Szakfolyóirat 2004/3 Pr
AGRO+MASHEXPO 2004 gépgyártás: trendek és várakozások
Oldalszám:
2014.06.24.
Az Agro+Mashexpón látható mezõgazdasági gépek jó keresztmetszetét adták a hazai gépkínálatnak. Ezek között egyre nagyobb számban találhatók korszerû konstrukciók, amelyek elõsegíthetik a magyar mezõgazdaság technológiáinak a modernizációját. Ez a szakkiállítás kiváló alkalom volt arra, hogy áttekintsük azokat a fejlesztési irányokat, trendeket, amelyek leginkább elõre viszik a mezõgazdaság technikai korszerûsítését.
A mezõgazdasági gépgyártás területén tapasztalható globalizáció révén a koncentrált és platform fejlesztések érvényesülnek a termelésben.
Fejlõdõ technika
A traktorok teljesítménye és szolgáltatása folyamatosan növekszik. A motorteljesítmény minden kategóriába kúszik felfelé. A szupernehéz univerzális kategória motorteljesítménye túllépte a 220 kW/300 LE-s határt, a legnagyobb teljesítményû kategóriáké - gumihevederes járószerkezetû nagytraktorok - pedig a 400 kW/550 LE-s határt.
Egyre több traktorba építenek be fokozat nélküli automata sebességváltót. Az elektronikus motor- és hajtómû menedzsmentek révén a traktorok egyre jobban takarékoskodnak a hajtóanyaggal. A traktorok végsebessége 50 km/h-ra emelkedett, amelyet az új motorvezérlések, a mellsõ tengely vagy kerék, továbbá a fülke rugózások, valamint a magasabb komfortú vezetõülések tettek lehetõvé.
A talajkímélõ üzemmódot a traktoroknál újszerû gumiabroncs fejlesztések, a gumihevederes járószerkezetek és a rugózások segítik. A növekvõ hidraulikus szolgáltatások, az integrált és intelligens TLT hajtások a munkagépek esetében kedvezõbb gépkapcsolásokat tesznek lehetõvé.
A nagy traktorokon terjedõ automatikus kormányvezetési és kormányzási módok, a traktor pontos vezetését, a fogáscsatlakozások helyes megválasztását teszik lehetõvé, a traktorok felesleges mozgása nélkül.
Kapacitás: táguló határértékek
Az arató-cséplõgépek fejlesztésében egyrészt a motorteljesítmények és ezzel arányosan az áteresztõképesség (20 kg/s fölé) növelése, az egyre nagyobb teljesítményû gépek fejlesztése figyelhetõ meg, másrészt bõvült a kisebb teljesítményû (6-8 kg/s) gépek választéka is. A hagyományos felépítésû keresztdobos és szalmarázós gépek mellett nõtt a kínálata a hosszdobos (axiál) cséplõ és magleválasztó rendszerû gépeknek. A hagyományos keresztdobos gépek áteresztõ képességének növelését a geometriai méretek határolják be. A rotoros (hosszdobos) kombájnok még nem érték el teljesítõ képességük felsõ határát.
A hagyományos cséplõrendszerû gépek cséplõdob méretei behatároltak maximum 1700 milliméter szélességben és 600 milliméter átmérõvel készülhetnek. Az áteresztõ képességet és a magleválasztást több dob (töltõ, cséplõ, leválasztó, oszlató stb.) beépítésével és a szalmarázó területének növelésével igyekeznek növelni. A négy, öt, hat szalmarázós gépek mellett épülnek nyolc szalmarázóval épített gépek is (Deutz Fahr, MF, Fendt). Ezen gépek meghajtó motorjának legnagyobb teljesítménye eléri, sõt meghaladja a 300 kW-ot (400 LE-t). A hosszdobos rotoros kombájnok cséplõ- és magleválasztó rendszere egy vagy két rotorból épül fel, a legnagyobb motor teljesítményük meghaladja a 370 kW-ot/500 LE-t. Ezekkel a hosszdobos arató-cséplõgépek, akár 40-50 tonna kalászos gabonát is képesek óránként betakarítani, nagy hozamú táblán és nagy munkaszélességû vágóasztal esetén.
A kombájnok kapacitásával növekszik a magtartályok térfogata és az átrakó csigák teljesítménye is. A nagy teljesítményû gépek 9-11 m3-es magtartállyal rendelkeznek, az átrakó csigák óránként 160-180 tonnás teljesítménnyel 2-3 perc alatt képesek a tartályban lévõ magmennyiség ürítésére. A megnövekedett cséplési teljesítmények nagy munkaszélességû (9,0-9,5 m) gabona vágóasztalokat és 12 sorosra kukorica csõtörõ adapterek alkalmazását teszi szükségessé.