon  befektetés a dolgozókba és ezzel együtt a cég jövõjébe.
A 2005-ös évrõl összességében elmondható, hogy az Agritechnica kiállítást követõen bekövetkezett piaci dinamikának köszönhetõen ismét egy jó év volt az AGCO számára és a Fendt márkának. A Vario technológiák egyre növekedõ elfogadásának köszönhetõen minden piacon tovább tudták növelni elõnyeiket.
A 2006-os esztendõ a mai helyzetbõl elvárhatóan ismét jó évnek ígérkezik, a traktorok forgalomba helyezésénél mintegy 5–10 százalékos növekedéssel lehet számolni, s az együttes export várható eredményei is emelkedõ forgalmazási darabszámokat mutatnak. A déli országok problémásabb piacai a közép- és kelet-európai növekvõ forgalmazási adatokkal válnak kiegyenlítetté. Ily módon a AGCO 10. évében ismét újabb forgalmazási rekordokkal  lehet majd számolni, amely teljesítményeket a konszern különbözõ beruházásokkal ismerte el.
A Fendt és a német telephelyek profitálnak az AGCO világhálózatából, az AGCO pedig prémium márkájából, a Fendt-bõl – a kölcsönösség jegyében. A 2007-es terveikben további növekedési lehetõségeket látnak, mert jól látható, hogy Közép-Európában növekszik az EU-ba vetett bizalom, s ezzel együtt a készség a jövõbeli beruházásokra. Az újonnan belépett európai országokban a tervezett piacok fejlõdnek. Ez érvényes a Baltikumra, Lengyelországra, Csehországra, Szlovákiára, Magyarországra és Szlovéniára is, s Románia, illetve Bulgária ezt követni fogják. A régiókat – Horvátországot és Szerbiát – ellátják a jövõben a szlovéniai AGCO-centrumon keresztül. Törökországban most nyitnak egy új importõrrel, amely szintén sokat ígérõnek mutatkozik.
Az AGCO-SM megalapításával Moszkvában az AGCO egy kereskedelmi hálózatot épít ki, ezzel egyértelmûen újabb jövõbeli piacokkal. Fehéroroszországban ebben az évben elõször tudtak egy nagyobb megrendelést teljesíteni, s nagy reményeket fûznek az AGCO-SM kereskedelmi társaság sikereihez Moszkvában, amely a jövõben a Fendt és Valtra márkákat Oroszországban és Kazahsztánban viszi a piacra.
Összességében tehát bizakodók az elkövetkezõ idõszakot illetõen, mind a gyártást, mind a forgalmazást illetõen és új kihívásokat látnak speciálisan a mezõgazdasági technikában is.
A 2005-ös esztendõben ebben a régióban 480 Fendt traktort forgalmaztak, az idei évben mintegy 700 egységgel számolnak.
A bemutatón öt gépcsalád 21 high-tech gépe a 300-astól a 900-as Varioig (95-tõl 360 LE-ig) prezentálták a nemzetközi traktorépítés élvonalát – egy korábban nem látott, nagyszabású rendezvény keretében. A Fendt kompetenciája a gyártóteljesítmény vonatkozásában három területen mutatkozik meg: a vevõre vonatkozó gyártás, a jövõbe mutató csúcstechnológia uralása, továbbá az árban kedvezõ minõség. A szakemberek a Fendt gyár berendezéseit Marktoberdorfban a legmodernebb gyártóhelyek közé számítják a traktoriparban. Az összes traktort és jármûvet teljes egészében egyedi kivitelben a vevõ kívánsága szerint gyártják.
Az alábbiakban részletesebben is szólunk az öt gépcsalád jellemzõirõl.

Fendt 300 Vario
Az új Fendt 300 gépcsalád négy modellje négyhengeres Deutz motorral szerelt, amelyek maximális teljesítménye 95-tõl 125 LE-ig áll rendelkezésre. Az ML 75 vario-meghajtást speciálisan ezeknek az igen kompakt traktoroknak a számára fejlesztették ki. A mindössze egy fokozattal felépített meghajtásnak a teljes sebességtartománya a szuperlassú 30 m/h-tól egészen a 40 km/h maximális sebességig terjed. Opcionális a szintszabályozott elsõtengely rugózás.

Fendt 400 Vario
Könnyû, kompakt és igen fordulékony az új 400-as gépcsalád öt erõgépe, amelyet a gyártó az innovatív vario-meghajtással szerelt fel. Opcionálisan a 400-as sorozat a nagytraktorok high-tech technológiájával kiegészíthetõ. A Deutz négyhengeres motorjai négyszelepes technikával maximálisan 115-tõl 150 LE teljesítményig terjednek, s ezzel a Fendt elsõként bocsát egy olyan négyhengeres erõgépet rendelkezésre, amely a 100 LE-s határt messze túllépi.

Fendt 700 Vario
A 700-as Variot gyártója elõször 1998-ban mutatta be, és azóta a legnagyobb darabszámban értékesített fokozatnélküli hajtású vontatóvá fejlõdött. Az új gépcsalád négy modelljét valamennyi technikai részletében továbbfejlesztették, így ma már rendelkeznek a variotronic alapfunkcióival. Lehetõség van arra is, hogy a nagy (800-as és 900-as) gépek valamennyi komfortfunkciójával felszereljék õket, mint; a traktor management rendszerrel (TMS), a fordulóautomatika rendszerrel (Variotronic TI) és az Auto-Guide párhuzamvezetõ rendszerrel. A négyszelepes, hathengeres Deutz motorok maximálisan 130-tól 180 LE-ig teljesítenek.

Fendt 800 Vario
A hathengeres Deutz motorok – amelyekkel az új 800-as család mindkét tagját felszerelték – kis fajlagos üzemanyag-felhasználás (195 g/kWh)
mellett maximálisan 185 LE, illetve 205 LE teljesítményt nyújtanak. Ezek a kompakt nagytraktorok 6800 kg-os tömegüket tekintve igen kedvezõ önsúllyal rendelkeznek. A 4,74 méter hosszú, 2,72 m tengelytávolságú és egészen 52 fok alákormányzási szögû igen fordulékony vontatók 5,60 méteres fordulási sugarat tesznek lehetõvé.

Fendt 900 Vario
A most bemutatott 900-as gépcsalád 6 nagytraktort foglal magában egy teljesítményspektrummal, 220-tól 360 LE-ig. Az erõforrás egy újonnan tervezett, üzemanyagtakarékos hathengeres Deutz motor (TCD 2013 LO6 4V) 7,2 literes ûrtartalommal. A Fendt eme zászlóshajói a hátsó tengelyen extrém nagyméretû (2150 mm átmérõjû) kerekekkel szereltek, míg az elsõ tengelyen 1750 mm kerékátmérõ felszerelése lehetséges. A Fendt Vario 936 ezen traktorok csúcsmodellje  –  a maximálisan 360 LE-vel jelenleg a világ legerõsebb standardtraktora, s 60 km/h végsebességével egyúttal a leggyorsabb is ebben a kategóriában.